fbpx Modifica setari cookieuri

Chestiunea

Datoria publică raportată la PIB a avansat în luna iulie cât în întregul T2, pe vârf pandemie. Implicații

Datoria publică măsurată oficial de Ministerul Finanțelor pe metodologia europeană a avansat doar în luna iulie 2020 aproape cât în întreg trimestrul doi, când România… Mai mult

15.09.2020

Digital

Crearea ”Bibliotecii Virtuale” – scoasă la licitație: Ce înseamnă platforma digitală cu resurse educaționale și ce presupune crearea ei

Statul român a lansat procedura de achiziție a unei ”Biblioteci Virtuale”, o Platformă digitală cu resurse educaționale deschise – un proiect finanțat din fonduri UE… Mai mult

15.09.2020

Analiză

Cât cântăresc (doar) 5 luni de pandemie în povara finanțării datoriei publice a următorului deceniu

Datoria publică a României a urcat în iulie la 42,2% din PIB, potrivit datelor publicate de Ministerul Finanțelor Publice (MFP). Deși nivelul este sub ținta… Mai mult

14.09.2020

La obiect

Sinteză realizată de AmCham

AmCham: ”Priorități pentru București” – lista măsurilor și proiectelor prioritare pentru dezvoltarea Capitalei

În anticiparea alegerilor locale, Camera de Comerț Americană în România (AmCham România) a elaborat documentul ”Priorități pentru București”, o sinteză a măsurilor și proiectelor prioritare,… Mai mult

14.09.2020

Analiză Coface / România 2012 – puncte tari și puncte slabe: creștere, exporturi, costul finanțării, investiții directe

de Marin Pana 1.10.2012

Creșterea economică a României pe 2012 va fi de 1%, potrivit analizei macroeconomice a grupului Coface. Acesta a confirmat nivelul situat între scenariul ceva mai conservator al FMI ( 0,9%) și cel optimist (1,2%) utilizat de guvern la rectificarea bugetară.

Totodată, ratingul de țară a fost menținut la clasa de risc ”B”, ceea ce înseamnă că mediul economic a traversat fără consecințe majore perioada de turbulențe politice.

Concluziile Coface includ păstrarea unui volum preponderent al piaței domestice, menținerea rezervei valutare la un nivel semnificativ și stabilizarea gradului de îndatorare publică mult sub media UE.

Riscurile identificate se referă la politicile economice guvernamentale prociclice, gradul de îndatorare relativ ridicat al sectorului privat, instabilitatea politică și lipsa de predictibilitate fiscală.

Pentru referință, menționăm că aceeași agenție de analiză economică a estimat pentru alte țări:

  • Bulgaria un avans economic de 0,4%,
  • pentru Lituania de 2,5%,
  • pentru Polonia si Turcia de 2,8%,
  • pentru Slovacia de 2,9%
  • pentru Letonia de 4,5%
  • pentru Ungaria ar urma să se consemneze o scădere economica de 1,6%,
  • pentru Cehia o scădere de de 1,3%.

Precizăm că în topul țărilor membre ale UE privind creșterea economică pe primul semestru al anului în curs, Romania s-a situat imediat după podiumul ocupat, în ordine, de Suedia, Letonia si Slovacia. Asta în contextul în care Uniunea Europeana a înregistrat o scădere în trimestrul al doilea de 0,2% și a intrat în domeniul negativ, după stagnarea din primul trimestru.

Perspectivele de utilizare a exporturilor românești drept motor de dezvoltare au devenit tot mai slabe, odată cu confirmarea trendului descendent observat la sfârșitul anului anterior de Italia, al doilea partener comercial al țării noastre, cu stagnarea economiei franceze, al treilea partener și cu pierderea de viteză a Germaniei, care rămâne cel mai important partener de afaceri pentru România.

Cel mai important punct forte al economiei noastre în contextul internațional incert rămâne gradul relativ scăzut de vulnerabilitate față de alte state din regiune la criza din zona euro şi la problemele majore cu care se confruntă Grecia, în pofida implicării destul de consistente a capitalului bancar din această țară în finanțarea economiei românești.

Dificultăți de finanțare

Analiza Coface pune accent pe dificultățile de finanțare ale economiei românești.

Incertitudinea din zona euro, aversiunea față de risc a investitorilor și instabilitatea politică au contribuit la înjumătățirea investițiilor străine directe (ISD) în raport cu anul 2011. Or, în 2011, nivelul consemnat al ISD a fost cu 80% mai redus față de anul 2008.

Mai mult, în pofida îmbunătățirii soldului schimburilor extrene, gradul de acoperire a deficitului de cont curent prin ISD inregistrat la sfarsitul lunii mai a anului curent a scăzut semnificativ iar perspectivele sunt pesimiste. De altfel, gradul de concentrare al ISD a crescut în ultimii ani și plasează originea a aproape trei sferturi din fonduri în Austria, Italia, Germania, Franța și Spania, țări ce se confruntă cu propriile probleme.

Astfel, sistemul bancar local va rămâne afectat și în acest an de un nivel în creștere al împrumuturilor neperformante. De altfel, băncile din zona euro, afectată de criza datoriilor suverane, dețin aproximativ trei sferturi din activele bancare românești și sunt presate să-și reduca expunerea pe piețele din Europa Centrală.

Reticența investitorilor de a rostogoli deținerile de obligațiunile guvernamentale la mijlocul anului s-au concretizat în ieșirile de capital de aproximativ un miliarde de euro și înjumătățirea soldului investițiilor de portofoliu. De aici a pornit și deprecierea monedei naționale, pe fondul unei oferte scăzute de valută și al disputelor politice, accentuate de apropierea perioadei electorale .

De reținut că, pentru perioda 2007-2013, Romania a avut alocată suma de 19,2 miliarde euro prin fonduri europene structurale si de coeziune (destinate pentru a sprijini convergența tarilor membre, creșterea competitivității și ocuparea forței de muncă). Rata de absorbție la sfârșitul anului 2011 se situa la 15%, cele mai mari rămâneri în urmă fiind înregistrate pe zona de Transporturi.

Coface

Grupul Coface este lider mondial în asigurarile de credit comercial și oferă companiilor soluții de protejare împotriva riscului financiar de neplata a clienților lor pe piața interna și la export.

Anul trecut, Grupul a avut o echipă formată din 4.600 de angajați în 66 de țări și a înregistrat o cifră de afaceri consolidată de 1,6 miliarde euro.

Trimestrial, Coface publica evaluarile sale de risc de țară pentru 157 de țări.

Coface gestioneaza garanțiile publice de export în numele statului francez.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 1.10.2012

Un raspuns

  1. CALIMAN EUGEN-analist de provincie
    4.10.2012, 3:57 pm

    Dificultatile de finantare a dezvoltarii economice sint firesti pentru o tara in colaps industrial,in care exportul semnificativ consta mai ales in forta de munca,cersetori,hoti,proxeneti,etc.
    Evaluarea de tara facuta de Grupul Coface este inca prea optimista,fiindca nu cunoaste – alaturi de situatia economica statistica – si atmosfera economica si sociala apasatoare si fara speranta -in care singura politica economica,este cresterea taxelor si impozitelor.
    In conditiile date,prin situarea Romaniei in pozitia 74 in topul competitivitatii economice mondiale,nu este de mirare ca se accelereaza iesirile de capital,investitorii renunta la obiectivele achizitionate,combinatele intra in faliment,etc.,coborind in permanenta gradul de evaluare a cresterii economice,catre, ori sub cifra 0.
    Analistii economici au prezentat de ani de zile,tabloul economic negativ national,asa ca nu mai este de adaugat la acesta – ceva capabil sa scoata din inertie responsabilii politici.
    Ceeace doresc sa fac,este sa comunic public,realizarea unui “program national de dezvoltare economica” si sa solicit sprijinul direct al unui/unor economisti cu “vizibilitate” stiintifica si politica,pentru analiza si evaluare – urmind ca acesta sa fie promovat (si prin aportul lor),catre Guvern.
    Pina acum,ofertele directe,facute catre Presedinte,Guverne(Boc si Ponta)pentru evaluarea si promovarea programului in economia nationala,au ramas fara rezultat.
    Programul are doua componente distincte,prima fiind economica si consta in cerinta asumarii de catre guvernul Ponta,a unei cresteri economice anuale de minim 4 la suta pe an,peste media UE,pentru ajungerea din urma a tarilor din Est,in 7-9 ani.
    1.Aceasta planificare a dezvoltarii fixata la cifra de (minim) 4 la suta pe an,peste media UE,apartine economistilor de la revista “Capital”,care cu citiva ani in urma au evaluat-o ca (minim) necesara,cit si sustenabila de capacitatea economica a Romaniei – pentru ajungerea din urma a tarilor din Est – intr-un termen rezonabil.
    2.Planificarea si impunerea acestei cresteri economice (obligatorii) pentru Guvern ar fi voluntarist/utopica economic,fata de inexistenta de 22 de ani,a unor mecanisme si tehnici nationale de “accelerare” a dezvoltarii economice.
    Fara urmatoarele componete speciale de sustinere “tehnica” a gradului de dezvoltare planificat,programul ar fi doar umbra “cincinalelor” comuniste:
    a)Aducerea competitivitatii economice nationale la indicele de 1-10,al tarilor dezvoltate,de la indicele negativ actual,74.
    b)Utilizarea unor tehnici si mecanisme de “accelerare” a dezvoltarii,care “ard” etapele statice ale dezvoltarii,cuprinse intr-un subproiect,parte a programului economic.Acestea au fost preluate (si adaptate vremii)de la tarile asiatice,de la cele comuniste,fiind folosite intre 1990-2010,ori din experienta dezvoltarii tarilor Vestice.
    c)Restructurarea vietii politice, economice,sociale,administrative,organizatorice,etc.in raport cu un “subproiect”,parte a programului economic;
    3.UE nu este producatoare de “programe de dezvoltare economica nationala”,iar astfel de programe n-a realizat(si comunicat) nimeni din Romania,din UE sau de pe mapamond.
    De aceea am am considerat util, sa solicit un sprijin CONCRET – ACTIV de la specialistii consacrati in economie – pentru evaluarea si promovarea programului – contribuind astfel, la introducerea in dezbaterea curenta si a temei dezvoltarii si re-industrializarii tarii,ca tema economica urgenta – depasind faza constatarilor neajunsurilor economce si a recomandarilor generale.
    4.Evaluarea programului,sustinerea sa “colectiva” ar fi unicul “cal troian”,prin care clasa politica ar putea fi “pacalita” sa se ocupe si de dezvoltarea economica, asumindu-si raspunderi si sarcini imense pentru dezvoltare,pe care altfel nu le-a preluat niciodata dupa 1989.
    5.Neavind functii didactice sau politice,nu am publicat nimic despre programul economic,urmind ca la primirea (de la cei care doresc sa ma sprijine)a unor E-mail-uri sau telefoane,sa raspund la toate intrebarile care pot asigura pasii pentru evaluarea si promovarea lui.
    Cererea publica de sprijin poate parea deplasata si ea este asa in oarecare masura,fiind de asteptat ca putine persoane sa-si asume implicarea in ceva necunoscut,fie cu un necunoscut(stiintific)in domeniu.
    Lipsa unei “piete stiintifice programatice”,inexistenta oricarei alte variante de succes in “accesarea” clasei politice pentru implementarea de proiecte economice nationale,m-a determinat la un demers public,rar uzitat,pentru a depasi blocajul politic si partinic contra oricaror viziuni si proiecte de dezvoltare economica,construite si propuse dinafara partidelor politice.
    Asupra viziunii politice,economice ori sociale,pe Net,la numele meu exista diverse comentarii,care pot da o prima imagine asupra “fondului” cultural, politic si economic personal.
    Rog ca proprietarul portalului,sa ma scuze pentru aceasta “reclama/anunt”(public),facut pe suportul sau,chiar daca el poate largi aria tematica!
    In cazul in care “comunicarea” nu va interesa pe nimeni si nu va avea nici un rezultat,rog ca vizitatorii si comentatorii saitului,sa ma scuze,la rindul lor.
    Cu stima,
    Caliman_eugen@yahoo.com tel 0761/196940

Lăsați un comentariu


Europa

Forintul, sub presiune. Banca centrală jonglează cu dobânzile pentru a ține economia în echilibru

Vladimir Ionescu

Banca centrală a Ungariei a decis marți să mențină dobânda-cheie de politică monetară la nivelul de 0,6% pe an, în contextul în care deprecierea accentuată… Mai mult

Stiri

AOAR: Cheltuielile bugetare nesustenabile sunt un risc major pentru România

Vladimir Ionescu

Generarea unor cheltuieli bugetare nesustenabile, din motive pur electorale, reprezintă un factor de risc major pentru România, avertizează Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR),… Mai mult

Stiri

AVOCATNET

Indemnizațiile pentru PFA-uri și profesioniști: Cum se pot obține banii pentru reducerea activității

AVOCATNET

Deja poate fi solicitată de persoanele fizice autorizate (PFA) și alți profesioniști indemnizația pentru reducerea activității, stabilită de curând de Guvern printr-o nouă ordonanță, completată… Mai mult

Stiri

Companiile aeriene cer ca pasagerii să fie testați COVID înaintea zborului

Raluca Florescu

Reprezentanții transportatorilor aerieni la nivel global solicită ca toți cei care călătoresc cu avionul  să fie testați pentru COVID-19 înaintea zborului, scrie Reuters. Odată ce… Mai mult

Europa

UE a actualizat lista sectoare energo-intensive care pot beneficia de ajutoare de stat

Adrian N Ionescu

Comisia Europeană a publicat luni lista finală a sectoarelor industriale mari consumatoare de energie care pot beneficia de compensarea prin ajutoare de stat a costurilor… Mai mult

Stiri

Centrul de tehnologii inovative va fi la Cluj – anunțul premierului Ludovic Orban

Mariana Bechir

Un institut de tehnologii inovative va fi creat la Cluj Napoca și va fi unul dintre principalii beneficiari ai fondurilor alocate prin proiectul Europa Inteligentă,… Mai mult

Europa

CJUE: Regulile pentru Airbnb sunt justificate – măsurile naționale ce limitează închirierea pe termen scurt a apartamentelor sunt în interesul general

Mariana Bechir

Impunerea unor măsuri speciale pentru închirierea apartamentelor pe termen scurt este justificată, răspunde unui interes general imperativ și este proporțională cu obiectivul urmărit, a decis… Mai mult