Toate cele trei rafinării din România, dar mai ales Petromidia a grupului kazah KayMunaiGas şi Petrotel a grupului rus Lukoil, ar putea avea mari probleme cu aprovizionarea cu petrol, căci conducta Caspian Pipeline Consortium, care le aduce țițeiul din Kazahstan intră în reparații în apropierea terminalului din portul rus Novorosiisk de la Marea Neagră.
Caspian Pipeline Consortium (CPC) are o capacitate de circa 1,2 milioane de barili pe zi, adică 1,2% din cererea globală de petrol, iar ministrul adjunct rus al Energiei, Pavel Sorokin, a anunțat că sunt necesare reparații timp de două luni din cauza stricăciunilor produse de o furtună. Informația a fost confirmată de CPC.
Capacitatea de transport a oleoductului CPC ar urma să scadă cu circa un milion de barili pe zi, potrivit oficialului rus citat de Reuters. (Într-o tonă de petrol, încap circa 7 barili).
Petromidia, care are o capacitate de prelucrare de circa 6 milioane de petrol (aproape jumătate din totalul României), folosește de obicei petrolul kazah care vine pe oleoductul CPC.
Ca urmare a dificultăților de import și de transport a petrolului rusesc (mai ales de asigurare a petrolierelor), la petrolul kazah venit prin CPC au apelat și Petrotel (2,4 mil. tone capacitate anuală) și Petrobrazi (4,5 mil. tone, care trebuie să completeze livrările din producția internă a OMV Petrom de 3,1 mil. tone, în 2021).
O conductă multinațională, afectată de furtună
CPC a fost în centrul atenției după invazia Ucrainei de către Rusia, care a restricționat exporturile. Statele Unite au impus sancțiuni petrolului rusesc, dar au spus că fluxurile din Kazahstan prin Rusia ar trebui să fie neîntrerupte, potrivit Reuters.
Conducta CPC pleacă din Kazahstan de la Tengiz, de pe coasta de nord-est a Mării Casspice și cea mai mare parte a lungimii sale de 1.500 de kilometri străbate Rusia, până la portul Novorosiisk, de pe coasta de est a Mării Negre.
Cei mai importanți acționari ai CPC sunt Transneft (care reprezintă statul rus) cu 24%, CPC Company – 7%, KazMunayGas – 19% și Kazakhstan Pipeline Ventures LLC – 1,75%, dar și americanii de la Chevron Caspian Pipeline Consortium Company – 15%, LUKARCO BV (o subsidiară a grupului Lukoil) cu 12,5%, Mobil Caspian Pipeline Company – 7,5%, rușii de la Rosneft-Shell Caspian Ventures Limited – 7,5%, BG Overseas holding En Limited – 2%, italienii de la Eni International (N.A.) N.V. S.ar.l. – 2% și alții.
Un purtător de cuvânt al Chevron a spus că, deocamdată, compania „evaluează situația”.
Alternativa este o rută mai complicată, cu transfer naval pe Marea Caspică și apoi pe oleoduct până la portul Supsa din Georgia.
Proleme în plus de aprovizionarea globală
Problemele oleoductului CPC se adaugă la deficitul de petrol rusesc de pe piață, estimat de marile case comerciale globale precum Vitol și Trafigura la 2 până la 3 milioane barili pe zi (bpd).
Cei doi mari jucători au spus, marți, că lumea abia ar putea face față unei perturbări care depășește 2 milioane bpd, deoarece ar duce la o nouă creștere a prețurilor și la recesiune economică.
Pe de altă parte, Rusia a spus că sancțiunile occidentale impuse ca urmare a conflictului din Ucraina ar echivala cu un război economic împotriva sa. Oficialii au spus că Moscova va recurge la toate instrumentele disponibile pentru a se apăra, inclusiv limitarea aprovizionării cu gaze către Europa.
Trezoreria SUA îi avertizase, vineri, pe cumpărătorii americani să fie precauți privind certificatele care afirmă că țițeiul de la CPC nu este de origine rusă, că ar putea fi falsificate, potrivit Reuters.
***
Un răspuns
Dupa aceasta incalcare a la Putin ( previzibila pentru o minte normala si morala din Est ) a tuturor normelor si acordurilor internationale , a legilor razboiului si a normelor civilizatiei , era de asteptat sa vina si ” reparatiile” rusesti right now. Pariem ca la noi marii decidenti sunt luati prin surprindere si acum si nu au „plan B” ?