fbpx Modifica setari cookieuri

Just Business

Economia și administrația – problemă comună: lipsa competențelor digitale ale personalului, produsă de lipsa educației continue

Guvernul a decis alocare sumei de 150 de milioane de lei din fondul de urgență pentru achiziționarea de dispozitive electronice conectate la internet, astfel încât… Mai mult

26.05.2020

Analiză

Fotografia de la întâlnirea Economiei cu Pandemia: Convergența 2019 și convergența 2020

Câteva citate din Programul de convergență 2019 – 2022 ar putea explica mult mai clar anumite prevederi incluse în Programul de convergență 2020 (Programul oficial… Mai mult

26.05.2020

Analiză

Cea mai grea împărțeală din istoria UE: încep negocierile

Mai sunt două zile până când va fi anunțată noua propunere de Cadru Financiar Multianual Aceasta conține inclusiv mult-așteptatele detalii ale Fondului de Relansare Economică… Mai mult

25.05.2020

Europa

Europa a depășit vârful pandemiei Covid – țările au trecut la faza a doua de gestionare: testarea ratei de imunizare

După relaxarea măsurilor de prevenire a pandemiei, autoritățile naționale au declanșat pe tot globul marea operațiune a testării pe scară largă, pentru depistarea anticorpilor la… Mai mult

25.05.2020

Sponsorizările, din nou pe agenda modificărilor fiscale

de Anca Preda , Andreea Vlad 26.9.2019

Activitatea de sponsorizare a fost și va rămâne una de mare interes pentru societate în ansamblul său, atât pentru beneficiarii organizațiilor non-profit, cât și pentru societățile comerciale care, pe lângă contribuția pentru o cauză bună, își pot diminua și nota de plată către stat.

Și pentru autoritățile fiscale sponsorizarea a fost de mare interes recent, întrucât acestea au decis mai multe modificări ale prevederilor legislative. În scurt timp, vor urma și altele.

Majorarea beneficiului fiscal în cazul sponsorizărilor

În această vară, a fost majorată limita de acordare a beneficiului fiscal pentru societățile comerciale care fac sponsorizări, de la 0,5% din cifra de afaceri, la 0,75%. Prin urmare, societățile plătitoare de impozit pe profit au dreptul să scadă din valoarea impozitului pe profit datorat sumele aferente cheltuielilor de sponsorizare și/sau mecenat, precum și cele privind bursele private, în limita a 0,75% din cifra de afaceri, dar nu mai mult de 20% din impozitul pe profit efectiv datorat.

Cu alte cuvinte, societățile au un real beneficiu, deoarece pentru o cheltuială de 100 de lei (nedeductibilă, de altfel), pot avea un avantaj fiscal în numerar de 100 de lei prin reducerea impozitului de plată cu întreaga sumă, și nu doar cu 16% din aceasta.

Atenție, noua limită se aplică începând cu al treilea trimestru din 2019. Prin urmare, contribuabilii care au acordat sponsorizări în primele două trimestre au dreptul să își ia credit fiscal în limita a 0,5% din cifra de afaceri, urmând ca, în următoarele două trimestre, în cazul noilor contracte de sponsorizare încheiate, să ia în considerare plafonul majorat de 0,75%.

Ce se întâmplă în cazul restituirii sponsorizărilor de către beneficiari?

Nici ultimul proiect de ordonanță privind modificarea Codului Fiscal, publicat pe site-ul Ministerului de Finanțe, nu lasă deoparte subiectul sponsorizărilor acordate de societățile comerciale. Elementul de noutate vizează cazurile în care beneficiarii sponsorizărilor hotărăsc restituirea integrală sau parțială a acestor sume către sponsorii lor, societăți comerciale.

În acest sens, proiectul de ordonanță prevede obligația regularizării impozitului pe profit datorat, fără a fi însă necesară depunerea unei declarații rectificative pentru perioadele trecute. Astfel, suma dedusă pentru sponsorizare în perioadele fiscale precedente se va adăuga ca diferență de plată la impozitul pe profit datorat în trimestrul sau anul în care are loc restituirea. În cazul în care restituirea este doar parțială, calculul trebuie refăcut proporțional.

În practică, este neclar cum ar trebui contabilizate sumele obținute din restituirea sponsorizărilor, ca venit sau ca diminuare a unei cheltuieli. În orice caz, efectul ar trebui să fie neutru din punct de vedere fiscal. În caz contrar, am putea vorbi de o dublă impozitare.

Lucrurile se pot complica și mai mult dacă vorbim de sume din sponsorizare reportate din perioadele trecute. La momentul acesta, pentru sumele ce depășesc plafonul aferent creditului fiscal, Codul Fiscal permite reportarea și recuperarea acestora pe o perioadă de șapte ani consecutivi. Întrebarea care rămâne este dacă acestea ar trebui recalculate în urma diminuării sponsorizărilor acordate și restituirii sumelor aferente.

Nu în ultimul rând, ar trebui clarificate obligațiile de declarare existente. Mai exact, dacă, în urma restituirii sumelor reprezentând sponsorizările acordate, este necesară și depunerea unei declarații informative rectificative (formularul 107, introdus în cursul anului 2018).

Sponsorizarea cu beneficiu fiscal este aplicabilă doar pentru entitățile înscrise în registru!

Pe de altă parte, deși nu mai reprezintă neapărat o noutate legislativă, este de menționat că registrul entităților/unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale, introdus începând cu aprilie 2019, a fost finalizat și se regăsește pe site-ul ANAF.

În acest sens, atragem din nou atenția cu privire la verificarea acestui registru înainte de acordarea unei sponsorizări către astfel de entități.

*

Andreea Vlad, Manager servicii Fiscale, și Anca Preda, Consultant Senior servicii Fiscale, Deloitte România

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 26.9.2019

Lăsați un comentariu


Stiri

VIDEO Alina CULCEA, Președinte ARPIM: „România va fi în competiție cu celelalte țări pentru investiții, pe toate domeniile, dar mai ales în sectorul farmaceutic”

Redacţia

„Una dintre lecțiile pe care le-am învățat cu toții a fost lecția solidarității. A fost o mobilizare fără precedent din partea asociației noastre, sperăm că… Mai mult

Europa

Scădere surprinzătoare a șomajului în SUA, în mai: 13%, analiștii se așteptau la o creștere spre 20%

Adrian N Ionescu

Economia SUA a oferit pe neașteptate mai multe locuri de muncă decît estimau analiștii, în luna mai, iar rata şomajului a scăzut la 13,3% de… Mai mult

Stiri

BNR primește o linie de finanțare de 4,5 miliarde de euro de la BCE pentru asigurarea lichidității de euro

Alexandra Pele

Banca Centrală Europeană (BCE) și Banca Națională a României (BNR) au convenit asupra unui aranjament în cadrul căruia se va furniza BNR lichiditate în euro,… Mai mult

Stiri

Statul încasează de la Hidroelectrica dividende suplimentare de 600 milioane de lei

Adrian N Ionescu

Ministerul Economiei și Energiei a decis, cu puterea pachetului de 80% din acțiunile Hidroelectrica, distribuirea de către companie a unor dividende suplimentare de 750 de… Mai mult

Europa

Benzinăriile din Germania, obligate să instaleze stații de încărcare pentru maşinile electrice

Adrian N Ionescu

Germania va obliga toate benzinăriile de pe teritoriul său să aibă staţii de încărcare pentru vehiculele electrice, pentru încurajarea cererii acestui segment auto. Măsura apare… Mai mult

Europa

Comenzile din Germania au scăzut cu peste 25% în aprilie. Punctul minim al recesiunii industriale a trecut

Alexandra Pele

Comenzile din industria germană au scăzut cu 25,8% în aprilie, cel mai abrupt declin lunar din 1991, potrivit datelor publicate vineri și citate de Reuters.… Mai mult

Stiri

VIDEO Mirela Iordan, CEO Pfizer Romania: Singur, sistemul public nu poate face față provocărilor prezente sau viitoare

Redacţia

Reforma în sistem este treaba autorităților însă jucătorii privați pot sprijini anumite zone. De exemplu, „Pfizer are know how extarordinar pe educație în Sănătate. Trebuie… Mai mult