Decizia de săptămâna aceasta a Northvolt, de a-şi restrânge operaţiunile şi de a reduce locurile de muncă, a șocat și a provocat temeri că Europa ar putea pierde șansa de a avea un campion al producţiei de baterii pentru vehicule electrice (EV), conform unor surse familiare cu situaţia citate de Reuters, agenție preluată de News.ro.
CEO-ul Peter Carlsson a declarat luni că firma va înceta să producă material activ catodic (CAM) – o componentă esenţială a bateriilor -, anulează planurile pentru o fabrică în Suedia şi caută investitori pentru linia de producție pe care dorește să o construiască în Polonia.
Planul de a deveni un all in one shop pare abandonat, Europa rămâne foarte dependentă de China
Compania suedeză a declarat că se va concentra pe activitatea sa de bază de a produce celule de baterii, unităţile care stochează energia chimică.
Decizia înseamnă că Northvolt, cel mai dezvoltat producător de baterii din Europa, a renunţat, practic, la misiunea sa iniţială de a fi un magazin all-in-one, ce oferă totul, de la producţia de materiale şi fabricarea bateriilor până la reciclarea la sfârşitul duratei de viaţă.
Anunţul CEO-ului ridică întrebări cu privire la capacitatea Northvolt de a fi o forţă majoră în impulsul european în sectorul mobilităţii electrice.
”Northvolt a fost decanul industriei europene a bateriilor şi dacă nu poate produce (baterii), asta arată într-adevăr că, din punct de vedere industrial, Europa va fi incredibil de dependentă de Asia în viitor”, a declarat Andy Leyland, cofondatorul lanţului de aprovizionare specialist SC Insights, citat de Reuters.
Evan Hartley, analist al Benchmark Mineral Intelligence, a declarat că eliminarea producţiei de material activ catodic va pune Europa ”într-un dezavantaj suplimentar când vine vorba de producţia locală”.
Northvolt a avut probleme în fabricarea bateriilor de înaltă calitate în volume mari pentru a-şi îndeplini obiectivele ambiţioase în timp ce lupta cu rivalii chinezi precum CATL şi BYD.
În recenta sa revizuire strategică, compania nu a abordat chestiunea întârzierilor, dar a spus că se va concentra pe a fi lider în celulele pentru baterii.
Northvolt va trebui acum să-şi cumpere materialele active catodice de la furnizori chinezi sau sud-coreeni, a spus o persoană familiarizată cu problema.
Problemele companiei, generate de planurile de dezvoltare greșite
Problemele Northvolt, care încă înregistrează pierderi, în pofida obţinerii de comenzi în valoare de peste 50 de miliarde de dolari de la clienţi, inclusiv de la cel mai mare investitor Volkswagen, subliniază dificultatea Europei de a reduce dependenţa producătorilor de automobile occidentali de China, care controlează 85% din producţia globală de celule de baterie, arată datele Agenţiei Internaţionale pentru Energie.
Compania suedeză are investiţii de 15 miliarde de dolari, în acţiuni şi datorii, de la numeroși investitori, inclusiv Goldman Sachs şi Blackrock, arată documentele, şi a încercat să strângă mai mulţi bani pentru a-şi finanţa creşterea costisitoare.
Contracte anulate după întârzieri prelungite
Dificultăţile de a produce şi livra baterii au dus la anularea comenzii BMW de două miliarde de dolari, în iunie și, în cele din urmă, la drastica restructurare strategică anunţată de luni.
”Situaţia a devenit din ce în ce mai complicată, atunci când clienţi precum BMW au anulat comenzile”, a declarat pentru Reuters o sursă ce cunoaște neintermediat situaţia.
Decizia BMW de a-şi anula contractul a fost luată după ce Northvolt a întârziat cu doi ani onorarea contractului pentru baterii.
De asemenea, unitatea suedeză de producţie de camioane a VW Scania a declarat în luna mai pentru Svenska Dagbladet că livrările întârziate ale Northvolt au împiedicat-o să construiască mii de camioane electrice ce erau așteptate anul trecut.
Contactată de Reuters, Scania a refuzat să comenteze situaţia comenzilor sale.
Viitor incert pentru Northvolt și industria de EV-uri a Europei
Viitorul Northvolt pare acum incert. Fabrica sa emblematică din Skelleftea, în nordul Suediei, este departe de a atinge capacitatea maximă.
Carlsson a declarat pentru o publicație suedeză, în iulie, că intenționează să atingă o producţie iniţială de 16 gigawaţi pe oră (GWh) pe an până în 2026, ceea ce reprezintă o întârziere de trei ani faţă de ţinta iniţială.
Acest lucru ridică întrebări cu privire la momentul în care fabrica poate funcţiona la capacitatea sa maximă, de 60 GWh pe an, suficient pentru a produce baterii pentru un milion de maşini anual.
De asemenea, pune sub semnul întrebării viitorul a trei gigafabrici planificate la Heide, Germania, Quebec, Canada şi Göteborg, au spus analiştii din industrie.
Alte afaceri potenţial expuse riscului sunt compania mixtă a companiei suedeze pentru o fabrică de conversie a litiului cu Galp Energia din Portugalia, o companie suedeză de reciclare a materialelor bateriilor numită Revolt Ett, precum şi Hydrovolt, un joint venture de reciclare a bateriilor înființat cu Norsk Hydro, mai scrie Reuters.
****