Analiză

Deficitul bugetar – la ce să ne aşteptăm

Situaţiile oficiale prezentate în ultimii ani în materie de execuţie bugetară arată că trimestrul trei, de finalul căruia ne apropiem deja (cu un sold de… Mai mult

09.10.2019

La obiect

România şi ţintele fixate prin strategia Europa 2020. Punctele tari și punctele slabe

Prin strategia Europa 2020 (adoptată de Consiliul European în iunie 2010) , au fost stabilite ţinte la cinci indicatori apreciaţi ca fiind semnificativi pentru dezvoltarea… Mai mult

08.10.2019

Europa

Indexul Regional al Competitivității: Cum stau regiunile românești și de ce

București -Ilfov, regiunea din România cu cel mai mare scor (55,92 din 100 maxim posibil) în Indexul Regional al Competitivității 2019, se află abia pe… Mai mult

07.10.2019

Analiză

T2 din 2019 – Venitul mediu lunar s-a dublat din 2014 încoace

Datele publicate de INS pentru trimestrul II 2019 arată că veniturile românilor au depășit nivelul de 1.800 lei lunar pe persoană. Ele au fost de… Mai mult

07.10.2019

Cronicile

Un semnal de alarmă: Industria auto intră pe scădere la export

de Marin Pana , 23.9.2019

Industria auto în România reprezintă 14% din PIB şi contribuie cu 26% la exporturi. E cea mai mare industrie a României, una dintre principalele forţe economice ale ţării. Trebuie să o considerăm o pepită, să o menţinem şi să o dezvoltăm”, declara la mijlocul acestui an într-o conferinţă de presă, Christophe Dridi, director general Automobile Dacia şi Groupe Renault România

Industria auto grupează circa șase sute de companii care produc, pe lângă mai multe tipuri autoturisme și colecții de componente ce pot fi asamblate în străinătate, o gamă diversificată de  piese conxe precum cabluri, conductori, componente electronice, corpuri de iluminat, acumulatori, anvelope etc.

(Citiți și: ”Prăbușire cu 21% a industriei auto germane – risc de pierderi de miliarde de lei în industria de echipamente auto din România”)

Ori, potrivit datelor publicate în buletinul de comerț exterior de către INS, în primul semestru din 2019, exporturile fob au însumat 34.893,4 milioane euro și au crescut cu 2,7% comparativ cu aceeași perioadă din anul precedent.
Între cele șase secțiuni ale Nomenclatorului Combinat care dețin aproape trei aferturi (73,1%) din totalul exporturilor, apare o scădere de aproape două procente la grupa „Mijloace și materiale de transport”.

Dacă se face o selecție a rezultatelor consemnate la grupa „Mijloace și materiale de transport”, unde apar produsele industriei auto, se poate observa o dezvoltare continuă, în ritm tot mai accelerat pe zona de export din 2015 și până în 2018, după care urmează o scădere bruscă în prima jumătate a lui 2019, cu intrarea rezultatelor în teritoriul negativ (vezi tabelul).

Mai mult, dacă se verifică din urmă valorile sezoniere pe cele două semestre ale anului, se poate vedea cum valoarea exporturilor, deși aflată în expansiune indiscutabilă dacă se ia în considerare întregul an, a scăzut cu circa 7% între S1 2017 și S2 2017  și cu 9% între S1 2018 și S2 2018. Ceea ce trimite la probabilitatea de a înregistra o scădere similară și în a doua jumătate a lui 2019.

(Citiți și: ”Interviu – cel mai mare producător autohton de piese auto pentru Vest: Atrageți producătorii și clienții mari, fără ei nu putem crește pe orizontală”)

Numai că, de data aceasta, nu mai există o bază de raportare în creștere pe prima jumătate a anului, motiv pentru care rezultatele ar urma să fie mai slabe în 2019 față de 2018. Ponderea sectorială în ușoară creștere (de la 18,8% la 18,9%), în pofida scăderii în expresie absolută (exprimată în miliarde euro)  se explică doar prin performanța de anasamblu mai redusă a exporturilor din acest an.

Dacă se iau în calcul livrările prin comparație între prima jumătate a lui 2019 și aceeași perioadă din anul anterior către principalele cinci economii din UE, se poate vedea cum ne-a afectat cererea mai scăzută din Germania, principala forță economică a Uniunii, aflată în pierdere de turație, în timp ce pe relațiile cu Franța și Italia rezultatele au bătut pasul pe loc.

Din păcate, suntem și vom fi afectați de Brexit, cea mai mare influență negativă fiind consemnată ca urmare a scăderii cu aproape 30% a exporturilor de profil către Marea Britanie. La care s-a adăugat, oarecum neașteptat, diminuarea cam cu o șeptime a exporturilor cu destinația Spania, cu un efect negativ ce a depășit jumătate din cel pe relația cu Germania.

(Citiți și: ””Tulburări de comportament” la primele 1000 de companii. Ce înseamnă asta?”)

Așadar, datele statistice referitoare la cea mai importantă ramură a industriei prelucrătoare din România, care asigură cam o șeptime din PIB și un sfert din exporturi nu se prezintă prea bine la mijlocul anului și nici nu sunt perspective pentru a vedea o redresare în partea a doua a lui 2019. Este un semnal de alarmă care ar trebui luat în serios.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 23.9.2019

Lăsați un comentariu


Stiri

TAROM are un nou director interimar, pentru 4 luni

Vladimir Ionescu

Consiliul de Administraţie al TAROM l-a numit director general provizoriu al companiei pe George Costin Barbu (foto), directorul general al Şcolii Superioare de Aviaţie Civilă.… Mai mult

Stiri

Dosarul Revoluției / Procurorul general cere reînceperea urmăririi penale împotriva lui Petre Roman

Vladimir Ionescu

Procurorul general interimar cere instanței redeschiderea urmăririi penale față de Petre Roman și Teodor Brateș, în dosarul Revoluției. Bogdan Licu a infirmat soluțiile de clasare… Mai mult

Europa

Marile capitale europene – sub spectrul bulei imobiliare produse de Airbnb, ”Uberul” chiriilor

Alexandra Pele

Platforma Airbnb, prin care proprietarii își pot închiria în regim sezonier locuințele, a dus la creșterea prețurilor imobiliare în mai multe capitale europene, riscul unor… Mai mult

Stiri

Camera Deputaților / PSD și Pro România blochează dezbaterea legilor cerute de USR pentru susținerea guvernului Orban

Razvan Diaconu

Biroul permanent al Camerei Deputaților a respins luni solicitarea de a fi introduse pe ordinea de zi a plenului a celor trei proiecte de lege… Mai mult

Stiri

Ludovic Orban vrea ca votul pentru noul guvern să fie organizat înainte de 29 octombrie

Razvan Diaconu

Președintele PNL, Ludovic Orban, a declarat luni, după ședința conducerii PNL, că votul pentru noul Guvern ar putea fi dat la începutul săptămânii viitoare. Ludovic… Mai mult

Stiri

Pilotul Valentin Gvinda a refuzat conducerea interimară a TAROM, după ce a analizat starea companiei

Vladimir Ionescu

Pilotul Valentin Gvinda (foto), cel pe care Consiliul de Administrație de la TAROM dorea să-l numească director general intermar, a refuzat funcția, după ce a… Mai mult

Stiri

Horia Braun Erdei, economistul-șef al BCR – a fost numit președintele executiv al Erste Asset Management România

Adrian N Ionescu

Economistul șef al BCR, Horia Braun Erdei (foto), a fost numit președinte executiv (CEO) al Erste Asset Management România, cel mai mare administrator de investiții… Mai mult