29 august, 2017

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare la transpunere în legislație.

Sub presiunea deficitului care riscă să spargă bariera de 3% și a programelor absolut fantasmagorice , majoritatea PSD-ALDE poate dezechilibra profund nu doar România pe termen scurt, ci și adecvarea ei pe termen mediu și lung.

Punctele pe care le înșirăm mai jos pleacă de la experiența ultimilor 15 ani, de la capacitatea politică și administrativă de-a preîntâmpina haosul și, nu în ultimul rând, de la reaua credință a decidenților care țâșnește din orice declarație publică a acestora. Chiar: cu ce sentiment ați încheia o discuție cu un partener de afaceri care v-ar vorbi cum vă vorbesc dnii. Dragnea, Tudose, Tăriceanu, Toader, Mișa, Pop și ceilalți?


Cu toate acestea, pornim textul cu speranța că între acești domni se va găsi, totuși, cineva care să spună: da, frate – ce-o să rămână în economie și societate după semnătura mea? Dau foc la țară numai pentru domnii Dragnea și Tăriceanu?

Astfel:

1) Nu introduceți split TVA. Bulgarii au un gap la TVA de numai 8-9% fără să fi

introdus această aberație care nu funcționează nici acolo unde autoritatea fiscală e digitalizată și eficientă.

Motivele:


a-,măsura îi afectează în primul rând pe contribuabilii corecți. Faceți un calcul care e diferenta dintre TVA-ul declarat și cel plătit cu întârziere și o să vedeți că e foarte mică.

Adevărații evazioniști de TVA lucrează altfel și – ca să aflați și voi cum stau lucrurile – pe adevărații evazioniști în doare-n cur de dnii. Tudose, Mișa, Dragnea, Tăriceanu și ceilalți: pur și simplu acțiunea lor nu interferează cu măsurile celor de la butoanele oficiale.

b-,Întoarceți-vă la școală, deschideți analizele și simulările reale și realiste pe fiscalitate (nu alea pe care le fac dnii. Vâlcov, sau cuplul de sinecuriști pe viață care urăsc funciar economia de piață și care, când se duc în SUA, în loc trimită ilustrate cu statuia Libertății, citesc greșit în engleză sistemul fiscal american și se întorc cu idei de care habar nu au, că nu ar ține pe plus nicio covrigărie); sau mai citiți cursdeguvernare.ro.

S-ar putea să aflați că problema TVA e cronică, că ea se bazează și pe faptul că 45% dintre români (cei din mediul rural) consumă marfă nefiscalizată, dar – atenție – marfă care se trece în PIB.

Și s-ar putea să mai aflați că marile tunuri în materie de evaziune de orice fel – nu doar la TVA – sunt date de către oamenii cu protecție politică sau a Serviciilor, care interferează cu economia oficială în domeniile cheie. Și că până nu e rupt acest lanț al economiei paralele de la calculele guvernamentale așa o să fie mereu?

Și s-ar putea să aflați și că gradul de conformare e important, iar a-l strica cu măsuri luate impotriva celor corecți e o idee proastă cu bătaie lungă.

Și că, dacă te uiți în coșul românilor și vezi câte procente de acolo se duc pe alimentele la care ai scăzut TVA-ul la 9% (consumul crește, dar TVA a scăzut dur de la Victor Ponta – Liviu Dragnea încoace), era o idee foarte proastă să scazi, concomitent, TVA-ul la toate celelalte?

Sau nu-și mai aduce nimeni aminte de scena din decembrie 2016, când Liviu Dragnea îi ceruse lui Cioloș să proroge scăderea TVA de la 01 ianuarie – iar Cioloș nu a făcut-o pentru că era cazul ca Liviu Dragnea să facă asta?

Așa că, domnilor, nu vă faceți socoteli greșite pe încasările din TVA.

Consecințele proaste:

,dacă faceti split TVA, peste un an-doi o să-l dați înapoi. Cu haosul aferent în fiscalitate și economie. (Chiar: voi vă dați seama că la ora la care vorbim, niciun antreprenor nu știe cum va fi fiscalizat peste 5-6 luni? Și voi vreți economie? Afaceri? Dezvoltare?)

-,va scădea gradul de conformare la declararea TVA.
Ce mare brânză e să mai deschizi un cont – se întreabă, la televizor, premierul Tudose.
Nu, doctore! Problema nu e să mai deschizi un cont – cum ai ajuns premier dacă pui problema într-un mod atât de inept? Sau cum ai încheiat atâția ani de carte?

-,deteriorarea drastică și pe termen lung a cooperării dintre mediul de afaceri și autoritatea statală. Nici măcar discuțiile directe dintre mediul de afaceri și guverne (oricare ar fi ele) nu se vor purta altfel decât cu suspiciune.

-,problemele de facto pe care le vor avea companiile: amânarea dezvoltării, probleme în administrația curentă etc, etc – nu le-am mai scris aici pentru că nu-i nevoie, fiecare și-a făcut deja calculele și știe ce ar urma.

Alte 3 observații aici:

-,modelul italian de split TVA se aplică doar la relațiile companiilor au ordonatorii publici de credite și sunt consecința evaziunii și spălării de bani pe care Mafia (mai ales în Sud) le face cu statul și autoritatea locală, dat fiind că ea pune primarii, parlamentarii și funcționarii publici (cam ca la noi…). Ce-ar fi să încercați așa ceva numai pe relațiile cu statul (comenzi pe care nu le câștigă, nu-i așa? – vreun prost de pe stadă) – începând cu TelDrum și terminând cu companiile lui alde Sebastian Ghiță care ”falimentează” una după alta cu TVA cu tot – după care ați trăit toți și v-ați finanțat alegerile toți): acolo e problema, pentru că acolo sunt TVA-urile alea de zeci și sute de milioane.

-,Marii contribuabili: azi, 29 august 2017, eu știu cât de mare și de eficientă e echipa de-acolo pe dosarele preturilor de transfer, dar voi știți? (de exemplu știți că până și Bucureștiul ar fi mare pentru o asemenea echipă?). E o zonă pe care a evitat-o toată lumea – chiar și furiosul fost șef al ANAF Gelu Diaconu, care azi dă lecții pe unde apucă, iar PNL se pregătește, prin Nini Săpunaru, să defileze cu el? Că s-or fi terminat profesioniștii din țara asta …

-,A treia observație treceți-vi-o domniile voastre … , poate fi orice: de exemplu o excursie la Sofia, să vedeți cum fac bulgarii de vă/ne dau lecții .

2) Nu folosi facilitățile fiscale, care-ți scad bugetul, pentru a ajuta clientela să spele bani.

Măsura anunțată – cu impozit zero pe dividende – are un rost precis în țările care o practică (Olanda de exemplu).

Cu un mare amendament: pune impozit zero pe dividende doar pentru afacerile din România – cu logica stimulării aducerii afacerilor în România. Altfel, băieții ”ăia” și clienții tăi or să-și facă off-shoruri (și mai multe) și NU o să-ți plătească de două ori impozitul (or, tu știi că e suficient să nu-ți plătească nici măcar o singură dată) sau o să-și aducă banii furați în ultimii 20 de ani, cu fiscalitate zero – putem înțelege o amnistie fiscală din care să iasă ceva mărunțiș, dar cu impozit chiar zero la banii ascunși în Cipru, Brazilia, Madagascar sau alte locuri ar fi prea de tot.

Sau – știi ceva? – mai bine lasă impozitul pe dividende așa cum e acum și ia-l în calcul la bugetul viitor: oricum afacerile și investițiile nu vin în România dacă schimbi din 6 în 6 luni codul fiscal – oricum nimeni nu-și poate face planurile de afaceri pe ce bâigui tu: se poate trezi că la finele lui 2018 ai să inventezi, de vineri până luni, un alt impozit.

Și uită și chestia cu amnistia fiscală – aia se face cu oameni serioși, de bunpă credință și dedicați bugetului de stat, nu listei scurte de finanțatori care fug de Justiție.

3) Nu muta taxele sociale de la angajator la angajat ACUM.

O să-ți spun mai jos de ce, dar acum reține doar chestiile concrete:

-,ti-ai făcut un calcul câti indicatori sunt influențați de creșterea bruscă a brutului – de la salariul minim la salariul mediu ? De la amenda de circulație la – mai ales!! – punctul de pensie? Știi ce vine peste noi? (că peste tine oricum nu vine, orice prostii ai face nu pățești nimic).

-,trecerea taxelor de la angajator la angajat e absolut logică, dar e vorba de chiar LOGICĂ, nu de logica după care se iau măsurile acum: stă mediul de afaceri și economia cu frica în sân că, la anul, te ve îndrepta spre ele și vei pune și pe angajator ceva, că prea i le-ai mutat dintr-un buzunar în altul:

eu, economie, nu știu ce-mi pregătești și ce pui la cale, dar îmi pot foarte bine închipui o nouă contribuție la CAS pusă pe angajator în anul 2018, după ce-mi vei fi trecut pe ștatele de plată contibuțiile actuale în seama angajatului cu aceleași costuri pentru mine. Te împiedică cineva? Răspunzi cu ceva? Pățești tu ceva?

4) Întoarce-te la școală, citește și apoi hotărăște repede: Ce urmează să impozitezi în următorul deceniu: Munca sau capitalul?

Uită-te puțin și pe hartă, mai întâlnește-te și cu omologii tăi europeni, trage ceva pe nas că poate viziunile alea sunt mai coerente decât ce-ai tu în cap acum.

Dacă reușești să înțelegi chestia asta, fă un calendar – astfel încât trecerea să fie lină și fără șocuri pentru economie și investiții. Apoi – atenție!!! – fă public acel calendar ! Economia și mediul de afaceri trebuie să știe la ce să se aștepte, mai ales câmd e vorba de investițiile mari – alea fără de care nu există viitor – nu o pizerie în care niște mafioți proscriși spală bani.

De fapt, cu asta trebuia să încep, dar n-ai fi înțeles prioritățile. Pentru că în funcție de asta sunt următoarele 2 porunci :

5) Nu mai fura din banii privați ai salariatului pentru a cumpăra cu banii ăia voturi.

Pot să înțeleg diversiunea prin care te-ai apropiat, cu cuțitul în dinți și pășind minciună cu minciună toate treptele către Pilonul II de pensii.

Dar nu uita 3 lucruri:

a),Pensiile ”de stat” sunt gândite pe principiul solidarității sociale (vezi de exemplu logica basic a lui Bismarck, care le-a ”inventat”) – dar ele nu mai funcționează azi. Bismarck le gândise într-o societate în care doi inși făceau 3-4-5 copii implicați, nu ca azi, în care 3-4-5 inși fac un copil autist la pulsul societății.

b),în prostia lor, țările care și-au dat seama, privind cu 20-30 de ani în viitor (nu ca tine, cu 2-3 luni în viitor), că statul nu va face față peste anii ăștia să dea pensiile de solidaritate la un nivel decent. Astfel că au stimulat sistemul pensiilor private.

Scuze că vorbesc ca la tâmpiți – dar după declarația premierului Tudose, cum că pensiile de stat au randament mai mare (pensii date si crescute pe decizie pur politică și potrivit calendarelor electorale – pensii cu un deficit la fond de cât 2 autostrăzi pe an!!!) – ce dracului pot să mai spun?

c),Dar mai spun: amintește-ți că rahatul în care se găsesc azi bugetele provine din aceea că acum 5 ani sau acum 10 ani, niște inși la fel de iresponsabili ca tine au făcut exact ceea ce faci tu azi. La cum te joci cu Pilonul II, peste 15 ani o să fim mai rău decât în situația asta: vei avea noroc că nimeni n-o să-și mai amintească de numele tău.

(Uitasem: Poți face altceva pentru Pilonul II, nu să-l tunzi: gândește niște măsuri pentru fondurile de pensii – de asigurare, reasigurare, monitorizare permanentă etc – astfel încât niște inși să nu falimenteze atunci când vor trebui să plătească pensiile și să dispară în spatele vreunui faliment fără să plătească. Asta pentru că sigur îi vei înțelege și pe ei, așa cum deja te înțelegi azi pe tine – că nici tu nu ai să plătești pentru ceva.)

6) Nu arunca cu banii puțini de la buget pentru tot felul de clișee.

Dacă ai să dublezi salariile profesorilor, calitatea educației va crește, în acest moment cu 0 (zero) la sută: sau nu știi că mulți n-au mai deschis o carte de la titularizare încoace.

Fă altfel: fă un calendar al creșterii salariilor la profesori – să zicem spre 1500 de euro peste 6-7 ani – astfel încât studenții buni de azi să ia în calcul rămânerea în sistemul de educație este 3-4-5 ani. Azi se duc în educație doar ăia care nu fac față în economia reală.

La fel la sănătate și – mai ales!!! – în administrație.

Nu uita un lucru – apropo de administrație : unul care a apucat să trăiască din șpăgi și din administrat plicurile pentru demnitari va fura toată viața lui chiar de i-ai crește leafa de 10 ori. Din ăla nu mai faci om (Când Augustus a reglementat cetățenia romană pentru sclavii eliberați, a interzis acest privilegiu pentru sclavii care apucaseră să fie torturați sau puși în lanțuri. V. că chestia asta funcționează: mai fă om politic din Adrian Năstase sau din Fenechiu…).

7) Salvează educația de dl. Liviu Pop și de poltergeist-ul său Ecaterina Andronescu

Economia geme cu disperare după forța de muncă adecvată, iar omul nu reușește să garanteze cărțile pentru școala generală – e oficial că la gimnaziu se va începe fără cărțile garantate de Constituție. Gândește-te și tu: chiar crezi că nu-i nicio diferență între o școală organizată și ceea ce faceți voi acolo acum ?

Apropo de Constituție: dl. Pop spune că educația e gratuită în sensul că familia plătește jumătate, iar statul pe cealaltă. În timp în care mediul de afaceri (care știe ce utilaje și ce tehnologie va aduce și ce planuri de viitor are să investească aici dacă ar avea forța de muncă adecvat calificată) își pierde timpul pe la minister și la Comisiile din Parlament cu banii în buzunar ca să finanțeze învățământul dual, cei doi au setat acest minister în jurul voturilor profesorilor și a mafiei manualelor.

Nu trebuie să reinventezi apa caldă: dacă ești de bună credință, imporți sistemul de-acolo de unde funcționează și îl optimizezi.

Stai cu fața la copii, nu cu fața la sistemul ăsta în care raportul cost/rezultate e devastator de mare.

8) Fericiți cei care înfometează după dreptate, că ei se vor sătura:

”Băi tată, nu-mi vine să cred ce-i cu omul ăsta. Am învățat după manualele lui, i-am citit cărțile, era un mic zeu. Și l-am auzit azi cu reforma și cu legarea Justiției de politic – cei-i cu omul ăsta, ce-a pățit?” – mă întreabă junele meu cel mare despre ministrul Justiției, Tudorel Toader.

Nu poți răspunde serios la așa ceva, așa că i-am răspuns că probabil, când a intrat în minister, i s-o fi făcut vreo injecție în cap, cu o substanță care-i face creierul muci și-i anihilează total respectul atât față de sine cât și față de munca și onorabilitatea muncită o viață. Cum o să mă mai poată, deci, respecta pe mine?

La justiție fă, pentru început, 2 lucruri – încep cu al doilea:

b),găseste o formulă de-a degreva judecătorii de cantitatea imensă de dosare. De unde vrei să judece un om cu judecata strivită de miile de pagini pe care le are de citit.

a),vezi că justiția ta e stâmbă: suntem țara în care NU se pot pune în aplicare deciziile judecătorești – căci decizia înseamnă nu numai să trimiți la pușcărie pe infractor, dar să și repari paguba victimei.

Victima sunt eu. Știi că legislația e făcută astfel încât eu să nu-mi recuperez niciodată paguba? Și dacă știi, tu, ca profesor la care se uită tinerii studenți ca la un zeu, cum poți să dormi?

Ia fă ceva. Ceva util – nu te sili să intri în politica asta, pentru că oricât te-ai strădui să execuți ce-ți cere Tăriceanu niciodată n-ai să reușești să cobori până unde reușește Tăriceanu, pentru asta trebuie să-ți lipsească ceva.

9) Nu guverna exclusiv prin diversiuni.

Abilitatea politică e altceva (nu știi tu ce) – ea se aseamănă cu abilitatea antreprenorului în piață, cu instinctul managerului de succes, cu marketingulul agresiv cu care un produs revoluționar deschide un nou trend.

a),ce credibilitate mai ai să propui măsuri fiscale de fond după eșecurile – pe care numai tu nu le intuiai – cu impozitul global sau cu cel pe cifra de afaceri?

b),ce credibilitate mai ai să propui o reformă în justiție după ordonanța 13 și tot ce a urmat?

c),ce reformă a pensiilor să mai scoți după toată diversiunea și paleta de minciuni sfruntate cu Pilonul II ?

Minciuna și diversiunea contează – că doar nu sunteți entități abstracte – sunteți oameni care o să vă mirați că sunteți detestați ca oameni, nu ca instituții, și să nu vă mirați, domniile voastre de la Finanțe și Justiție că sunteți socotiți, în piață și în Justiție, doar p… (picioarele, adică) pe care și le bagă dnii. Dragnea și Tăriceanu în economie și în Justiție.

10)Refă-ți toate calculele pentru anul ăsta și pentru următorii 2: e esențial

Dacă ne uităm la tabloul general – fără prea multă teorie – încă din decembrie 2016 era limpede că azi vom fi în situația asta :

în 2016 deficitul a fost la limita de 3% – provocat de melanjul de scăderi de taxe și cresteri de salarii angajate de guvernarea Ponta-Dragnea în 2015 – urmau alte scăderi de taxe și alte creșteri de salarii și pensii. Păi nu erai deja la limită ?

Sau credeai că vei câștiga bani dintr-o creștere economică fiscalizată sumar ? Să nu mai spun că niște cusurgii ca noi – vânduți opoziției, tehnocratilor, lui Soros și companiilor străine – încă din iulie 2015 făcuserăm aceste calcule, cu explozia anticipată pentru S2 din 2017 (LINK_AICI), când denumeam această derută instituținalizată ”fiscalitatea reactivă și haotică”.

Ce să mai spunem de stufoasa analiză de anticipare de anul trecut, cu cifre mult mai proaspete (O problemă care se coace în 2016: Riscurile anului 2017 și finanțatorii lor”)

Mai ia în considerare și calculul ăsta (AICI-LINK): nu-i infailibil, dar are, cel puțin, o logică în acord cu situația momentului, îți lași ceva funie în jurul parului și, mai ales, ai putea rezolva 3-4 probleme de-odată.

*

Ne oprim aici. Nu că n-ar mai fi încă vreo 10 porunci, dar alea ar fi deja parfum.
Și nu că n-ar mai fi niște nume demne de a fi pomenite aici, dar niciunul din cele rămase n-ar merita satisfacția de-a nu înțelege.

***
PS: Rămâneți în rândul lumii: luați-vă ochii de la democrația iliberală, de la modelul Orban de-a guverna și de la dansul din șolduri al Rusiei – căreia i-a mai ieșit acum un joc: amânarea branșării României la Vest cu autostrăzile care să oprească fractura de Transilvania. Dacă mâ gândesc bine, deși sunteți de facto de 5 ani la putere și ati avut mereu o majoritate de peste 2/3, ăsta e singurul lucru care v-a ieșit.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

12 răspunsuri

  1. Analiza si recomandarile sint corecte si la obiect, insa exista cauze „generice” ce impiedica realizarea in practica a oricaror seturi de masuri, oricit de bine si coerent formulate.
    1.In cazul Romaniei, unde economia si industria nationala trebuie reconstruite (aproape) de la zero, este necesara „despartirea/departajarea” masurilor si politicilor de „administrare curenta, bugetara”(a economiei existente) de cele de „administrare a dezvoltarii economice si industriale”(care conduc la aparitia de noi intreprinderi si locuri de munca).Fara reconstructia economica si industriala, azi – maine nici nu mai avem ce „administra”!
    In lipsa acestei „departajari” tehnice-stiintifice, masurile si politicile economice se iau la „gramada” de catre practicienii din ministere si institutii, astfel ca ele nu sint potrivite, fie se bat „cap in cap”, ori se anuleaza una pe alta!
    Acest lucru este necesar si realizabil, prin elaborarea unui „proiect de tara”, care sa cuprinda in doua capitole (diferite dar conexte) masurile de relglare economica nationala (de natura bugetara), de cele „generatoare de dezvoltare industriala”, cum sint competitivitatea economica nationala (pentru atragerea investitorilor), facilitati pentru industrii high-teck, fortarea exporturilot in zone pierdute, iesirea antreprenorilor romani pe piete externe, sustinerea speciala a asociarii agricole si colectarii de produce agricole pentru supermarketuri si alte si alte actiuni „dezvoltatoare” economic si acceleratoare ale reindustrialzarii.
    2.Un astfel de proiect este nu doar necesar ci si realizat, dar deocamdata nu se (prea) intelege de ce fluviile de masuri economice propuse sint neimplementabile in lipsa acestuia, care le transforma in normative si tehnici de lucru pentru ministere si directii economice, cit si pentru zona administrativa centrala, judeteana sau oraseneasca si comunala.De aceea, masurile economice se realizeaza in mod primitiv, as putea spune prin INCERCARI (la nimereala) de implementare, acolo unde ele nu sint evitate sau huiduite public!
    3.In acelasi timp, fara aceasta departajare si politici economice specifice fiecaruie din cele doua domenii, STUDIILE DE IMPACT nu pot fi realizate, ori daca exista nu au nici o relevanta pentru o decizie economice corecta!
    Abia dupa aceasta „tranzitie” stiintifica la administrarea si conducerea economiei nationale pe cele doua domenii diferite, lucrurile si actiunile dobindesc sens si finalitatea dorita!

  2. Caliman Eugen

    Domnule Caliman, apreciez seriozitatea pozitiilor Dvs, dar nu va suparati, Dvs am impresia ca nu realizati unde suntem acum !
    Vorbiti, pe buna dreptate de „proiectul de tara”, dar cui ????

    Cuiva care ia cu japca toti banii disponibili, mai imprumuta inca vreo 10 miliarde de euro (pana la finalul anului se fac 20 ca focul) si-i arunca populist in consum majoritar din import??
    Cu zero investitii??? Astora sa le cerem proiect de tara, domnule Caliman?! Cum sa le vorbesti astora de investitii inteligente, pe baza unui proiect pe termen lung, asa cum bine sustineti Dvs, cand astia fac ceva pe investitii, si aplica o iresponsabila politica populista care cat de curand va prabusi tara?

    Si fac asta doar in interesul unei grupari mafiote de la varf, care vor sa scape de justitie prin mituirea poporului, ba acum incearca sa subordoneze politic justitia (a si reactionat ambasada americana). Cu cine vreti sa discutati politici de tara, domnule Caliman, cu astia?

    Cum scapam de banditi, asta e urgenta, domnule Caliman ! Ca nu e usor, au dat de baut la poporul care canta si dantuieste pe puntea titanicului !

  3. Si dupa mine problema nr 1 si de cea mai mare urgenta este aducerea la conducerea tarii a unor oameni si bine intentionati si cu stiinţǎ de carte. Numai asa putem vorbi despre eventuale proiecte de tara, politici coerente economico-sociale. Si de abea atunci se va vedea ca sunt destui oameni pregatiti intelectual dar si practicieni, nepervertiti de mafia de la varful politicii care pot sa faca ceva pentru adevarata propasire a Romaniei. Si mai este necesar ajutorul continuu si bine intentionat al UE si USA- al acesteia din urma deocamdata pare a deveni problematic dupa schimbarea ambasadorului Klemm cu un trumpist.

  4. Cum le mai stii matale pe toate bre nea Grosule! Ai dreptate cu incompetenta psd de la guvernare… dar nici cu prietenii matale Biris&Co lucrurile nu stateau deloc altfel..
    Cat despre tonul si limbajul folosite se pare ca ai o grava problema. Pentru a o rezolva incearca mai intai cu pastile…

  5. Stimate,
    d-le babic,
    Oferta unui astfel de proiect de tara am facut-o fara rezultat „mafiei” de care vorbiti dvs.
    In acelasi timp, am oferit presedintelui P.N.Liberal Orban personal acest proiect si am speranta ca pina la urma va accepta evaluarea si promovarea lui!
    Daca nici macar presedintele liberalilor nu va dovedi interes pentru iesirea din Criza Generala a Romaniei, imposibila in lipsa reconstructiei industriale, nu stiu cum si cine ne va scapa de acesti „b……”!

  6. Stimate,
    d-le Adrian,
    Nu stiu ce ar fi de reprosat d-lui Biris, care in ultimul articol a prezentat modul in care cei care au furat banii Romaniei sint scutiti de impozitul pe dividende, spre a nu fi nevoiti sa declare banii si locul unde i-au depus.Intradevar, o astfel de atitudine la adresa baronilor, merita intreg dispretul nostru, nu-i asa?

  7. Multumesc autorului pentru articol, nu prea am citit articolele domniei sale asa ca pentru mine a fost o surpriza placuta!
    Macar de ar lua in considerare „cei de la butoane” cele zece porunci pana nu devine prea tarziu! Avalansa de masuri luate de PSD-ALDE pare sa demonstreze ca nu au cunostintele de baza pentru a intelege „poruncile” enumerate!

  8. Domnule Grosu,nu am studii decat liceu.Mi s-a ridicat parul(m-am infiorat)Se poate,nu maine,doar sa se vrea.Cine sa vrea?Inbuibatii niciodata!RESPECT DOMNULE!

  9. pct 2 & pct 3, ma uimiti d-le Cristi G! pareati libertarian…
    – impozitele pe dividende & dobanzi bancare sunt puse pe bani deja impozitati & „cei mai” curati & vizibil dpv contabil! iar colectarea lor reclama alte costuri, hartii, birocratie, rahat / a, ca sunt off-shore -uri, cata vreme e legal (!) / de ce sa nu ne concentram pe furtul la sursa? acolo ar fi bine de concentrat resursele Statului, nu la capatul celalalt al circuitului economic, ce naiba…
    contributiile trecute la angajat ar trebui facute ieri; nici nu mi-a trecut prin cap, dar m-am lamurit zilele acestea ca un angajator plateste taxe la pausal; vorba altor comentatori: iese firma la pensie? se imbolnaveste firma?!
    in rest, in mare ca de obicei de-acord cu dvs

  10. Daca saitul de fata va suporta si greutatea a „1001 de porunci” ale unui „proiect national de reindustrializare” pentru Romania, voi cauta sa le public aici.Daca nu, asta e…

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

12 răspunsuri

  1. Analiza si recomandarile sint corecte si la obiect, insa exista cauze „generice” ce impiedica realizarea in practica a oricaror seturi de masuri, oricit de bine si coerent formulate.
    1.In cazul Romaniei, unde economia si industria nationala trebuie reconstruite (aproape) de la zero, este necesara „despartirea/departajarea” masurilor si politicilor de „administrare curenta, bugetara”(a economiei existente) de cele de „administrare a dezvoltarii economice si industriale”(care conduc la aparitia de noi intreprinderi si locuri de munca).Fara reconstructia economica si industriala, azi – maine nici nu mai avem ce „administra”!
    In lipsa acestei „departajari” tehnice-stiintifice, masurile si politicile economice se iau la „gramada” de catre practicienii din ministere si institutii, astfel ca ele nu sint potrivite, fie se bat „cap in cap”, ori se anuleaza una pe alta!
    Acest lucru este necesar si realizabil, prin elaborarea unui „proiect de tara”, care sa cuprinda in doua capitole (diferite dar conexte) masurile de relglare economica nationala (de natura bugetara), de cele „generatoare de dezvoltare industriala”, cum sint competitivitatea economica nationala (pentru atragerea investitorilor), facilitati pentru industrii high-teck, fortarea exporturilot in zone pierdute, iesirea antreprenorilor romani pe piete externe, sustinerea speciala a asociarii agricole si colectarii de produce agricole pentru supermarketuri si alte si alte actiuni „dezvoltatoare” economic si acceleratoare ale reindustrialzarii.
    2.Un astfel de proiect este nu doar necesar ci si realizat, dar deocamdata nu se (prea) intelege de ce fluviile de masuri economice propuse sint neimplementabile in lipsa acestuia, care le transforma in normative si tehnici de lucru pentru ministere si directii economice, cit si pentru zona administrativa centrala, judeteana sau oraseneasca si comunala.De aceea, masurile economice se realizeaza in mod primitiv, as putea spune prin INCERCARI (la nimereala) de implementare, acolo unde ele nu sint evitate sau huiduite public!
    3.In acelasi timp, fara aceasta departajare si politici economice specifice fiecaruie din cele doua domenii, STUDIILE DE IMPACT nu pot fi realizate, ori daca exista nu au nici o relevanta pentru o decizie economice corecta!
    Abia dupa aceasta „tranzitie” stiintifica la administrarea si conducerea economiei nationale pe cele doua domenii diferite, lucrurile si actiunile dobindesc sens si finalitatea dorita!

  2. Caliman Eugen

    Domnule Caliman, apreciez seriozitatea pozitiilor Dvs, dar nu va suparati, Dvs am impresia ca nu realizati unde suntem acum !
    Vorbiti, pe buna dreptate de „proiectul de tara”, dar cui ????

    Cuiva care ia cu japca toti banii disponibili, mai imprumuta inca vreo 10 miliarde de euro (pana la finalul anului se fac 20 ca focul) si-i arunca populist in consum majoritar din import??
    Cu zero investitii??? Astora sa le cerem proiect de tara, domnule Caliman?! Cum sa le vorbesti astora de investitii inteligente, pe baza unui proiect pe termen lung, asa cum bine sustineti Dvs, cand astia fac ceva pe investitii, si aplica o iresponsabila politica populista care cat de curand va prabusi tara?

    Si fac asta doar in interesul unei grupari mafiote de la varf, care vor sa scape de justitie prin mituirea poporului, ba acum incearca sa subordoneze politic justitia (a si reactionat ambasada americana). Cu cine vreti sa discutati politici de tara, domnule Caliman, cu astia?

    Cum scapam de banditi, asta e urgenta, domnule Caliman ! Ca nu e usor, au dat de baut la poporul care canta si dantuieste pe puntea titanicului !

  3. Si dupa mine problema nr 1 si de cea mai mare urgenta este aducerea la conducerea tarii a unor oameni si bine intentionati si cu stiinţǎ de carte. Numai asa putem vorbi despre eventuale proiecte de tara, politici coerente economico-sociale. Si de abea atunci se va vedea ca sunt destui oameni pregatiti intelectual dar si practicieni, nepervertiti de mafia de la varful politicii care pot sa faca ceva pentru adevarata propasire a Romaniei. Si mai este necesar ajutorul continuu si bine intentionat al UE si USA- al acesteia din urma deocamdata pare a deveni problematic dupa schimbarea ambasadorului Klemm cu un trumpist.

  4. Cum le mai stii matale pe toate bre nea Grosule! Ai dreptate cu incompetenta psd de la guvernare… dar nici cu prietenii matale Biris&Co lucrurile nu stateau deloc altfel..
    Cat despre tonul si limbajul folosite se pare ca ai o grava problema. Pentru a o rezolva incearca mai intai cu pastile…

  5. Stimate,
    d-le babic,
    Oferta unui astfel de proiect de tara am facut-o fara rezultat „mafiei” de care vorbiti dvs.
    In acelasi timp, am oferit presedintelui P.N.Liberal Orban personal acest proiect si am speranta ca pina la urma va accepta evaluarea si promovarea lui!
    Daca nici macar presedintele liberalilor nu va dovedi interes pentru iesirea din Criza Generala a Romaniei, imposibila in lipsa reconstructiei industriale, nu stiu cum si cine ne va scapa de acesti „b……”!

  6. Stimate,
    d-le Adrian,
    Nu stiu ce ar fi de reprosat d-lui Biris, care in ultimul articol a prezentat modul in care cei care au furat banii Romaniei sint scutiti de impozitul pe dividende, spre a nu fi nevoiti sa declare banii si locul unde i-au depus.Intradevar, o astfel de atitudine la adresa baronilor, merita intreg dispretul nostru, nu-i asa?

  7. Multumesc autorului pentru articol, nu prea am citit articolele domniei sale asa ca pentru mine a fost o surpriza placuta!
    Macar de ar lua in considerare „cei de la butoane” cele zece porunci pana nu devine prea tarziu! Avalansa de masuri luate de PSD-ALDE pare sa demonstreze ca nu au cunostintele de baza pentru a intelege „poruncile” enumerate!

  8. Domnule Grosu,nu am studii decat liceu.Mi s-a ridicat parul(m-am infiorat)Se poate,nu maine,doar sa se vrea.Cine sa vrea?Inbuibatii niciodata!RESPECT DOMNULE!

  9. pct 2 & pct 3, ma uimiti d-le Cristi G! pareati libertarian…
    – impozitele pe dividende & dobanzi bancare sunt puse pe bani deja impozitati & „cei mai” curati & vizibil dpv contabil! iar colectarea lor reclama alte costuri, hartii, birocratie, rahat / a, ca sunt off-shore -uri, cata vreme e legal (!) / de ce sa nu ne concentram pe furtul la sursa? acolo ar fi bine de concentrat resursele Statului, nu la capatul celalalt al circuitului economic, ce naiba…
    contributiile trecute la angajat ar trebui facute ieri; nici nu mi-a trecut prin cap, dar m-am lamurit zilele acestea ca un angajator plateste taxe la pausal; vorba altor comentatori: iese firma la pensie? se imbolnaveste firma?!
    in rest, in mare ca de obicei de-acord cu dvs

  10. Daca saitul de fata va suporta si greutatea a „1001 de porunci” ale unui „proiect national de reindustrializare” pentru Romania, voi cauta sa le public aici.Daca nu, asta e…

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: