miercuri

24 aprilie, 2024

18 noiembrie, 2022

Operatorul de transport aerian Blue Air a transmis, vineri, că au notificat Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) pentru a se prezenta în cadrul Adunării Generale a Acţionarilor (AGA), în vederea predării către stat a dreptului de proprietate asupra a 75% din acţiunile operatorului aerian.

Potrivit unui comunicat remis de acţionarii Blue Air Aviation SA, citat de Agerpres, în cursul zilei de vineri au fost contactați telefonic de reprezentanții AAAS prin care s-a solicitat o întâlnire în vederea stabilirii detaliilor tehnice în care această predare să aibă loc.

CursdeGuvernare.ro informa, joi, că AAAS va deveni acționar majoritar al Blue Air, conform declarației președintelui Autorității, Daniel Geantă.


„În baza adresei pe care am primit-o ieri (miercuri – n.r.) de la Ministerul Finanțelor, vă pot spune că am inițiat procedura prin care o să devenim acționar majoritar al Blue Air”, ne-a declarat, joi, șeful AAAS.

Blue Air: Solicităm executarea garanţiei de peste 13 luni

„Având în vedere că solicităm executarea garanţiei de peste 13 luni de zile, imediat ce am primit notificarea din partea Ministerului Finanţelor, acţionarii Blue Air Aviation SA au notificat AAAS pentru a se prezenta în cadrul AGA a Societăţii, în vederea îndeplinirii obligaţiei de garantare de către acţionarii actuali şi predării dreptului de proprietate asupra a 75% din acţiunile Societăţii Statului Român, prin AAAS”, se arată în comunicatul remis, vineri, de Blue Air.

Blue Air a precizat că va comunica public noua structură a acţionariatului urmând ca, ulterior, acţionarul majoritar să decidă modalitatea de comunicare publică a situaţiei Blue Air.

Ministerul Finanțelor a notificat Eximbank să analizeze executarea garanțiilor

Tot, joi, Ministerul Finanțelor a transmis că a solicitat Eximbank să analizeze posibilitatea executării garanţiilor companiei Blue Air depuse la acordarea împrumutului de peste 300 de milioane de lei pentru compensarea pierderilor economice suferite din cauza pandemiei Covid -19 şi pentru acoperirea parţială a nevoilor urgente de lichiditate.

(Citiți și: „EXCLUSIVITATE: Statul român intră acționar cu 75% în Blue Air: MFP execută garanția pentru ajutorul de stat, AAAS preia acțiunile”)


„Ministerul Finanţelor, în calitate de garant al împrumutului acordat companiei aeriene Blue Air Aviation SA de către Eximbank SA, a semnalat Băncii, în calitatea sa de creditor, să analizeze posibilitatea punerii în aplicare a prevederilor Scrisorii de Garanţie care acordau finanţatorului dreptul de executare a acesteia. Demersul a fost necesar ca urmare a neîndeplinirii în mod repetat de către compania aeriană Blue Air a obligaţiilor asumate în cadrul ajutorului de stat oferit de statul român, respectiv neachitarea dobânzilor şi a ratelor de capital aferente creditului contractat cu garanţia statului”, se arată într-un comunicat al MF.

Eximbank România a acordat companiei Blue Air un credit de peste 300 milioane de lei pe o perioadă de 6 ani.

De pe 6 septembrie Blue Air a suspendat toate zborurile

Pe 6 septembrie 2022, Blue Air a anunţat că va suspenda toate cursele programate până în data de 12 septembrie, motivând, la vremea respectivă, poprirea tuturor conturilor companiei de către Ministerul Mediului.

Deşi Administraţia Fondului pentru Mediu a anunţat o zi mai târziu, respectiv pe 7 septembrie, că a decis suspendarea popririi asupra disponibilităţilor băneşti ale companiei Blue Air Aviation şi stabilirea unui grafic pe 12 luni pentru achitarea creanţei, operatorul aerian low-cost a anunţat ulterior că va relua zborurile abia din 10 octombrie, precizând că nu dispunea de fondurile necesare plăţii combustibilului şi celorlalte cheltuieli operaţionale, necesare pentru zborurile planificate începând cu data de 12 septembrie.

(Citiți și: ”Cristian Grosu / Spectacolul România-Ungaria. Cazul Blue Air, și multe altele”)

Ulterior, operatorul aerian low-cost a informat că nu va relua zborurile nici din 10 octombrie, spunând că se află în discuţii cu potenţialii investitori, creditori şi Guvernul României pentru a-şi restructura profilul de capital.

În urma suspendării activităţii de transport aerian de pasageri din perioada 6 septembrie – 9 octombrie 2022, numărul total de pasageri afectaţi de anulările zborurilor este de aproximativ 230.000, reprezentând circa 77.000 rezervări bilete de călătorie.

Blue Air nu a mai achitat ratele către Eximbank din 2021

Conform unui document al Ministerului Finanțelor Publice, remis către un parlamentar, Blue Air nu a mai achitat ratele, dobânzile și comisioanele aferente creditului accesat de la Eximbank încă din luna noiembrie a anului trecut.

În calitate de garant, Guvernul, prin Ministerul Finanțelor, spune că a achitat la zi ratele și dobânzile neplătite de Blue Air, totalul plăților și altor garanții emise ridicându-se până la începutul lunii octombrie la peste 140 milioane lei. 

Ce va prelua AAAS

În data de 19 august 2020, Guvernul a aprobat Ordonanța de Urgență nr 139, prin care statul român acorda ajutoare companiilor TAROM și Blue Air, pentru compensarea pierderilor economice suferite din cauza pandemiei de Covid.

Comisia Europeană a avizat pozitiv acordarea acestor ajutoare, astfel că Blue Air anunța că va contracta împrumutul de 301 milioane de lei de la Eximbank.

în baza actului normativ, Ministerul Finanțelor Publice era abilitat să garanteze, în numele și pe contul statului, unul sau mai multe împrumuturi bancare în valoare totală de 300.775.000 lei, pe o perioadă de până la 6 ani, cu titlu de ajutor de stat și ajutor de salvareacordate în condiții speciale.

Cu ce a garantat Blue Air împrumutul de la Eximbank

  • Un teren intravilan de 94.479 mp situat în sectorul 1 din București;
  • Aeronavele aflate în proprietatea Blue Air AVIATION (șase aeronave);
  • Acțiunile deținute de AIRLINE INVEST – SA și Rada Mihai Cătălin (CEO și acționar principal al companiei), în proporție de 75%, pe care le aveau la BLUE AIR AVIATION – SA;
  • 75% din acțiunile deținute de Rada Teodor Cristian și Rada Mihai Cătălin în capitalul social al AIRLINE INVEST – SA (societate acționară la rândul ei în compania Blue Air Aviation);
  • acțiunile deținute de AIRLINE INVEST – SA și Aurora Engineering – S.R.L. în capitalul social al BLUE AIR Technic – SRL.

AAAS va verifica dacă în decursul ultimilor doi ani, mai exact de la data accesării împrumutului de la Eximbank și până în prezent, compania a contractat alte credite sau împrumuturi prin care a girat cu diverse titluri sau active.

“Intenția noastră este să repunem pe picioare această companie, dar asta o putem face abia după ce vom deveni oficial acționar în cadrul Blue Air și în urma unei analize detaliate”, ne-a spus președintele AAAS.

Reluarea zborurilor în momentul de față pare a fi o misiune greu de îndeplinit în situația în care, compania a rămas fără mare parte din aeronavele cu care opera zborurile, iar 6 dintre ele au fost puse garanție, împreună cu un teren de circa 10 hectare, pentru accesarea împrumutului de la Eximbank.

“Terenul și aeronavele nu vor fi executate de către AAAS. De acestea se va ocupa ANAF, iar ulterior cel mai probabil va găsi cea mai bună modalitate pentru a le fructifica”, ne-a explicat Daniel Geantă.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: