joi

18 aprilie, 2024

20 aprilie, 2023

Dezbaterile pe proiectele legilor educației – Legea învățământului preuniversitar și cea a învățământului superior – au fost suspendate joi dimineața, a doua zi de discuții, când s-a ajuns la unul dintre cele mai sensibile articole, cel care la litera k) declară „principiul libertății de gândire și al independenței față de ideologii, dogme religioase și doctrine politice”.

PSD a depus înainte de începerea dezbaterilor 790 de amendamente la proiectele legilor educației adoptate de Guvern, iar USR peste 200 de „amendamente ce reflectă cele 26 de măsuri ce trebuie incluse în aceste legi pentru a se putea vorbi despre schimbări reale în sistemul de învăţământ”.

Proiectele legilor educației vor fi dezbătute până pe 27 aprilie, cu excepția zilelor de duminică, urmând ca votul pe cele două reglementări – Legea învățământului preuniversitar și Legea învățământului superior – să fie programat, cel mai probabil, pe 3 mai.

A doua zi de dezbateri, primul blocaj


Social-democrații au cerut, înaintea aprobării proiectelor în Executiv, modificarea unor articole considerate de ei inacceptabile, precum examenul de admitere la liceu sau studierea diversității în școli. Ministrul Ligia Deca a ignorat și a explicat de ce acestea trebuie să existe în variantele ce vor merge la promulgare.

Odată ajunse în Parlament, proiectele sunt ușor redesenate de PSD, unele dintre ele cu ajutorul PNL chiar, un partid ce ține la imaginea sa de formațiune conservatoare și bazată pe valori creștine.

Această viziune împărtășită de PSD și PNL a dus joi blocajul din Comisia de învățământ din Camera Deputaților, în momentul în care s-a ajuns la principiul independenței de ideologii, dogme religioase și doctrine politice.

Au depus amendamente la această prevedere toți reprezentanții PSD și AUR, plus câțiva deputați liberali, care nu doresc separarea totală și declarată a învățământului de religie.


La puțin timp după încingerea discuțiilor, Natalia Intotero, președinta Comisiei, a declarat suspendarea lucrărilor și reluarea ședinței vineri, după ce vor avea loc discuții cu reprezentanții cultelor și chiar invitarea lor la dezbateri. Cultele au obținut deja din partea unor parlamentari ai coaliției majoritare promisiunea unor amendamente ce ar putea nu doar să păstreze religia conectată la educație, ci chiar să întărească legătura dintre cele două.

(Citește și: „Cultele cer ca religia să devină probă opțională la Bacalaureat. BOR: promovarea „diversității sexuale” în școală este nocivă„)

Legile educației, jalon în PNRR

Proiectele ar fi trebuit aprobate până la jumătatea lunii februarie, dar au înregistrat întârzieri din cauza unor schimbări operate de minister, după prealuarea mandatului de către Ligia Deca, la solicitarea PSD.

Al doilea termen fixat pentru aprobarea în Parlament a fost mutat în luna mai, astfel încât să fie trimis Comisiei Europene pentru avizare în luna iunie.

Legile educației sunt jalon în capitolul Educație, căruia i-au fost alocate 3,6 miliarde de euro.

Principalele amendamente propuse de PSD (unele susținute și de PNL):

  • Eliminarea principiului independenței față de dogme religioase.
  • Eliminarea examenului de admitere la liceu (măsură introdusă de Ministerul Educației pentru colegiile de elită ce doresc lucrul acesta, în scopul unei trieri a elevilor mai pliate pe profil și al formării unor clase de excelență).
  • Reintroducerea exmatriculării elevilor. O sancțiune nouă – suspendarea temporară.
  • Interzicerea telefoanelor la cursuri, cu excepția folosirii lor în scop didactic.
  • Eliminarea alineatului care prevede “promovarea diversității, ca resursă de învățare, pentru a genera elevilor atitudini incluzive și tolerante”.
  • Personalul didactic de predare care se titularizează în mediul rural beneficiază, în termen de 1 an de la ocuparea postului prin concurs, de o indemnizație de instalare în cuantum de 3 salarii minime brute pe țară garantate în plată, cu condiția de a preda pe post/la catedră în mediul rural cel puțin 5 ani școlari.
  • Statul Român subvenţionează dobânda pentru cadrele didactice care au decis să îşi achiziţioneze o locuinţă cu credit imobiliar.
  • Statul Român asigură chiria pentru cadrele didactice care nu deţin locuinţă proprietate personală în sumă tarifară de 400 de euro (patru sute de euro).
  • Personalul didactic de predare din învățământul de stat beneficiază anual de două salarii minime brute, din fonduri alocate de la bugetul de stat, pentru dezvoltare profesională și evoluție în carieră, precum și pentru achiziționarea de materiale didactice și auxiliare didactice și curriculare necesare procesului instructiv-educativ.

Propunerile USR:

  • Prioritizarea educaţiei ca domeniu strategic prin finanţare adecvată, context în care educaţia trebuie să fie deasupra jocului politic. Potrivit amendamentului, orice viitor ministru al Educaţiei ar trebui să-şi piardă funcţia dacă educaţia nu obţine 15% din cheltuielile bugetului general consolidat, procent prevăzut de lege.
  • O educaţie orientată spre obţinerea competenţelor viitorului, evaluare naţională şi admitere egale pentru toată lumea, opţiuni pentru şcoala după şcoală garantate, cu prioritate pentru copiii defavorizaţi, masă caldă pentru toţi copiii, grădiniţă, şcoală, liceu, precum şi transport şcolar acoperit integral de stat, pentru ca “părinţii să nu scoată bani din buzunar”.
  • „Învăţământ cu adevărat gratuit pentru toţi elevii” – şcoală sigură pentru copii, investiţia în profesori, astfel încât ca aceştia să devină motivaţi, recunoaşterea şi premierea profesorilor performanţi, şcolile să decidă singure ce profesori angajează – descentralizare reală, şcoli autonome – în care părinţii, elevii şi comunitatea participă la decizie, digitalizarea educaţiei, elevii din învăţământul tehnologic şi dual să fie mai aproape de profesionişti, eliminarea discriminărilor faţă de copiii cu cerinţe educaţionale speciale şi/sau dizabilităţi, educaţie fără graniţe, stil de viaţă sănătos pentru elevi şi studenţi, prioritizarea eticii în sistemul de învăţământ – cu toleranţă zero pentru orice formă de plagiat, încă de la liceu.
  • „Ori la partid, ori la şcoală sau universitate” – orice funcţie de conducere, îndrumare şi control din sistemul de învăţământ să fie incompatibilă cu orice funcţie de conducere din partidele politice, precum şi cu funcţiile de consilier local sau judeţean.
  • „Fără rectori veşnici şi atotputernici” – limitarea mandatelor rectorilor la două a câte maxim 4 ani, indiferent de perioada şi universitatea în care s-au desfăşurat şi indiferent de întreruperi.
  • Învățământ superior – responsabilizarea universităţilor pentru integrarea studenţilor pe piaţa muncii, reducerea costului vieţii de student, cu actualizarea burselor anual cu rata inflaţiei, acces la bazele ştiinţifice de date pentru studenţi, introducerea avertizorului de integritate în universităţi, precum şi reînfiinţarea CNCS – Consiliul Naţional al Cercetării ştiinţifice, deoarece versiunea actuală a Legii educaţiei universitare prevede desfiinţarea CNCS fără a desemna o altă instituţie care să preia atribuţiile. 

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: