miercuri

8 mai, 2024

17 noiembrie, 2022

Statul român, prin Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), va deveni acționar majoritar al Blue Air, a declarat pentru CursDeGuvernare președintele Autorității, Florian Daniel Geantă.

Șeful AAAS a precizat că în decursul zilei de joi va notifica Blue Air că a inițiat această procedura, după ce Ministerul Finanțelor a decis să fie executată garanția privind ajutorul de stat acordat în vara anului 2020.

În baza adresei pe care am primit-o ieri (miercuri – n.r.) de la Ministerul Finanțelor, vă pot spune că am inițiat procedura prin care o să devenim acționar majoritar al Blue Air”, ne-a declarat șeful AAAS.


Potrivit lui Daniel Geantă (foto), tot astăzi AAAS a solicitat Ministerului Finanțelor Publice să îi fie puse la dispoziție toate documentele necesare pentru a putea demara această procedură, care este formată din mai multe etape, inclusiv notificarea Ministerului Transporturilor și aprobarea procedurii în cadrul AGA Blue Air.

Întrebat dacă poate estima un termen până la care AAAS va prelua pachetul majoritar de acțiuni la operatorul de transport aerian, Daniel Geantă a menționat că este greu de precizat cât timp va dura această procedură pentru că urmează să aibă loc și o rundă de întâlniri cu reprezentanții Blue Air.

Totodată, AAAS va verifica dacă în decursul ultimilor doi ani, mai exact de la data accesării împrumutului de la Eximbank și până în prezent, compania a contractat alte credite sau împrumuturi prin care a girat cu diverse titluri sau active.

(Citește și: „Scandalul Blue Air / Premierul Ciucă a trimis corpul de control la Ministerul Mediului în chestiunea blocării conturilor”)

“Intenția noastră este să repunem pe picioare această companie, dar asta o putem face abia după ce vom deveni oficial acționar în cadrul Blue Air și în urma unei analize detaliate”, a spus președintele AAAS.


Reluarea zborurilor în momentul de față pare a fi o misiune greu de îndeplinit în situația în care, compania a rămas fără mare parte din aeronavele cu care opera zborurile, iar 6 dintre ele au fost puse garanție, împreună cu un teren de circa 10 hectare, pentru accesarea împrumutului de la Eximbank.

“Terenul și aeronavele nu vor fi executate de către AAAS. De acestea se va ocupa ANAF, iar ulterior cel mai probabil va găsi cea mai bună modalitate pentru a le fructifica”, ne-a explicat Daniel Geantă.

Ce va prelua AAAS

În data de 19 august 2020, Guvernul a aprobat Ordonanța de Urgență nr 139, prin care statul român acorda ajutoare companiilor TAROM și Blue Air, pentru compensarea pierderilor economice suferite din cauza pandemiei de Covid.

Comisia Europeană a avizat pozitiv acordarea acestor ajutoare, astfel că Blue Air anunța că va contracta împrumutul de 301 milioane de lei de la Eximbank.

în baza actului normativ, Ministerul Finanțelor Publice era abilitat să garanteze, în numele și pe contul statului, unul sau mai multe împrumuturi bancare în valoare totală de 300.775.000 lei, pe o perioadă de până la 6 ani, cu titlu de ajutor de stat și ajutor de salvareacordate în condiții speciale.

Garanțiile pe care le aducea Blue Air pentru primirea împrumutului erau:

  • Un teren intravilan de 94.479 mp situat în sectorul 1 din București;
  • Aeronavele aflate în proprietatea Blue Air AVIATION (șase aeronave);
  • Acțiunile deținute de AIRLINE INVEST – SA și Rada Mihai Cătălin (CEO și acționar principal al companiei), în proporție de 75%, pe care le aveau la BLUE AIR AVIATION – SA;
  • 75% din acțiunile deținute de Rada Teodor Cristian și Rada Mihai Cătălin în capitalul social al AIRLINE INVEST – SA (societate acționară la rândul ei în compania Blue Air Aviation);
  • acțiunile deținute de AIRLINE INVEST – SA și Aurora Engineering – S.R.L. în capitalul social al BLUE AIR Technic – SRL.

Turbulențele au continuat pentru Blue Air

Cu toate acestea, compania nu s-a putut redresa și doar în perioada 1 mai 2021 – 30 aprilie 2022 a anulat peste 11.000 de zboruri, acestora acestora corespunzându-le 178.405 rezervări, pentru care s-au efectuat plăți în valoare de peste 66,5 milioane de lei, conform Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), care a amendat compania cu 2 milioane de euro la începutul lunii iulie. 

La doar două luni distanță, mai exact pe data de 6 septembrie 2022, Blue Air a anulat toate zborurile programate până pe 12 septembrie, motivând, la vremea respectivă, poprirea tuturor conturilor companiei de către Ministerul Mediului.

Ulterior, compania a anunțat pasagerii că zborurile nu vor fi reluate mai repede de 10 octombrie, deși situația conturilor a fost deblocată în doar câteva zile.

În perioada 6 septembrie – 10 octombrie, un număr de peste 155.000 de pasageri au fost afectați de suspendarea zborurilor, iar ANPC a aplicat încă o amendă de 10 milioane de lei companiei aeriene.

Doar că problemele nu au fost rezolvate, astfel că la la jumătatea lunii octombrie directorul general al companiei, Cristian Rada, a anunțat salariații, printr-un mesaj intern, că reluarea zborurilor nu va avea loc cu siguranță mai devreme de două luni.

(Citiți și: ”Cristian Grosu / Spectacolul România-Ungaria. Cazul Blue Air, și multe altele”)

Compania a mai informat că se află în discuții cu doi potențiali investitori și că așteaptă un răspuns final din partea autorităților române.

Blue Air nu a mai achitat ratele către Eximbank din 2021

Conform unui document al Ministerului Finanțelor Publice, remis către un parlamentar, Blue Air nu a mai achitat ratele, dobânzile și comisioanele aferente creditului accesat de la Eximbank încă din luna noiembrie a anului trecut.

În calitate de garant, Guvernul, prin Ministerul Finanțelor, spune că a achitat la zi ratele și dobânzile neplătite de Blue Air, totalul plăților și altor garanții emise ridicându-se până la începutul lunii octombrie la peste 140 milioane lei. 

***

(Citiți și: ”Avem în față ”Furtuna Perfectă”: CRONICILE 85 – titlurile și autorii”)

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

2 răspunsuri

  1. Ha ha. Bravo baieti.
    Statul devine actionar la o societate care face 2 bani si 2 parale contra sute de milioane platite pentru ca … de ce nu ?

  2. Statul amendează compania Blou Air ,dar pasageri afectați nu sint despăgubiți și bani nu sint returnați,am depus cere la protecția consumatorului din data de 7septebrie și pina azi nu am primit nici un răspuns, personal incompetent,rușine.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

2 răspunsuri

  1. Ha ha. Bravo baieti.
    Statul devine actionar la o societate care face 2 bani si 2 parale contra sute de milioane platite pentru ca … de ce nu ?

  2. Statul amendează compania Blou Air ,dar pasageri afectați nu sint despăgubiți și bani nu sint returnați,am depus cere la protecția consumatorului din data de 7septebrie și pina azi nu am primit nici un răspuns, personal incompetent,rușine.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: