Porturile și navele rusești din Marea Neagră – inclusiv petrolierele care transportă milioane de barili de petrol către Europa – ar putea fi atacate în mod justificat de armata ucraineană ca parte a eforturilor de a slăbi mașina de război a Moscovei.
Anunțul a fost făcut, potrivit Politico, de Oleg Ustenko, consilier economic al președintelui Ucrainei.
Argumentele deciziei
„Tot ce mișcă rușii încoace și încolo pe Marea Neagră sunt țintele noastre militare legitime”, a declarat Oleg Ustenko, precizând că această acțiune este o ripostă la retragerea Rusiei din acordul privind cerealele din Marea Neagră, negociat de ONU, și la declanșarea unei serii de atacuri cu rachete asupra depozitelor agricole și a porturilor ucrainene.
„Această poveste a început cu Rusia blocând coridorul de cereale, amenințând că ne va ataca navele, distrugându-ne porturile. Infrastructura noastră maritimă este atacată în mod constant”, a spus Ustenko.
Și ministerul ucrainean al Apărării a declarat că atâta timp cât rușii „terorizează orașele ucrainene pașnice și distrug cereale condamnând sute de milioane de oameni la foamete”, nu vor mai exista „ape sigure sau porturi pașnice pentru voi în Marea Neagră și Marea Azov”.
În weekend, Ucraina a declarat apele din jurul porturilor rusești din Marea Neagră drept „zonă cu risc de război” începând cu 23 august „până la noi ordine”.
Zona include porturi rusești importante precum Novorossiysk, Anapa, Gelendzhik, Tuapse, Sochi și Taman.
Efectele deciziei Kiev
Poziția Kiev va conduce, poarte probabil, la creșterea tarifelor de asigurare pentru navele din Marea Neagră, punând în pericol una dintre principalele rute de export ale Rusiei pentru petrol.
„După acest weekend, Marea Neagră pare a fi un loc mai periculos pentru transportul maritim internațional, și era deja foarte periculos”, afirmă Byron McKinney, director la S&P Global Market Intelligence. „Multe nave pur și simplu nu merg în zonă. Asigurările sunt aproape inexistente. Acolo unde există tarife de asigurare, acestea sunt foarte ridicate și acest lucru nu va face decât să crească.”
Prima țintă rusească a fost lovită sâmbătă
Sâmbătă, agenția maritimă federală a Rusiei, Rosmorrechflot, a raportat că un petrolier rusesc – Sig – a fost lovit într-un atac aparent al forțelor ucrainene în timp ce naviga în apropierea peninsulei ucrainene Crimeea ocupate de Ucraina.
„Petrolierul a primit o lovitură în sala motoarelor, aproape de linia de plutire pe partea de tribord, probabil ca urmare a unui atac al unei drone maritime”, au declarat oficialii.
Novorossiisk, punctul nevralgic al Rusiei la Marea Neagră
Luna trecută, Rusia a expediat aproape 59 de milioane de barili de țiței, o treime din totalul exporturilor sale, din portul strategic Novorossiisk din Marea Neagră, potrivit firmei de informații Kpler. Dintre acestea, 32 de milioane de barili au mers către țările UE. De asemenea, portul gestionează și alți combustibili precum motorină, motorină și nafta, pe lângă cereale destinate pieței globale.
Novorossiisk este, de asemenea, locul în care se termină conducta de petrol a Consorțiului de conducte caspice, care aduce până la 1,3 milioane de barili pe zi de petrol din Kazahstan – de unde este expediat pe piețele mondiale.
Novorossiisk găzduiește, de asemenea, o bază navală importantă a Flotei Mării Negre. Săptămâna trecută, o dronă maritimă ucraineană a lovit și avariat o navă militară rusă de debarcare, Olenegorsky Gornyak.
***