inteligența artificială în recrutare

28 octombrie, 2023

Inteligența artificială în recrutare se referă la utilizarea tehnologiilor AI pentru a automatiza anumite aspecte din procesul de recrutare.

AI în recrutare – pro și contra

Progresele din domeniul inteligenței artificiale, cum ar fi apariția învățării automate (machine learning) și a big data, permit utilizarea inteligenței artificiale pentru a recruta, a analiza și a chiar a prezice succesul candidaților, potrivit Wikipedia.org.

Susținătorii AI în recrutare afirmă că aceasta reduce subiectivismul, ajută la găsirea candidaților calificați și potriviți pentru posturile libere, reducând totodată volumul de muncă al angajaților de la resurse umane, care se pot concentra pe alte sarcini mai creative.


Pe de altă parte, oponenții se tem că AI va elimina numeroase locuri de muncă.

Inteligența artificială în resursele umane

Potrivit unor studii din domeniu, resursele umane reprezintă una dintre cele 10 industrii cel mai influențate de dezvoltarea AI. Astfel, companiile folosesc din ce în ce mai frecvent inteligența artificială în recrutare, cu scopul de a automatiza unele aspecte ale procesului de angajare. Sursa citată mai menționează că industriile ospitalității, tehnologiei și finanțelor sunt cele care au incorporat deja inteligența artificială într-o măsură semnificativă în procesele lor de angajare.

Recrutarea este un proces care necesită foarte mult timp și resurse. De la selecția candidaților până la realizarea de interviuri și evaluarea abilităților, recrutorii trebuie să îndeplinească o multitudine de sarcini pentru a găsi cei mai potriviți angajați pentru companie, se arată într-un ghid publicat pe site-ul Jobylon, o platformă de recrutare din Suedia.

Însă datorită AI, multe dintre aceste sarcini pot fi simplificate, economisind timp și resurse. De asemenea, AI le permite recrutorilor să ia decizii mai bune.

Inteligența artificială în recrutare și realizarea de predicții


Unul dintre motivele pentru care tehnologiile AI sunt foarte utile în recrutare este acela că resursele umane sunt în mod fundamental o industrie bazată pe realizarea de predicții, mai notează Wikipedia.org.

Cu alte cuvinte, specialiștii în resurse umane trebuie să prezică aspecte precum:

  • ce candidați ar fi cei mai potriviți / mai buni pentru anumite posturi;
  • ce strategii de marketing i-ar determina să aplice pe oamenii de care are nevoie compania;
  • ce fel de compensații i-ar determina pe candidați să accepte o ofertă;
  • de ce anume este nevoie pentru a păstra un angajat bun;
  • care sunt angajații care ar trebui promovați.

Iar inteligența artificială este expertă în a realiza predicții deoarece poate analiza cantități uriașe de date. Acest fapt permite inteligenței artificiale să observe lucruri pe care mulți oameni le-ar pierde din vedere, găsind totodată conexiuni între date aparent fără legătură.

Există mai multe tehnologii ce folosesc inteligența artificială în recrutare.

Tehnologii AI în resurse umane

1. Screenere

Screenerele sunt niște teste care le permit companiilor să verifice un volum mare de aplicații, găsind candidații care au caracteristicile dorite.

Companiile analizează piața muncii prin utilizarea chestionarelor, a testelor, a interviurilor și a CV-urilor. AI joacă deja un rol major în procesul de screening. Astfel, CV-urile pot fi analizate folosind inteligența artificială pentru a identifica anumite caracteristici dorite de angajator, cum ar fi o anumită experiență de muncă.

Apoi, interviurile pot fi realizate numai cu candidații ale căror CV-uri conțin acele caracteristici. Folosind AI în această etapă inițială a procesului de recrutare se câștigă foarte mult timp.

inteligența artificială în recrutare
Foto: Isabelavoliveira / pixabay.com

Inteligența artificială în recrutare și marketing

2. Marketing

Companiile pot folosi inteligența artificială în recrutare și pentru ca mesajele lor de marketing să ajungă exact la candidații care sunt cei mai potriviți pentru o anumită poziție. Acest lucru se realizează de multe ori prin utilizarea unor instrumente de publicitate de pe rețelele de socializare, care se bazează pe AI.

De pildă, Facebook le permite advertiserilor să facă reclame țintite în funcție de datele demografice, locație, interese sau conexiuni. De asemenea, companiile pot furniza rețelei de socializare un set de date (în mod tipic, referitor la actualii angajați ai companiei), iar Facebook va direcționa anunțul de angajare către profiluri care sunt similare cu profilurile din setul de date.

Publicitatea targetată are numeroase avantaje pentru companiile ce recrutează, ca de exemplu utilizarea mai eficientă a resurselor, găsirea publicului dorit și stimularea candidaților calificați.

Inteligența artificială în recrutare și interviuri

3. Interviuri

Chatboții reprezintă una dintre aplicațiile AI ce sunt utilizate în mod frecvent în procesul de angajare. Concret, candidații interacționează cu chatboții pentru a răspunde la întrebările din cadrul interviului. Apoi, AI analizează răspunsurile lor și le trimit feedback. În acest mod, chatboții simplifică procedurile de intervievare și reduc munca angajaților de la resurse umane.

În timp ce procesele tradiționale de interviu pot necesita timp și efort din partea recrutorului, cele cu inteligență artificială pot reduce semnificativ efortul uman prin eficientizarea procesului.

Astfel de platforme le permit recrutorilor să realizeze cu candidații interviuri de pre-screening prin apeluri video și interacțiuni pe bază de text. Aceste interviuri sunt înregistrate și analizate folosind algoritmi de învățare automată pentru a identifica cei mai buni candidați.

În plus, instrumentele de intervievare bazate pe inteligența artificială folosesc analiza vocii și a expresiei faciale pentru a determina tonul, comportamentul și starea emoțională a candidatului. Aceste informații sunt apoi combinate cu conținutul răspunsurilor candidatului pentru a oferi o perspectivă mai cuprinzătoare asupra personalității sale, mai notează Jobylon.

Inteligența artificială în recrutare – exemple de aplicații AI

Aceste platforme le pot oferi recrutorilor și informații valoroase vizavi de performanțele candidatului, ca de exemplu timpul necesar pentru a răspunde la fiecare întrebare și nivelul de implicare pe parcursul interviului.

Există deja mai multe aplicații AI folosite în recrutare. De pildă, Zappyhire, un start-up de automatizare a recrutării, a dezvoltat un bot de recrutare care, utilizând tehnologia de screening a CV-urilor, ajută companiile să interacționeze cu cei mai relevanți candidați.

Iar HireVue a creat o tehnologie care analizează răspunsurile și gesturile candidaților în timpul interviurilor înregistrate video. Până acum au fost examinați în acest mod peste 12 milioane de intervievați de către peste 700 de companii care utilizează acest serviciu.

Inteligența artificială în recrutare – evaluarea candidaților

Instrumentele de evaluare a abilităților bazate pe AI sunt folosite din ce în ce mai mult de companii pentru a evalua competențele și personalitatea candidaților. Datele generate de aceste instrumente sunt analizate de algoritmi AI pentru a oferi un raport aprofundat despre punctele forte, punctele slabe și trăsăturile de personalitate ale unui condidat, mai notează Jobylon.

Astfel de instrumente AI sunt deja folosite de organizații diverse, și oferă o gamă largă de funcții, inclusiv evaluări de adaptare culturală sau evaluări de abilități sociale.

Foto: dominickide / Isabelavoliveira / pixabay.com

Dacă acest articol despre inteligența artificială în recrutare ți s-a părut util, te-ar putea interesa și:

Inteligența artificială în medicină. 5 aplicații și 4 beneficii

Inteligența artificială exemple. 5 produse cu tehnologie AI

Companii de inteligență artificială. Listă cu 10 corporații

Google și inteligența artificială. 10 exemple de tehnologii AI
Ce poate face Chat GPT. 12 moduri în care poate fi utilizat

Inteligența artificială în educație. 4 avantaje majore și 8 exemple
Inteligența artificială în administrație publică. Exemple și beneficii
Inteligența artificială în agricultură. 3 avantaje majore și 10 aplicații
Inteligența artificială în justiție și aplicarea legii. 7 tipuri de utilizări

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: