marți

16 iulie, 2024

diferența dintre monopol și oligopol

3 iulie, 2023

Din acest articol veți afla care este diferența dintre monopol și oligopol, care sunt caracteristicile acestor tipuri de piață și ce avantaje și dezavantaje prezintă acestea.

Pe scurt, putem spune că în vreme ce un monopol este o structură de piață în care un singur vânzător sau producător oferă sau produce un anumit bun ori serviciu, oligopolul este o piață controlată de un număr redus de producători.

Ce este un monopol

Într-un monopol, o singură entitate are o poziție dominantă într-o industrie sau un sector. De regulă, monopolurile sunt descurajate în economiile de piață deoarece ele înăbușă competiția, iar consumatorii au parte de o ofertă limitată. Alte dezavantaje ale unui monopol sunt următoarele: compania poate fixa prețurile, poate oferi produse de calitate slabă sau poate să creeze penurie în mod artificial.


Însă este posibil și ca un monopol să poată să mențină prețurile foarte jos și să aibă fonduri suficiente pentru a investi în cercetare și dezvoltare deoarece nu trebuie să se teamă de competiție (în loc să investească banii în publicitate, spre exemplu).

Diferența dintre monopol și oligopol – ce este monopolul

În Uniunea Europeană și în SUA există legi speciale antitrust ce asigură un cadru economic în care o singură companie nu poate ajunge în situația de a controla o piață. Astfel de legi există și în România, Consiliul Concurenței fiind autoritatea responsabilă cu aplicarea regulilor de concurență, având ca principală misiune protejarea consumatorilor de practicile ce pot distorsiona funcționarea pieței libere.

Pe de altă parte, există monopoluri în anumite sectoare din domeniul utilităților, și care sunt reglementate de Guvern.

Caracteristicile unui monopol

Un monopol este o structură de piață care se caracterizează prin lipsa concurenței. Termenul „monopol” („mono” vine din greaca veche și înseamnă „singur” sau „unu”) poate desemna și afacerea propriu-zisă, adică întreprinderea care deține monopol pe piață.


Deoarece în cazul unui monopol nu există un substitut pentru produsul realizat de compania respectivă, aceasta poate modifica prețurile oricum dorește sau poate crea obstacole care să împiedice intrarea altor firme pe piață, se arată într-un articol explicativ realizat de publicația investopedia.com.

companie devine un monopol atunci când ajunge să controleze întregul lanț economic, de la producție la vânzare (prin integrare verticală) sau atunci când cumpără companiile concurente, devenind singurul producător (prin integrare orizontală).

Tipuri de monopol

Înainte de a detalia care este diferența dintre monopol și oligopol, mai trebuie menționat că există mai multe tipuri de monopol. Astfel, în literatura de specialitate se vorbește despre monopol pur, monopol natural sau monopol public.

Monopolul pur este tipul de piață în care există un singur vânzător, iar intrarea pe piața respectivă este foarte restrictivă deoarece există, de exemplu, costuri semnificative de pornire a unei afaceri în domeniu, mai arată sursa citată. Astfel, produsul vândut de compania ce deține monopol nu are înlocuitori.

Diferența dintre monopol și oligopol – ce este monopolul natural

În ceea ce privește monopolul natural, acesta se referă de regulă la materii prime sau la tehnologie. De pildă, companiile care dețin brevete de invenție sau care au costuri ample de cercetare-dezvoltare, ca de exemplu companiile farmaceutice, sunt considerate monopoluri naturale.

Cât despre monopolurile publice, acestea sunt companii de stat care furnizează bunuri și servicii esențiale, ca de exemplu alimentarea cu apă sau energie a unei anumite regiuni. Astfel de monopoluri sunt permise de stat, care reglementează puternic monopolurile respective, prețurile și creșterile de prețuri fiind controlate de autorități.

Ce este un oligopol

Revenind la diferența dintre monopol și oligopol, acesta din urmă este o structură de piață cu un număr mic de firme, în cadrul căreia fiecare companie are o influență semnificativă, se arată într-un ghid realizat de publicația investopedia.com (în limba greacă, „oligo” înseamnă „puțini, câțiva”).

În vreme ce un monopol este o piață cu un singur producător, un duopol se referă la o piață dominată de două întreprinderi, iar un oligopol este format din mai multe firme.

Nu există o limită superioară exactă cu privire la numărul de firme dintr-un oligopol, însă numărul trebuie să fie suficient de mic pentru ca acțiunile unei companii să poată influența semnificativ activitatea celorlalte firme.

Diferența dintre monopol și oligopol – ce este un oligopol

Într-un oligopol, puținii producători colaborează – în mod explicit sau tacit – pentru a restricționa producția și / sau pentru a fixa prețurile, cu scopul de a obține profituri peste cele tipice pentru acea piață, se mai arată în ghidul menționat.

De-a lungul istoriei au existat numeroase oligopoluri, ca de exemplu producătorii de oțel, companiile petroliere, companiile de căi ferate sau producătorii de anvelope. Deciziile luate de guverne pot încuraja sau descuraja crearea / existența unui oligopol. Adesea, companii din diverse țări din lume au solicitat și primit avantaje din partea guvernelor care le-au permis să limiteze competiția.

diferența dintre <a class=monopol și oligopol” class=”wp-image-511285″/>
Foto: 462634 / pixabay.com

Dezavantajele unui oligopol sunt mai multe:

  • intrarea unor noi firme pe piață este împiedicată
  • inovația poate încetini
  • prețurile pot fi crescute prin înțelegeri între companii

Diferența dintre monopol și oligopol și fixarea prețurilor

Companiile dintr-un oligopol pot să fixeze prețurile, fie colectiv, printr-un cartel, fie sub conducerea unei anumite firme. Așadar, prețurile nu sunt create în mod natural de piață, prin cerere și ofertă. Cu alte cuvinte, firmele se pun de acord să nu-și facă competiție prin scăderea prețului pentru a atrage mai mulți clienți deoarece consideră că beneficiile cooperării sunt mai mari. Astfel, marjele de profit sunt de obicei mai mari decât ar fi pe o piață mai competitivă.

Oligopolurile apar atunci când există anumite condiții pe piața respectivă, ca de exemplu costuri mari de intrare pe piață sau privilegii legale oferite de stat.

Diferența dintre monopol și oligopol – exemplul OPEC

Unul dintre exemplele de oligopol citate frecvente este OPEC (Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol). OPEC este o organizație permanentă interguvernamentală din care fac parte 13 țări exportatoare de petrol, care coordonează și unifică politicile petroliere ale statelor membre.

Cei 13 membri OPEC sunt Algeria, Angola, Republica Congo (Brazzaville), Guineea Ecuatorială, Gabon, Iran, Irak, Kuweit, Libia, Nigeria, Arabia Saudită, Emiratele Arabe Unite și Venezuela.

OPEC controlează prețurile globale pentru petrol prin diminuarea cantității de petrol scoase pe piață. reducerea ofertei în momentul în care cererea este mare duce la creșterea prețului. De asemenea, când prețul este considerat prea mic, cantitățile de petrol vândute de OPEC sunt reduse.

Foto: PhotoMIX-Company / 462634 / pixabay.com

Dacă acest articol despre diferența dintre monopol și oligopol ți s-a părut util, te-ar putea interesa și:

Ce este OPEC și ce rol joacă pe piața petrolului. Cei 13 membri

Ce este hiperinflația. Diferența față de inflație și exemple din istorie

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: