Chestiunea

Cele 6 bombe care au aruncat în aer deficitul pe ultima sută de metri

Deficitul de 4,4% din PIB, aprobat de guvern joi seară la ultima rectificare, este rezultatul unei construcții bugetare făcute în martie 2019 de către guvernul… Mai mult

28.11.2019

Interviu

Germania, în criza psihologică dintre post-naționalism și ”Germany-first”: interviu cu Jan Techau

Textul de mai jos e o scurtă înșurire de fragmente din interviul acordat CRONICILOR Curs de Guvernare de Jan Techau – directorul Programului Europa de… Mai mult

28.11.2019

Chestiunea

Starea Sănătății în UE 2019 / Problema României: Dependența de serviciile spitalicești, cauza principală a ineficienței sistemului

Cheltuielile pentru sănătate ale României au atins un minim istoric și sunt cele mai mici din UE, atât pe cap de locuitor, cât și ca… Mai mult

28.11.2019

Digital

Experiența finlandeză – mic curs de civilizare digitală. Ce ar fi trebuit să facă ANAF pentru informatizare, transparență, eficiență

România a ratat ocazia de a avea un sistem modern, informatizat, de colectare a taxelor, deși s-a bucurat atât de expertiză din partea Băncii Mondiale… Mai mult

28.11.2019

Cronicile

Un semnal de alarmă: Industria auto intră pe scădere la export

de Marin Pana , 23.9.2019

Industria auto în România reprezintă 14% din PIB şi contribuie cu 26% la exporturi. E cea mai mare industrie a României, una dintre principalele forţe economice ale ţării. Trebuie să o considerăm o pepită, să o menţinem şi să o dezvoltăm”, declara la mijlocul acestui an într-o conferinţă de presă, Christophe Dridi, director general Automobile Dacia şi Groupe Renault România

Industria auto grupează circa șase sute de companii care produc, pe lângă mai multe tipuri autoturisme și colecții de componente ce pot fi asamblate în străinătate, o gamă diversificată de  piese conxe precum cabluri, conductori, componente electronice, corpuri de iluminat, acumulatori, anvelope etc.

(Citiți și: ”Prăbușire cu 21% a industriei auto germane – risc de pierderi de miliarde de lei în industria de echipamente auto din România”)

Ori, potrivit datelor publicate în buletinul de comerț exterior de către INS, în primul semestru din 2019, exporturile fob au însumat 34.893,4 milioane euro și au crescut cu 2,7% comparativ cu aceeași perioadă din anul precedent.
Între cele șase secțiuni ale Nomenclatorului Combinat care dețin aproape trei aferturi (73,1%) din totalul exporturilor, apare o scădere de aproape două procente la grupa „Mijloace și materiale de transport”.

Dacă se face o selecție a rezultatelor consemnate la grupa „Mijloace și materiale de transport”, unde apar produsele industriei auto, se poate observa o dezvoltare continuă, în ritm tot mai accelerat pe zona de export din 2015 și până în 2018, după care urmează o scădere bruscă în prima jumătate a lui 2019, cu intrarea rezultatelor în teritoriul negativ (vezi tabelul).

Mai mult, dacă se verifică din urmă valorile sezoniere pe cele două semestre ale anului, se poate vedea cum valoarea exporturilor, deși aflată în expansiune indiscutabilă dacă se ia în considerare întregul an, a scăzut cu circa 7% între S1 2017 și S2 2017  și cu 9% între S1 2018 și S2 2018. Ceea ce trimite la probabilitatea de a înregistra o scădere similară și în a doua jumătate a lui 2019.

(Citiți și: ”Interviu – cel mai mare producător autohton de piese auto pentru Vest: Atrageți producătorii și clienții mari, fără ei nu putem crește pe orizontală”)

Numai că, de data aceasta, nu mai există o bază de raportare în creștere pe prima jumătate a anului, motiv pentru care rezultatele ar urma să fie mai slabe în 2019 față de 2018. Ponderea sectorială în ușoară creștere (de la 18,8% la 18,9%), în pofida scăderii în expresie absolută (exprimată în miliarde euro)  se explică doar prin performanța de anasamblu mai redusă a exporturilor din acest an.

Dacă se iau în calcul livrările prin comparație între prima jumătate a lui 2019 și aceeași perioadă din anul anterior către principalele cinci economii din UE, se poate vedea cum ne-a afectat cererea mai scăzută din Germania, principala forță economică a Uniunii, aflată în pierdere de turație, în timp ce pe relațiile cu Franța și Italia rezultatele au bătut pasul pe loc.

Din păcate, suntem și vom fi afectați de Brexit, cea mai mare influență negativă fiind consemnată ca urmare a scăderii cu aproape 30% a exporturilor de profil către Marea Britanie. La care s-a adăugat, oarecum neașteptat, diminuarea cam cu o șeptime a exporturilor cu destinația Spania, cu un efect negativ ce a depășit jumătate din cel pe relația cu Germania.

(Citiți și: ””Tulburări de comportament” la primele 1000 de companii. Ce înseamnă asta?”)

Așadar, datele statistice referitoare la cea mai importantă ramură a industriei prelucrătoare din România, care asigură cam o șeptime din PIB și un sfert din exporturi nu se prezintă prea bine la mijlocul anului și nici nu sunt perspective pentru a vedea o redresare în partea a doua a lui 2019. Este un semnal de alarmă care ar trebui luat în serios.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 23.9.2019

Lăsați un comentariu


Europa

Germania, Franța și Marea Britanie acuză Iranul de dezvoltarea unor rachete balistice capabile să transporte arme nucleare

Iulian Soare

Germania, Franța și Marea Britanie cer secretarului general al ONU să informeze Consiliul cu privire la faptul că Iranul dezvoltă “rachete balistice cu capacitate nucleară”,… Mai mult

Stiri

Guvernul modifică 3 legi prin asumarea răspunderii. Lista și calendarul

Vladimir Ionescu

Premierul Ludovic Orban a anunțat că executivul își va asuma răspunderea pe Legea plafoanelor bugetare precum și pe prorogarea unor termene prevăzute în Legile justiției,… Mai mult

Stiri

Experți Deloitte: Ține România pasul în competiția pentru atragerea de investiții în industria auto?

Vladimir Ionescu

Industria auto, unul dintre pilonii economiei românești și unul dintre cei mai mari angajatori din economia locală ”frânează” în fața noilor provocări. Pe de o… Mai mult

Stiri

Ţările petroliere ezită privind amploarea reducerii producţiei. Piaţa neîncrezătoare reduce preţul

Adrian N Ionescu

Prețul petrolului scădea, vineri la prânz, din cauza neîncrederii pieţei privind soliditatea angajamentului ţărilor mari producătoare de petrol de a reduce producţia, măsură necesară tocmai… Mai mult

Stiri

CRONICILE de sâmbătă dimineața

Redacţia

cursdeguvernare.ro adună, în fiecare sâmbătă dimineață, cele câteva titluri pe care le-a prezentat, de-a lungul săptămânii, din publicația (exclusiv print) CRONICILE Curs de guvernare (LINK de prezentare AICI). Articolele din CRONICI,… Mai mult

Stiri

Flota comercială a operatorilor aerieni din România este printre cele mai bătrâne din Europa

Adrian N Ionescu

Operatorii aerieni români au a treia cea mai bătrână flotă comercială din Uniunea Europeană România, cu 39% din avioane mai vechi de 20 de ani,… Mai mult

Europa

Grupul Aramco a reușit cea mai mare ofertă de acțiuni din istorie, 25,6 mld dolari. Succesul vine cu noi probleme

Adrian N Ionescu

Unul dintre cei mai mari producători de petrol ai lumii, colosul saudit Aramco, a atras de pe piață 25,6 miliarde de dolari prin oferta publică… Mai mult