joi

28 martie, 2024

9 februarie, 2021

Companiile cu capital majoritar de stat au înregistrat pierderi nete cumulate de 1,8 miliarde de lei în 2019, în ciuda profitului net de 3,7 miliarde de lei ale celor mai profitabile 5 dintre ele. Și acestea și-au diminuat profitul cu 900 de milioane de lei față de 2018, potrivit unei analize a Consiliului Fiscal.

Majoritatea covârșitoare a celorlalte 822 de companii incluse în analiză au înregistrat „o adâncire abruptă a pierderilor până la 5,5 miliarde de lei, de la un nivel anterior de 2 miliarde de lei. (…) „Indicatorii economico-financiari ai companiilor de stat din România au suferit o deteriorare amplă pe parcursul anului 2019, rezultatul net agregat obținut de acestea reintrând în teritoriu negativ după 6 ani de valori pozitive (2013-2018)”, spune analiza citată.

Guvernanță corporativă de tip clientelar


Una dintre principalele cauze ale înrăutățirii rezultatelor companiilor de stat este desemnarea conducerilor acestora după criterii de clientelism politic – fapt sesizat indirect de analiza Consiliului Fiscal prin semnalarea deficiențelor de guvernanță corporatistă induse de legea 111/2016, de aprobare a OUG 101/ 2011.

„În pofida recomandărilor instituțiilor financiare internaționale de a consolida progresele realizate, modificările aduse prin Legea nr. 111/2016 de aprobare a Ordonanței de Urgență nr. 109/2011 (implementate în anul 2018), au limitat drastic sfera de aplicare a principiilor bunelor practici de guvernanță corporativă în companiile de stat, prin restrângerea semnificativă a numărului de companii de stat supuse acestei legi”.

Numirile de conduceri interimare, pe termen redus de 4 luni, cu prelungiri repetate, a devenit curând „Metoda 4 luni” de eludare a gubernanței corporatiste, la companiile unde numiri pe perioade mai lungi nu erau posibile. Consecințele au fost întârzieri greu de recuperat în dezvoltarea țării.

(Citiți și: „„Metoda 4 luni”: Guvernul blochează drumul României spre OCDE, clubul celor mai respectate ţări ale lumii”)

„Efectele acestei inversări a reformei s-au resimțit începând cu anul 2019, „prin regresul majorității indicatorilor de performanță la nivelul companiilor de stat. (…) Efectele inversării reformei privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, s-au concretizat în deteriorarea majorității indicatorilor de performanță la nivelul companiilor de stat, pierderea netă excluzând companiile din Top 5, înregistrând cea mai mare valoare din intervalul analizat”, spun autorii analizei.

Creșterea arieratelor într-un an economic favorabil


În 2019 arieratele companiilor de stat au crescut cu 20,7% față de anul anterior, până la 16,6 miliarde de lei, adică o pondere de 19,3% din totalul plăților restante la nivelul întregii economii.

„Aceste evoluții au avut loc în condițiile în care anul 2019 a fost caracterizat de un climat economic favorabil, la nivelul întregii economii înregistrându-se o creștere economică ridicată”, spune analiza Consiliului Fiscal .

Profitabilitatea companiilor din sectorul privat a continuat să se situeze pe un trend ascendent, ecartul de rentabilitate dintre companiile de stat și firmele din sectorul privat majorându-se semnificativ în defavoarea întreprinderilor publice. De asemenea, arieratele companiilor private au continuat să se diminueze în anul 2019, respectiv cu circa 7,8% față de anul anterior, contrar evoluției înregistrate de companiile de stat.

Numărul salariaților crește, scade profitul

În anul 2019 a continuat tendința de creștere a numărului de salariați din companiile de stat, astfel că acesta s-a majorat cu circa 3.000 de persoane (+1,1%) față de anul anterior.

Ca urmare, profitul brut la 1.000 de salariați „a cunoscut o deteriorare abruptă, înregistrând o valoare de -1,4 mil. lei în anul 2019, față de 14 mil. lei în anul 2018”.

Această evoluție a fost determinată de reducerea considerabilă a rezultatului brut agregat – de la un profit brut de 3.868,9 milioane lei în 2018, la o pierdere brută de 400,8 milioane lei în 2019,

În condițiile în care valoarea adăugată brută a avut o evoluție mai slabă ca în anul anterior (în 2019 aceasta s-a depreciat în termeni reali cu 0,76%), productivitatea muncii în companiile de stat s-a redus cu 1,8% în anul 2019 față de anul anterior (când s-a înregistrat un maxim al perioadei 2008-2019), dar rămâne în continuare mult peste media anilor 2008-2018.

Crește și îndatorarea

Gradul de îndatorare al companiilor de stat (ponderea datoriilor în total active) s-a majorat de la 29,7% în anul 2018, la 31,7% în anul 2019.

Creșterea relativ mică a gradului de îndatorare  „este explicată de faptul că activele totale ale companiilor de stat au rămas relativ stabile, creșterea înregistrată fiind de circa 1,2%, în timp ce datoriile totale au crescut cu aproximativ 8%”.

„Rezultatul trebuie judecat și prin prisma distribuției neuniforme a gradului de îndatorare la nivelul companiilor de stat, între acestea regăsindu-se firme foarte mari cu un grad redus de îndatorare. Excluzând cele mai performante cinci companii de stat, gradul de îndatorare are o valoare semnificativ mai mare, de 39,2%, menținându-se, la rândul său, relativ apropiat de nivelul din anul 2018 (37%)”, mai spune analiza Consiliului Fiscal.

 (Descărcați de AICI Analiza Consiliului Fiscal privind companiile de stat)

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: