sâmbătă

27 aprilie, 2024

inteligența artificială conversațională

9 martie, 2024

Inteligența artificială conversațională este un tip de inteligență artificială care poate simula conversația umană. Ea este posibilă prin procesarea limbajului natural, un domeniu AI care le permite calculatoarelor să înțeleagă și să prelucreze limbajul uman.

La ora actuală, cel mai cunoscut sistem AI conversațional este ChatGPT, chatbotul dezvoltat de compania OpenAI, lansat pe piață în noiembrie 2022, care poate susține conversații în diverse limbi, formate sau stiluri.

Cum funcționează IA conversațională

Potrivit Google, IA conversațională funcționează folosind o combinație de procesare a limbajului natural, modele fundamentale și învățare automată. Sistemele AI conversaționale sunt antrenate pe volume mari de date, ca de exemplu sub formă de text sau vorbire.


Aceste date sunt utilizate pentru a învăța sistemul AI cum să înțeleagă și cum să proceseze limbajul uman. Apoi, sistemul folosește aceste cunoștințe pentru a interacționa cu oamenii într-un mod natural, învățând constant din interacțiunile sale și îmbunătățindu-și în timp calitatea răspunsurilor.

Ce este inteligența artificială conversațională – componente

Potrivit IBM, IA conversațională are anumite componente principale care îi permit să proceseze, să înțeleagă și să genereze răspunsuri în mod natural. Componentele de bază sunt învățarea automată și procesarea limbajului natural.

Învățarea automată este un subdomeniu al AI, format dintr-un set de algoritmi, caracteristici și date care se îmbunătățesc continuu odată cu acumularea de experiență. Pe măsură ce input-ul crește, platforma AI devine mai bună în recunoașterea tiparelor și poate face predicții, mai notează sursa citată.

Procesarea limbajului natural este metoda actuală de analiză a limbajului cu ajutorul învățării automate. Conform IBM, procesarea limbajului natural are 4 etape: generarea datelor de input, analiza inputului, generarea datelor de ieșire (output) și învățarea prin consolidare.


Astfel, date nestructurate sunt transformate într-un format care poate fi citit de un computer, care apoi este analizat pentru a genera un răspuns adecvat. Algoritmii de învățare automată subiacenți îmbunătățesc calitatea răspunsului în timp, pe măsură ce sistemul AI învață.

Inteligența artificială conversațională – exemple

Iată câteva exemple de aplicații ale tehnologiei AI conversaționale, potrivit Google:

Agenți AI generativi: acești agenți virtuali folosesc AI generativ pentru a alimenta conversații sub formă de text sau vorbire;

Chatboți: aceștia sunt utilizați în special în aplicațiile de servicii pentru clienți, pentru a răspunde la întrebările clienților și a oferi asistență;

Asistenți virtuali: sunt adesea activați prin voce și pot fi folosiți pe dispozitive mobile și difuzoare inteligente (Alexa de la Amazon sau Siri de la Apple sunt doi dintre cei mai cunoscuți asistenți virtuali);

Software de transformare a textului în vorbire: folosit pentru a crea cărți audio sau indicații vorbite;

Software de recunoaștere a vorbirii: utilizat pentru a transcrie prelegeri, apeluri telefonice, subtitrări etc.

Domenii în care e utilizată inteligența artificială conversațională

Inteligența artificială conversațională este o tehnologie foarte profitabilă, care a fost adoptată rapid de companii, în special în asistența online oferită clienților. Chatboții online au înlocuit tot mai adesea agenții umani, răspunzând la întrebările adresate în mod frecvent de clienți pe site-urile de comerț electronic. De asemenea, ei oferă sfaturi personalizate sau sugerează anumite produse.

Un alt domeniu care beneficiază de pe urma IA conversaționale e reprezentat de resursele umane. Multe procese HR pot fi optimizate prin utilizarea sistemelor AI conversaționale, ca de exemplu instruirea angajaților.

În domeniul medical, inteligența artificială conversațională poate crește accesul la serviciile de îngrijire a sănătății, făcându-le mai accesibile pentru pacienți și îmbunătățind în același tip eficiența operațională și procesul administrativ (cum ar fi procesarea cererilor).

inteligența artificială conversațională
Foto: geralt / pixabay.com

Beneficiile inteligenței artificiale conversaționale

Unul dintre cele mai mari avantaje ale AI conversaționale constă în creșterea eficienței operaționale prin automatizare, potrivit Google. De pildă, un sistem AI conversațional poate automatiza sarcinile care sunt efectuate în prezent de oameni, și prin urmare poate reducere erorile umane.

Reducerea costurilor este un alt beneficiu. Un departament de servicii pentru clienți poate fi destul de costisitor, mai ales în cazul în care compania respectivă vrea să răspundă la solicitări și în afara orele de lucru obișnuite, notează IBM. Oferirea de asistență clienților prin sisteme AI conversaționale poate reduce costurile cu salariile și cu formarea angajaților.

Pentru clienți sau utilizatori, un avantaj constă în faptul că IA conversațională poate răspunde instantaneu și este disponibilă non-stop (24/7), inclusiv în weekend sau în orele de noapte, când nu există angajați umani în birouri.

De asemenea, funcțiile de personalizare din cadrul AI conversațional le oferă chatboților posibilitatea de a le face recomandări clienților, permițându-le companiilor să asocieze și să vândă anumite produse pe care clienții nu le-au luat inițial în considerare.

Ce avantaje are inteligența artificială conversațională

După cum se mai arată în ghidul IBM, deși majoritatea chatboților și a aplicațiilor AI conversaționale au la ora actuală abilități rudimentare de rezolvare a problemelor, aceste sisteme pot reduce costurile și timpul alocat interacțiunilor repetitive de asistență pentru clienți, eliberând resurse de personal care se pot concentra pe sarcini mai complexe.

În general, aplicațiile AI conversaționale au reușit să reproducă destul de bine experiențele conversaționale umane, ceea ce duce la rate mai ridicate de satisfacție a clienților.

Foto: geralt / geralt / pixabay.com

Dacă acest articol despre inteligența artificială conversațională vi s-a părut util, v-ar putea interesa și:

Inteligența artificială generativă. Ce poate face AI – 5 exemple
Inteligența artificială în medicină. 5 aplicații și 4 beneficii
Inteligența artificială exemple. 5 produse cu tehnologie AI
Companii de inteligență artificială. Listă cu 10 corporații
Google și inteligența artificială. 10 exemple de tehnologii AI
Ce poate face Chat GPT. 12 moduri în care poate fi utilizat
Inteligența artificială în administrație publică. Exemple și beneficii
Inteligența artificială în justiție și aplicarea legii. 7 tipuri de utilizări

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: