Directorul General al CFR Călători, Traian Preoteasa, declară că îşi va asuma „acţiunea sau inacţiunea” oricărui angajat al companiei, dacă este constatată de către organele de cercetare, dar nu şi subfinanţarea cronică a sistemului feroviar din ultimii 30 de ani.
„Îmi voi asuma acţiunea sau inacţiunea oricărui angajat al CFR Călători, constatată de către organele de cercetare şi care ar fi putut duce la evitarea acestei drame ce a cauzat decesul colegei noastre. Nu îmi pot asuma însă, subfinanţarea cronică a sistemului feroviar din ultimii 30 de ani. Profund îndurerat, transmit şi pe această cale condoleanţe familiei îndoliate şi întregul sprijin necesar în aceste momente de grea cumpănă!”, a precizat şeful CFR Călători, într-o declaraţie.
Declarația vine după ce o femeie, conductor al trenului, a decedat și trei persoane au fost grav răniți într-un accident feroviar ce a avut loc, sâmbătă seara, în stația CFR Galați. Întrucât este al doilea accident cu victime produs într-o lună, Ministerul Transporturilor a dispus verificarea întregului material rulant feroviar aflat în uz, anunță autoritățile.
Poliţiştii din Galaţi au întocmit dosar penal pentru „distrugere sau semnalizare falsă”, „ucidere din culpă” şi „vătămare corporală din culpă”.
Subfinanțarea căilor ferate și Strategia feroviară 2021 – 2025
- „Finanţarea insuficientă a reînnoirilor, complementar cu subfinanţarea întreţinerii curente a infrastructurii, conduc la creşterea exponenţială a probabilităţii de apariţie a noi defectări ale elementelor infrastructurii, cu consecinţe privind limitarea drastică a performanţelor circulaţiei
trenurilor şi scăderea semnificativă a atractivităţii ofertei sistemului feroviar.” - „Finanţarea insuficientă a condus la un ritm de reînnoire mult inferior ritmului de depăşire a termenelor de scadenţă, fapt evidenţiat în graficul din figura următoare. Ca urmare, scadenţele la reînnoire ale elementelor de infrastructură feroviară au crescut semnificativ, ajungând la procente de peste 50% la toate subsistemele infrastructurii feroviare.”
- „Comparativ cu situaţia existentă pe plan european, România se situează pe ultimul loc în ceea ce
priveşte finanţarea infrastructurii feroviare. Graficul din figura următoare prezintă o astfel de analiză,
realizată în cadrul studiului intitulat “The 2017 European Railway Performance Index (RPI)”, realizat
de un consorţiu internaţional la solicitarea Comisiei Europene. Studiul evidenţiază că există o relaţie
de cauzalitate directă între nivelul finanţării publice a infrastructurii feroviare şi nivelul de performanţă al transportului feroviar.”
Cum s-a produs accidentul din Galați
Comunicatul IPJ Galați: ”La data de 25 martie 2023, la ora ora 19,19, un vagon de călători etajat, care se afla garat la linia nr. 4 din Staţia CF Galaţi în aşteptarea formării garniturii trenului pentru ruta Galaţi – Mărăşeşti, a fost lovit frontal de locomotiva care urma să tracteze garnitura, condusă de mecanicul de serviciu, un bărbat cu vârsta de 49 ani, din municipiul Tecuci.
A rezultat deformarea vagonului în partea de impact şi deplasarea acestuia cu circa 80 metri. În momentul producerii evenimentului, în vagonul de călători se afla partida trenului, formată din şeful de tren, o femeie cu vârsta de 53 de ani, conductorul de tren, un bărbat cu vârsta de 47 de ani, precum şi un călător, un bărbat, cu vârsta de 53 ani din comuna Piscu, judeţul Galaţi”.
Cauza stabilită în urma verificărilor preliminare
”S-a efectuat cercetarea la faţa locului de către poliţiştii din cadrul Secţiei Regionale de Poliţie Transporturi Galaţi, iar din verificările preliminare s-a stabilit că acul ceasului vitezometrului locomotivei a rămas blocat la poziţia 75 km/h, iar din declaraţia mecanicului reiese că locomotiva s-a accelerat brusc şi că a încercat să acţioneze sistemul de frânare, dar acesta nu a mai frânat”, arată IPJ Galați.
****