O anchetă recentă arată că mașinile filmează, înregistrează și spionează din ce în ce mai mult șoferii și pasagerii. Conform unui raport, producătorii de autoturisme colectează numeroase date despre șoferi și pasageri – unii chiar urmăresc activitatea sexuală a șoferilor, scrie Politico.
Într-o analiză a 25 de modele de mașini produse de 15 companii efectuată de Fundația Mozilla, cercetătorii au descoperit că producătorul auto japonez Nissan a declarat că poate vinde informații despre activitatea sexuală a șoferilor și pasagerilor, inteligența și starea lor de sănătate, către brokerii de date, instituțiilor de aplicare a legii sau altor companii.
Producătorul german Volkswagen a spus că ar putea înregistra conversațiile șoferilor pentru a crea reclame personalizate.
„Cantitatea de date pe care aceste companii au spus că le pot colecta este șocantă”, spune Jen Caltrider, cercetător principal la Fundația Mozilla, proprietarul companiei nonprofit care gestionează browserul Firefox. „Este ca și cum nimeni nu le-a contestat sau le-a pus vreodată întrebări despre confidențialitate, așa că includ absolut totul în înregistrări.”
Europenii sunt, în principiu, mai protejați împotriva abuzului de legea de referință privind confidențialitatea, Regulamentul general pentru protecția datelor (GDPR), dar Caltrider de la Mozilla a spus că legea a fost aplicată incomplet de companiile auto. O privire asupra măsurilor de aplicare în Europa a arătat că puține autorități de reglementare naționale au luat măsuri împotriva culegerii de date de către companiile de automobile de la intrarea în vigoare a legii.
Caltrider și alți cercetători au analizat politicile de confidențialitate ale companiilor auto și au analizat aplicațiile din Germania, Franța, SUA, Japonia și Coreea de Sud. Ei au descoperit că industria auto a acumulat cantități masive de date prin zeci de senzori și dispozitive încorporate în modele mai noi de mașini care calculează greutatea oamenilor în timp ce se așează, filmează în interior și în exterior, ascultată conversații cu microfoane și urmăresc utilizatorii prin intermediul aplicațiilor de pe smartphone-uri.
„Nu mai este vorba doar de a vinde mașini pentru a câștiga bani. Este de a colecta date și apoi de a folosi acele date pentru a câștiga bani”, a spus Caltrider, adăugând că mașinile par să aibă reglementări de confidențialitate mai proaste decât aplicațiile de sănătate mintală, dispozitivele inteligente de acasă și dispozitivele portabile precum căștile și înregistratoarele de fitness.
Cercetătorii au descoperit, de asemenea, că 84 la sută dintre mărcile de mașini analizate ar putea furniza și vinde informații personale altor companii precum brokerii de date, o piață estimată la sute de miliarde de euro. Puțin peste jumătate dintre mărci au spus că pot furniza date personale și autorităților centrale și de aplicare a legii atunci când sunt solicitate, mai degrabă decât atunci când primesc o decizie judecătorească.
***