Premierul Marcel Ciolacu a asumat, marți, răspunderea guvernului pe pachetul de măsuri fiscal-bugetare pregătit și negociat în ultimele două luni și jumătate.
Procedura a marcat o premieră post-decembristă:
ședința a început fără ca grupurile parlamentare să cunoască documentul oficial pregătit la guvern, acest fiind urcat pe site-ul Parlamentului cu 15 minute după ora programată pentru începerea ședinței.
Asumarea răspunderii ar putea fi blocată, însă, de Curtea Constituțională: Ministerul Justiției a avertizat guvernul în avizul său asupra proiectului de lege și a insistat pe problemele de constituționalitate pe care le are. Modul de asumare a răspunderii în Parlament arată că guvernul pare să fi ignorat avertismentele Ministerului Justiției.
Problema de constituționalitate sesizată de Ministerul Justiției
Premierul Marcel Ciolacu a asumat răspunderea guvernului pe un pachet legislativ pe care USR a anunțat deja că îl va contesta la CCR.
Demersul USR, declara marți liderul formațiunii, Cătălin Drulă, se va baza în mare parte pe avizul emis de Ministerul Justiției, care a atras atenția guvernului că ar trebui să schimbe anumite lucruri ca să evite probleme de Constituționalitate.
Principala observație a ministerului condus de Alina Gorghiu vizează caracterul eterogen al proiectului și amintește că CCR a decis deja, într-o decizie din 2020, că o lege nu poate viza decât un singur domeniu de reglementare, precum și domenii aflate în conexiune directă cu acesta.
Or, proiectul promovat de Marcel Ciolacu reglementează domenii diferite: modifică Codul fiscal, decide cheltuieli ale sistemului bugetar, legiferează descentralizarea serviciilor publice etc.
Avizul ministerului Justiției deține un adevărat record: 36 de pagini de observații privind legalitatea și constituționalitatea pachetului de legi pe care guvernul și-a asumat răspunderea:
”Apreciem necesară soluției de angajare a răspunderii guvernului asupra priectului de lege…” :
Mai jos, un facsimil din avizul de legalitate cu avertismentele de neconstituționalitate ale Ministerului Justiției:
(Descărcați AICI observațiile integrale ale Ministerului Justiției)
Premierul Marcel Ciolacu a spus în repetate rânduri, chiar și în discursul rostit marți în plenul Parlamentului, că își asumă răspunderea pentru a evita ca României să îi fie suspendate fondurile europene, banii din PNRR, chiar să plătească o maendă consistentă pentru depășirea țintei de deficit bugetar.
Problema guvernului este că demersul USR ar suspenda aplicabilitatea proiectului de lege asumat până la decizia CCR, lăsând până la acel moment Guvernul României fără niciun argument în fața Comisiei Europene, care așteaptă ca statul român să își respecte atât promisiunile asumate prin PNRR, cât și obligațiile care decurg din calitatea de membru UE.
Iar în situația în care decizia CCR nu va fi favorabilă guvernului – și sunt mari șanse să se întâmple așa dacă Curtea va ține cont de precedentele invocate de Ministerul Justiției – atunci guvernul lui Marcel Ciolacu trebuie să reia de la zero munca de acoperire a ”găurii de la buget”.
De precizat: Comisia Europeană așteaptă rezultate, iar nimănui de la Bruxelles nu îi va păsa că Guvernul României a încercat să facă ceva, dar n-a putut din cauza CCR.
Modificările de ultimă oră la pachetul fiscal
Înainte de plenul Parlamentului, la guvern a fost organizată o ultimă consultare pe marginea amendamentelor primite din Parlament pe pachetul de modificări fiscale și o ultimă discuție politică între conducerile PSD și PNL. La discuții a fost invitat și liderul UDMR, care a cerut luni câteva modificări pe proiect.
Surse din coaliție afirmă că reuniunea de la guvern a fost mai mult o formalitate, amendamentele de la Parlament fiind în avans discutate și agreate de guvern și de Coaliție.
Aceste amendamente ”acceptate” se referă la:
- Creșterea impozitului pe cifra de afaceri la bănci. Guvernul propusese inițial 1%, forma finală prevede un procent de 2% pentru primii 2 ani (2024-2025), iar apoi de 1% din 1 ianuarie 2026
- Excepții de la impozitul pe cifra de afaceri: operatorii economici care desfășoară activități de distribuție / transport de energie electrică și gaze naturale și sunt reglementați de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei
- Impozit suplimentar de 0,5% pentru companiile de petrol și gaze cu o cifră de afaceri de peste 50 milioane euro
- Firmele cu datorii la stat nu se mai pot dizolva decât dacă își plătesc creanțele
- Noi instituții exceptate de la deciziile de reducere a cheltuielilor statului: Curtea Constituțională, Curtea de Conturi, Avocatul Poporului, Administrația Prezidențială, Autoritatea Electorală permanentă, Consiliul Economic și Social, Consiliul Legislativ și pentru companiile listate la bursă
(Descărcați AICI proiectul final al reformei fiscal-bugetare)
Pledoaria lui Marcel Ciolacu
Premierul a susținut urmărorul discurs de la tribuna Parlamentului:
- ”Vă spun cu toată responsabilitatea, de azi s-a terminat cu dubla măsură, s-a terminat cu banii făcuți ușor din evaziune fiscală. Măsurile au fost dezbătute îndelung. În ultimele luni am avut un dialog public consistent.
- Îmi asum răspunderea pentru un set de măsuri, dar suntem la începutul unei reforme mai ample. Este un efort național pentru a avea o Românie mai puternică. A fost o dezbatere pe care n-o puteam amâna. Am mers înainte cu mult curaj, curaj care a lipsit în ultimii zeci de ani. Vă spun cu toată responsabilitatea.
- De astăzi s-a terminat cu dubla măsură! S-a terminat cu privilegiile la stat! S-a terminat cu excepțiile peste excepții din mediul privat! Și mai ales – s-a terminat cu banii făcuți ușor din evaziune fiscală! La fel ca toți românii, și eu m-am săturat de ipocrizie! M-am săturat să aud că dacă nu ai privilegii, dacă nu ești șef la stat, atunci nu mai poți munci. Sau că, dacă nu ai ajutoare de stat, subvenții ori facilități fiscale atunci dai faliment sau ai voie să încalci legea.
- Trebuie să înțelegem cu toții că, așa cum a fost până acum, statul român nu poate merge mai departe! Nu mai putem să ne mințim unii pe alții, nu mai putem să ne facem că facem, nu mai putem să cerem mereu… fără să dăm nimic în schimb! Astăzi, se termină cu șmecheria!
- Astăzi, Guvernul pe care îl conduc își asumă răspunderea tocmai pentru că România nu-și mai poate permite să se bazeze doar pe munca celor cinstiți, a celor care își plătesc corect taxele și impozitele la stat. Iar, pe ceilalți să nu-i deranjeze nimeni! De astăzi toată lumea va plăti în funcție de cât câștigă! Nu poți fi milionar, dar să plătești taxele la echivalentul salariului minim pe economie! Nu poți obține profituri excesive, dar în țara în care le-ai obținut să nu plătești nimic! La fel cum, nu se poate ca simpla prezență la serviciu să-ți dea dreptul automat la sporuri de zeci de mii de lei. Fără nicio performanță!
- Guvernul pe care îl conduc își asumă și răspunderea pe măsurile de reducere a risipei bugetare. Pentru că nu este corect ca statul român să se lăfăie, cu cheltuieli care cresc de la an la an, rezultatul fiind doar un act administrativ total ineficient și fără legătură cu nevoile reale ale cetățenilor. Oprirea risipei bugetare a fost primul obiectiv de la care s-a plecat atunci când am pornit această reformă fiscală. Prin legea prezentată astăzi va fi mai multă cumpătare pentru bugetarii cu venituri mari. În același timp, angajații cu salarii mici vor primi în continuare vouchere și alte măsuri de susținere a veniturilor.
- Totodată, vor fi mai puțini șefi! Se vor desființa mii de posturi de șefi, cu toată salba de consilieri, șoferi și secretare. Vor dispărea și un sfert din funcțiile de secretari de stat, vicepreședinți și celelalte funcții de demnitate publică asimilate acestora.
- Vom implementa un plan de reducere a risipei în aparatul bugetar, atât pentru administrația centrală, cât și în cea locală, companii de stat și instituții autonome. Vor fi limitate cheltuielile cu achizițiile și vor fi controale mult mai stricte pentru depășirea acestor limite.Indemnizațiile vor fi plafonate, iar acordarea acestora se va face doar în funcție de performanță, vom crește masiv amenzile și vom confisca pe scară largă bunurile provenite din evaziune.
- Vom impozita cu 70% tot ce înseamnă avere ilicită. Însă impozitarea cu 70% a sumelor nejustificate nu înseamnă taxarea banilor de la nuntă sau de la botez. Nu, cu 70% va fi taxat cel care nu și-a plătit corect taxele și impozitele, cel care a făcut evaziune, cel care a furat din banii pentru sănătate, pensii, educație.
- Taxăm suplimentar profitul băncilor și, mai ales, venim cu o nouă abordare în cazul companiilor mari, care vor plăti un impozit de minim 1% din cifra de afaceri. Marile companii să plătească măcar la nivelul minim al unei companii românești. Avem însă grijă ca investițiile acestor mari firme să fie protejate, fiind eliminate din calculul acestui impozit. Mai mult, asigurăm echitatea fiscală între contribuabili prin eliminarea graduală a excepțiilor și privilegiilor fiscale.
- Această guvernare este despre reforme și economie, despre binele românilor și dezvoltarea României. Cei care vor să folosească funcția publică sau politică pentru beneficii personale nu vor fi tolerați în această guvernare și nu se vor putea ascunde după carnetele de partid.
- Prin urmare, doamnelor și domnilor, având în vedere toate argumentele expuse mai sus, în temeiul articolului 114 din Constituția României, Guvernul își angajează răspunderea asupra Proiectului de Lege privind unele măsuri fiscal bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung.”
***
(Citiți și: ”Șamanii și vracii economiei: oamenii din spatele măsurilor fiscale”)
***
4 răspunsuri
Da.
Procedura a marcat o premieră post-decembristă: e antieconomic si neconstituțional.
Aberatii!
Una dintre ele:
„Impozit special pentru bunurile scumpe: case și mașini”
Cate imobile sunt în Ro peste valoarea stabilita ca plafon?
Poate 5 sau 10000 desi na indoiesc ca si-au declarat prea multi valorea imobilului.
Si taxa aia de 0.3% e praf in ochi la cat se va incasa din asta.
Va creste spectaculos PIB-ul din asta !🤣🤣
Similar cu cu automobilele de lux.
Cate masini de lux are Ro acum peste plafonul acela? Cca 25000.
Ce mari taxe se colecteaza cu taxa asta de 0,3%?
Surogate pentru popor?
Sa-mi dea mie cineva suma care se va incasa cu aceste taxe de la Buzatu?
A pradat Vasluiul 33 de ani, a luat spaga de 350.000 € pentru el& PSD si nu ia statul nimuc din ce a furat banditul ăsta!😡
Multa ipocrizie si minciuna. Redau mai jos:
De astăzi s-a terminat cu dubla măsură! S-a terminat cu privilegiile la stat! S-a terminat cu excepțiile peste excepții din mediul privat!
Noi instituții exceptate de la deciziile de reducere a cheltuielilor statului: Curtea Constituțională, Curtea de Conturi, Avocatul Poporului, Administrația Prezidențială, Autoritatea Electorală permanentă, Consiliul Economic și Social, Consiliul Legislativ și pentru companiile listate la bursă.
Bazaconii, baliverne, vorbe goale!
Ati bagat TARA in hazna!
Falimentul ne asteapta, Grecia scrie pe noi!
Bugetarimea privilegiata isi freaca palmele, NU v-ati atins de privilegiile lor, o sa platim noi, TOTI, in cativa ani hotiile voastre: falimentul ne paste, tineti minte!!!
Nu cumva PSD dorește alegeri anticipate și se străduiește să ajungă acolo?
https://pntmm.ro/2023/06/22/scrisoare-deschisa-se-impune-introducerea-urgenta-a-sistemului-electoral-cu-doua-tururi-de-scrutin-pentru-alegerile-locale-din-2024/
https://www.petitieonline.com/s_aprm_drepturile_noastre .
Trecerea timpului ar putea aduce PSD-ului multe neplăcer, neplăceri ce ar putea fi evitate în parte în cazul alegerilor anticipate.