DOCUMENT / Marile companii de stat profitabile nu pot compensa pierderile de miliarde ale celorlalte peste 800 – analiză Consiliul Fiscal

Companiile cu capital majoritar de stat au înregistrat pierderi nete cumulate de 1,8 miliarde de lei în 2019, în ciuda profitului net de 3,7 miliarde… Mai mult›
09.02.2021
Prăbușire dramatică a productivității muncii în agricultura românească

Productivitatea muncii în agricultura românească s-a prăbușit în 2020, potrivit datelor publicate de Eurostat. Evoluția consemnată față de anul precedent a fost de -47,2%, la… Mai mult›
09.02.2021
Acoperirea importurilor cu exporturi coboară mult sub cea din anul de criză 2010: Deficitul comercial pe 2020 a urcat la 8,5% din PIB

Deficitul comercial a urcat în luna decembrie 2020 la 1.952,4 milioane euro, cu peste 10% în plus față de aceeaşi lună a anului trecut, potrivit… Mai mult›
09.02.2021
Temelia Bugetului și a PNRR: 50% din actualii lucrători vor avea nevoie de noi calificări până în 2025

Aproximativ 50% din lucrătorii angajați în prezent vor avea nevoie de noi calificări până în 2025 pentru a răspunde nevoilor generate de criza Covid-19 pe… Mai mult›
08.02.2021
Prăbușire cu 21% a industriei auto germane – risc de pierderi de miliarde de lei în industria de echipamente auto din România
de Adrian N Ionescu , 17.9.2019
Producția auto din Germania ar putea scădea cu circa 21% în aces an, ceea ce ar putea duce la o scădere direct proportională a cererii germane de echipamente auto fabricate în România, respectiv cu o valoare de 3,6 miliarde de lei.
Producția auto germană din 2019 ar putea scădea cu un milion de unități față de media anilor 2015 – 2017, până la 4,7 milioane de unități, un nivel apropiat de minimul din 2009, potrivit datelor anualizate din iunie, citate de Erste Group Research (EGR).
În România, contribuția industriei auto la formarea PIB pe 2018 a fost de circa 132 de miliarde de lei, iar producția de echipamente auto pentru Germania a fost de peste 18,3 miliarde de lei, după valoarea exporturilor românești de „mijloace și materiale de transport”, potrivit datelor INS.
(Citiți și: ”Interviu – cel mai mare producător autohton de piese auto pentru Vest: Atrageți producătorii și clienții mari, fără ei nu putem crește pe orizontală”)
Perspective negative în regiune
Proporții de circa 10% din valoarea adăugată și de 6 – 9% din locurile de muncă din țările Europei Centrale și de Est sunt legate direct și indirect de producția auto, iar prăbușirea producției auto germane va avea o contribuție negative, potivit raportului EGR.
(Citiți și: ”Tulburări de comportament” la primele 1000 de companii. Ce înseamnă asta?”)
Una din cauze este scăderea cererii de autovehicule cu motorizare diesel.
Producția auto a țărilor din Europa Centrală și de Est se ridică la circa 4 milioane de unități – a doua cea mai mare după Germania, dar perspectivele sunt afectate de hiatusul produs de modificarea structurii producției și a cererii din următorii cinci ani.
(Citiți și: ”Nesăbuitul perfect: Cea mai mare creștere economică din UE a ieșit cu dobânzile din UE”)
„Cererea totală și producția ar putea fi reduse de amânarea achizițiilor, în vreme ce adevărata eră a vehiculelor electrice va începe abia după anul 2025”, spune raportul EGR.
O scădere cu 10% a producției din țări ca Ungaria, Cehia sau Slovacia ar duce la scăderea PIB cu 1%, spune sursa citată.