Guvernul de la Paris și-a asumat principalul rol în schimbarea politicii UE față de China, au declarat persoane apropiate de Palatul Elysee, citate de Bloomberg. Acestea spun că președintele francez Emmanuel Macron consideră că dacă nu se va acționa în prezent, economia europeană va suferi daune pe termen lung.
Intenția nu este totuși de a transforma relația comercială a UE cu China, care implică schimburi de 900 miliarde de dolari pe an, într-o luptă corp la corp, precum s-au angajat SUA cu China, ci mai degrabă de a impune o concurență echitabilă între cele mai mari blocuri economice din lume, au adăugat sursele ciatte mai sus.
Președintele Emmanuel Macron dorește ca partenerii săi din UE să vadă în Europa o forță de echilibru între cele două superputeri economice ale lumii (China și SUA – n.r.), a spus unul dintre oficiali. Acest lucru ar permite Parisului și altor capitale să cultive relații speciale cu alți potențiali aliați, cum ar fi India.
Cu toate acestea, atitudinea mai dură a UE a provocat nervozitate inclusiv la Paris, unde guvernul este îngrijorat de tensiunile mărite în relația cu China.
Răspunsul Chinei la deschiderea unei investigații privind subvențiile acordate producătorilor chinezi de vehicule electrice este considerată de unul dintre oficiali ca fiind o reacție îngrijorătoare, în timp ce altul a recunoscut riscul declanșării unui război comercial.
Vicepremierul Chinei, He Lifeng, și-a exprimat luni „îngrijorarea și nemulțumirea puternică” în fața negociatorului comercial șef al UE, Valdis Dombrovskis, în legătură cu ancheta antisubvenție a blocului comunitar referitoare la vehiculele electrice chinezești.
Macron dorește de mai multă vreme o regândire a obiectivelor economice ale UE pentru a oferi protecție industriilor în declin și mai mult ajutor de stat sectoarelor strategice. Însă inițiativele franceze au întâmpinat opoaziția unor țări, inclusiv Germania, care se tem că contramăsurile le-ar afecta exporturile, iar țările mai mici sunt îngrijorate de concurența neloială a marilor companii care beneficiază de fonduri publice.
China, acuzată de concurență meloială
Acum, Uniunea Europeană a declanșat o investigație privind subvențiile de care beneficiază constructurii auto chinezi, care ar putea duce la impunerea de bariere vamale și o schimbare majoră în procesul de elaborare a politicilor europene, care se depărtează de principiile comerțului liber și al piețelor deschise ca fiind ce a mai bună modfalitate de a promova interesele economice ale continentului.
Pe măsură ce Germania a făcut pasul înapoi de la conducerea politicii europene, acest lucru a lăsat spațiu de manevră altor jucători, inclusiv Franța și Comisia Europeană, în lupta pentru influență, explică potrivit Mujtaba Rahman, șeful diviziei Europa la Eurasia Group. Cauza lui Macron a beneficiat și de planul președintelui american Joe Biden de subvenții masive acordate în temeiul Legii de reducere a inflației pentru a duce industria americană în tranziția generată de schimbările climatice.
„Marele semnal de alarmă a fost Legea americană, care a schimbat complet dezbaterea și a oferit Franței oportunitatea pentru a arăta că americanii acceptă în cele din urmă o intervenție mult mai activă a statului în economie și că politica industrială are un rol mult mai mare”, a mai spus Rahman.
Posibil răspuns dur din partea Chinei
Orice mișcare agresivă la adresa Chinei reprezintă însă un risc uriaș pentru UE care se chinuie să depășească criza energetică și cea mai gravă perioadă inflaționistă de când a fost adoptată moneda unică. Temerile sunt și mai mari, răspunsul Chinei prin majorarea tarifelor de import fiind dificil de anticipat și care ar lovi mari firme europene, inclusiv concerne franceze de lux, pentru care piața chineză este esențială.
„Dacă priviți într-un mod simplist, ați putea spune că dacă măsurile europene privind vehiculele electrice din China s-ar concretiza, atunci există un risc de represalii la care mașinile germane ar putea fi cel mai expuse”, a spus economistul șef al Societe Generale Michala Marcussen. „Dar nu va fi neapărat atât de simplu. Va ținti China mărfurile echivalente europene? Răspunsul riscă să fie mult mai complex”.
În plus, o confruntare cu China ar fi dezechilibrată.
Conform calculelor Allianz Trade, dacă UE ar impune o creștere cu 1 punct procentual a tarifelor vamale, pierderile totale pentru China – luând în considerare sensibilitatea la prețuri – ar fi de aproximativ 8,4 miliarde de dolari. Deși aceasta poate părea o sumă mare, ea reprezintă doar 0,2% din exporturile chineze, comparativ cu 1,5% din importurile UE.
Dependența Europei de mărfurile chinezești
Dependența de bunurile chinezești s-ar putea transforma, de asemenea, într-un șoc inflaționist asimetric, deoarece Europa ar trebui să accepte prețuri mai mari pentru mărfuri critice, în timp ce China este mai autosuficientă sau ar putea apela la alte piețe pentru a înlocui companiile europene.
Pe fondul unei inflații ridicate și al unei înăspriri fără precedent a politicii monetare afectuată de Banca Centrală Eruopeană, economia UE ar putea intra în recesiune, potrivit Ana Boață, economist șef la Allianz Trade.
Demonstrație de forță
Capacitatea lui Macron de a influența politica UE se leagă și de brandul său politic, pe care l-a construit pe baza adeziunii la proiectului european ca modalitate de a promova interesele oamenilor obișnuiți.
Însă la alegerile pentru Parlamentul European din iunie 2024, această viziune europeană se va confrunta cu politica naționistă a partidului condus de Marine Le Pen.
În dezbaterea privind riscul declașării unui război comercial cu China, un înalt oficial francez a spus că electoratului îi pasă mai mult de o demonstrație de forță decât de intersele marilor corporații care putea fi lovite de măsurile protecționiste.
***