marți

23 aprilie, 2024

4 martie, 2021

Datoriile acumulate de companii față de bugetul statului se ridicau la 18,1 miliarde de lei (3,7 miliarde de euro, echivalentul a 1,7% din PIB) la sfârșitul anului trecut, luna decembrie fiind prima în care acestea au înregistrat o ușoară scădere, reiese din datele Ministerului Finanțelor Publice (MFP), centralizate de cursdeguvernare.ro.

Președintele ANAF, Mirela Călugăreanu, a explicat miercuri că luna decembrie s-a dovedit una bună din punct de vedere a colectării, datorită încasărilor realizate ca urmare a introducerii mecanismului de eșalonare la plată în formă simplificată.

”Ne-a adus bani frumoși. Am încasat bani frumoși în decembrie și în ianuarie. Vom vedea și cât a fost cuantumul obligațiilor fiscale amânate încasate din perspectiva eșalonării simplificate în luna februarie, dar vă spun că în decembrie și în ianuarie au fost bani frumoși”, a precizat Mirela Călugăreanu în cadrul conferinței anuale pe taxe a PwC.

(Citiți și: ”DOCUMENT / Marile companii de stat profitabile nu pot compensa pierderile de miliarde ale celorlalte peste 800 – analiză Consiliul Fiscal”)


Astfel, în decembrie, ANAF a reușit să recupereze circa un miliard de lei din obligațiile fiscale restante. Ministerul Finanțelor Publice (MFP) nu a răspuns solicitării cursdeguvernare.ro privind încasările din ianuarie până în momentul publicării acestui material.

Georgiana Stoian, director general adjunct DG Reglementare Colectare Creanțe, a precizat în cadrul conferinței menționate că peste 40.000 de contribuabili au solicitat accesarea acestui mecanism, aceasta fiind cea mai des solicitată facilitate dintre cele implementate de ANAF în contextul pandemiei. Succesul măsurii, la care se poate aplica până la sfârșitul acestei luni, i-a determinat pe oficialii ANAF să analizeze posibilitatea permanentizării mecanismului.

Avem în vedere ca împreună cu colegii din ministerul de finanțe să încercăm să flexibilizăm condițiile de acordare a eșalonării, sens în care ne gândim ca acest mecanism nou de eșalonare la plată în formă simplificată să îl preluăm în prevederile Codului de Procedură Fiscală”, a declarat Georgiana Stoian.

ANAF, copleșită din nou de rambursările de TVA

De cealaltă parte, respectiv în ceea ce privește datoriile statului față de mediul de afaceri, situația de la TVA este un bun indicator asupra spațiului fiscal limitat cu care au lucrat autoritățile în 2020.


În ciuda tranșei consistente de TVA rambursat în martie, prima lună în care efectele pandemiei s-au resimțit asupra economiei locale, și a unei tranșe de peste două miliarde în decembrie, situația lunară nu a fost cu mult diferită de cea din 2019. Astfel, la finalul anului, valoarea totală a rambursărilor de TVA a fost de circa 21,5 miliarde de lei, cu 2,7 miliarde de lei peste nivelul din 2020.

(Citiți și: ”Impactul pandemiei asupra veniturilor bugetare: Restanțele mediului de afaceri, restanțele la rambursarea al TVA”)

Situația este explicată în parte de impactul pandemiei care a dus la o scădere a activității economice (care a general la rândul său la o scădere a volumului de deconturi solicitate de mediul privat), dar pare a fi și rezultatul unor întârzieri din partea ANAF, valoarea deconturilor cu termene întârziate înregistrând o creștere în trimestrul al treilea.

Încasările nete din TVA au fost 60,82 miliarde de lei în 2020, în scădere cu 7% comparativ cu nivelul înregistrat în anul precedent. Finanțele motivează evoluția slabă de veniturilor de TVA prin creșterea rambursărilor, dar și prin posibilitatea restructurării/reeșalonării obligațiilor fiscale, respectiv evoluțiile nefavorabile din economie.

În ceea ce privește creșterea capacității administrative a ANAF în soluționarea deconturilor de TVA, datele din rapoartele instituției indică o deteriorare a situației pe parcursul anului trecut.

Astfel, conform buletinelor fiscale, după primele trei luni din 2020, ANAF avea în curs de soluționare deconturi în valoare de șase miliarde de lei, dintre care deconturi în valoare de 2,5 miliarde de lei erau întârziate. La jumătatea anului, volumul acestora scăzuse semnificativ, așa încât ANAF avea în curs de soluționare deconturi de doar 4,7 miliarde de lei, deconturi de 2,5 miliarde de lei fiind în continuare întârziate.

(Citiți și: ”Valentin Lazea / O analiză: Repetabila povară (a consolidării fiscale)”)

După încă trei luni, valoarea deconturilor în curs de soluționare urcase la 6,3 miliarde de lei, pe fondul revenirii activității economice. Pe de altă parte, valoarea deconturilor de TVA întârziate urcase la rândul său la 3,1 miliarde de lei.

Instituția nu a publicat însă situația din ultimele trei luni din 2020.

Veniturile fiscale, extrem de volatile

Veniturile fiscale colectate la bugetul general consolidat în 2020 au însumat 151,3 miliarde de lei, echivalentul a 14,5% din PIB, în scădere cu 3,3% față de nivelul din 2020, când au totalizat 156,4 miliarde de lei (14,9% din PIB).

(Citiți și: ”Cum se plimbă facilitățile fiscale prin bugetele României: pe ce dăm, de fapt, aproape 5% din PIB”)

Situația lunară a încasărilor arată că veniturile fiscale colectate au depășit nivelurile din 2019 în doar șase luni din 2020, cea mai bună lună fiind octombrie, cu încasări de 16,9 miliarde de lei. Rezultatele bune obținute de ANAF prin implementarea eșalonării la plată în formă simplificată pot fi observată și în execuția lunii decembrie, când la buget s-au colectat venituri de 14,3 miliarde de lei, în creștere cu 4,3% față de nivelul din decembrie 2019, potrivit calculelor cursdeguvernare.ro pe baza datelor Ministerului Finanțelor Publice (MFP).

Încasările din impozitul pe salarii și venit au înregistrat 24,3 miliarde de lei în anul 2020, consemnând o creștere de 4,9%. Salariile au înregistrat un ritm de creștere de 5,7% în perioada decembrie 2019-noiembrie 2020, ceea ce a dus la o creștere a veniturilor bugetare din impozitul pe profit de 2,4%, explică Finanțele.

Încasările din impozitul pe profit au însumat 16 miliarde de lei în 2020, în scădere cu 9,8%. În structură, principala componentă – încasările din impozitul pe profit de la agenții economici s-au diminuat cu 5,2% față de 2019, în timp ce veniturile din impozitul pe profit de la băncile comerciale au scăzut cu 44,0%.
Bonificațiile de 5% pentru marii contribuabili, respectiv 10% pentru contribuabilii mici și mijlocii, acordate pentru plata la scadență a impozitului pe profit (OUG 33/2020) au avut un impact de 0,9 miliarde de lei asupra acestor venituri.

(Citiți și: ”Marea resetare – Oportunitatea existențială pentru România acestui secol”)

Alte impozite pe venit, profit și câștiguri din capital de la persoane juridice au însumat 3,15 miliarde lei în anul 2020, în scădere cu 15,4% față de 2019. Dinamica acestor încasări a fost afectată, de asemenea, de conjunctura economică nefavorabilă, restructurarea/reeșalonarea obligațiilor fiscale declarate de către contribuabilii plătitori de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, precum și de bonificațiile de 10% acordate acestora pentru plata impozitului la scadență (OUG 33/2020).

Veniturile din accize au însumat 30,7 miliarde lei în anul 2020, în scădere cu 2,4% față de nivelul înregistrat în anul precedent. Dinamica nefavorabilă din anul 2020 este explicată de contracția încasărilor din accizele pentru produse energetice (-12,6%), în special ca urmare a reducerii consumului de carburanți în conjunctura economică actuală. În schimb, veniturile din accizele pentru produsele din tutun au înregistrat o creștere de 10,9%, susținută și de majorarea nivelului accizei la țigarete.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: