luni

8 august, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

15 noiembrie, 2021

Scumpirile energiei au avut efecte diferite asupra companiilor energetice românești, în funcție de plasarea aestora pe piață. Producătorul celei mai ieftine electricități din țară, Hidroelectrica, și-a dublat profitul, în timp ce furnizorul cel mai mare, Electrica, aproape că și l-a înjumătățit, deocamdată.

Hidroelectrica a obținut un profit net mai mult decât dublu la 9 luni (2,57 miliarde de lei, față de 1,26 mld. în aceeași perioadă a anului trecut), ca urmare a scumpirii electricității vândute. În același timp,  Electrica (EL) și-a văzut profitul net diminuat cu 82,8% până la 72 de milioane de lei.

Spre deosebire de producătoarea Hidroelectrica, furnizorul Electrica a cumpărat mai scump de pe piață și a vândut la prețurile fixe stabilite anterior scumpirilor de pe piața angro.  


Tot din domeniul energiei se remarcă și rezultatele Romgaz (SNG) și Transelectrica (TEL).

Romgaz (SNG) a înregistrat un profit net în creștere cu 22,7%, până la 1,15 miliarde de lei, dintr-o cifră de afaceri de 3,49 miliarde de lei, în creștere cu 19,8% în primele 9 luni din 2021 față de aceeași perioadă din 2020.

 În schimb, Transelectrica (TEL) a suferit o scădere aproape la jumătate a profitului net (-47%), până la 81 de milioane de lei. Compania este operatorul rețelei de transport de înaltă tensiune a țării și al sistemului energetic național și are tarifele stabilitede ANRE. În schimb, trebuie să cumoere din piață o anumită cantitate de energie.

Indiciile scumpirilor viitoare

Hidroelectrica a vândut electricitatea la un preț mediu de vânzare a energiei electrice de 305,4 lei/MWh, mai mare cu 48,0% față de cel din aceeași perioadă a anului trecut, potrivit datelor citate de Fondul Proprietatea (FP), în raportul trimis la Bursa de Valori București (BVB). FP deține 20% din acțiunile companiei.


În schimb, Electrica (EL) a cheltuit mai mult cu 23,4%, până la 3,42 miliarde lei lei, pentru a cumpăra energia electrică (și mai nou gazele naturale) pe care să le furnizeze clienților săi, potrivit datelor raportate de companie la BVB.

Cele două creșteri sunt repere pentru scumpirile  pe care vor fi nevoiți să le suport consumatorii de la primăvară, când legea compensării scumpirilor energetice nu se va mai aplica și, într-o anumită măsură, chiar și până atunci, având în vedere că nu se compensează decât o o parte din scumpire.

Scumpirea energiei se propagă vertiginos în restul ecomomiei.

Efectele diferite ale scumpirilor energetice

Hidroelectrica înregistrat o creștere cu 69,9% a cifrei de afaceri față de aceeași perioadă a anului trecut, până la 4,69 miliarde de lei. Profitul înainte de taxe și amortizare (EBITDA) a crescut cu peste 87% până la 3,61 miliarde de lei,  iar profitul operațional a crescut cu peste 111%  până la 3,11 miliarde de lei, potrivit datelor citate de FP.

În schimb, creșterea de venituri ale Electrica a fost de numai 5%, până la 5,02 miliarde de lei. Profitul EBIDTA a scăzut cu aproape 43%, până la 475 milioane de lei, iar profitul din exploatare cu 75% până la 115,6 milioane de lei.

Hidroelectrica a vândut 14,08 TWh de electricitate, în creștere cu 18,1% față de 9 luni 2020, din care energia electrică din producție proprie a fost de 13,61 TWh, în creștere cu 26,5.

Electrica a furnizat 6,9 TWh de energie electrica, în creștere cu  1,3% față de primele 9 luni din 2020.

Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Creșterea nevoii de finanțare a companiilor a fost principalul motor al creditării din S1 al anului, marile bănci prezente pe piața locală reușind să marcheze profituri în creștere.

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: