Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă (foto), a depus vineri o plângere penală, la DNA, împotriva celor responsabili de blocarea metroului, pentru nu mai puțin de 7 infracțiuni – printre acuzațiile indicate de acesta numărându-se șantajul și infracțiuni contra siguranței circulației pe căile ferate.
Anunțul a fost făcut pe contul de Facebook al ministrului:
Tocmai am depus plângere penală la DNA împotriva celor responsabili pentru blocarea metroului bucureștean astăzi, pentru următoarele infracțiuni:
- zădărnicirea combaterii bolilor
- abuz în serviciu
- trafic de influență
- folosirea funcției pentru favorizarea altor persoane
- folosirea de către liderii sindicali a influenței și autorității în scopul obținerii de bani, bunuri și foloase necuvenite
- șantaj
- infracțiuni contra siguranței circulației pe căile ferate
Cerem procurorilor să identifice persoanele către care să ne îndreptăm pentru a recupera banii în instanță civilă. Prejudiciul este în curs de cuantificare.
Acțiunea ilegală a unui grup mafiot de a lua un oraș ostatic nu poate rămâne fără un răspuns ferm din partea autorităților și din partea justiției.
Metroul trebuie eliberat și trebuie să revină în circulație.Abia atunci se poate organiza un dialog adevărat despre problemele metroului.
Conturile grase ale firmei controlate de Ion Rădoi nu sunt un subiect legitim de dialog și nici nu trebuie alimentate din vistieria statului.
Un grup de aproximativ 200 de persoane, sindicaliști de la metrou și comercianți care dețin spații comerciale la metru au blocat liniile și circulația trenurilor din subteran.
USLM, sindicatul condus de fostul parlamentar PSD Ion Rădoi, a anunțat că este un protest spontan al angajaților. Greva nu a fost însă notificată și nu au fost parcurse etapele procedurale în cazul unui conflict de muncă legal, și nici nu a fost păstrată funcționarea unei treimi din capacitate, așa cum impune legea referitor la companiile de importanță națională.
(Citiți și: „UPDATE / Circulația metroului, blocată de sindicaliștii mobilizați de Ion Rădoi – la o zi de la suspendarea afacerilor cu magazine ale Sindicatului”)
Alte două anchete în derulare, la sesizarea altor instituții
În afara plângerii înregistrate la DNA de către ministrul Cătălin drulă, alte două sesizări au fost depuse împotriva protestatarilor care au blocat circulația Metroului:
- o sesizare făcută de Metrorex și a fost transferată de Poliție către DIICOT, întrucât conține și infracțiuni cuprinse în legea de combatere a terorismului
- Parchetul sectorului 4 investighează o eventuală încălcare a Legii dialogului social, cea care prevede regulile privind conflictele de muncă.
Ce prevede legislația:
- Art. 182. – Greva poate fi declarată numai dacă, în prealabil, au fost epuizate posibilitățile de soluționare a conflictului colectiv de muncă prin procedurile obligatorii prevăzute de prezenta lege, numai după desfășurarea grevei de avertisment și dacă momentul declanșării acesteia a fost adus la cunoștința angajatorilor de către organizatori cu cel puțin două zile lucrătoare înainte.
- Art. 183. – (1) Hotărârea de a declara greva se ia de către organizațiile sindicale reprezentative participante la conflictul colectiv de muncă, cu acordul scris a cel puțin jumătate din numărul membrilor sindicatelor respective.
- Art. 205 – În unitățile sanitare și de asistență socială, de telecomunicații, ale radioului și televiziunii publice, în transporturile pe căile ferate, în unitățile care asigură transportul în comun și salubritatea localităților, precum și aprovizionarea populației cu gaze, energie electrică, căldură și apă, greva este permisă cu condiția ca organizatorii grevei să asigure serviciile, dar nu mai puțin de o treime din activitatea normală. (încălcarea acestui articol constituie infracțiune).
Conform datelor oficiale, , între 600.000 și 700.000 de persoane călătoreau cu metroul înainte de pandmeie, număr ce a coborât până la aproximativ 400.000.
Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, acuză USLM că a declanșat greva ca răspuns la decizia Metrorex de a închide spațiile comerciale de la metrou, care se aflau în administrația firmei sindicatelor. „O acțiune ilegală dă peste cap viața unui întreg oraș. Când interese mafiote sunt amenințate, o mână de oameni se agită pentru păstrarea unor privilegii și sinecuri. Faptul că sindicatul USLM blochează metroul bucureștean este o palmă dată întregii Românii”, a transmis ministrul Transporturilor.
Conducerea Societății de Transport București (STB) a decis scoaterea pe traseu a tuturor autobuzelor disponibile și a chemat la muncă personalul aflat în zile libere, pentru a acoperi a acoperi o parte din problemele rpovocate de grava sindicaliștilor condușți de Ion Rădoi, fost parlamentar PSD.
Ion Rădoi și Sindicatul USLM au mai folosit acțiuni de oprirea neașteptată a circulației metroului pentru a șantaja administrația Metrorex sau guvernanții.
Motivele reale ale protestului
1.Afacerile sindicatului
Firma sindicaliștilor de la Metrou, Sindomet Servcom, a fost somată joi de Metrorex să dezafecteze spațiile comerciale în regim de urgență, până la data de 2 aprilie. Contractul din Metrorex și firma deținută de Unitatea Sindicatul Liber de la Metrou (USLM), condus de la înființare de Ion Rădoi, fost parlamentar PSD, a expirat în 2018.
Spaţiile comerciale ce activează în reţeaua de metrou pun în pericol siguranţa transportului subteran, cu afectarea directă a exigenţelor de securitate la incendiu şi evacuarea persoanelor în caz de urgenţă, precizează un comunicat al companiei Metrorex:
În acest context, ţinând seama şi de expirarea contractului încheiat cu firma care administrează spaţiile comerciale, a notificărilor transmise anterior prin care Metrorex a solicitat în repetate rânduri dezafectarea acestor spaţii, dar şi ca urmare a Raportului de control întocmit de Metrorex cu privire la luarea măsurilor ce se impun în concordanţă cu respectarea Normativului pentru proiectarea Construcţiilor şi Instalaţiilor Specifice de Metrou privind prevenirea şi stingerea incendiilor, Metrorex a notificat firma care administrează spaţiile comerciale ca, în regim de urgenţă, să fie eliberate şi predate către administratorul reţelei de transport subteran toate spaţiile comerciale amplasate în incinta staţiilor de metrou până la data de 02.04.2021.
Continuarea activităţii spaţiilor comerciale amplasate în calea de evacuare din incinta metroului periclitează securitatea persoanelor în caz de urgenţă, precum şi evacuarea rapidă şi sigură a acestora.
(Citiți și: „Ministerul Transporturilor atacă afacerile sindicalistului-șef al Metrorex și cere dezafectarea urgentă a spațiilor comerciale de la metrou”)
Blocarea metroului vine a doua zi după ce firma sindicaliștilor de la Metrou, Sindomet Servcom, a fost somată de Metrorex să dezafecteze spațiile comerciale în regim de urgență, până la data de 2 aprilie.
Contractul din Metrorex și firma deținută de Unitatea Sindicatul Liber de la Metrou (USLM), condus de la înființare de Ion Rădoi, fost parlamentar PSD, a expirat în 2018.
Conform contractului expirat în 2018, Metrorex obținea doar 25% din veniturile provenite din exploatarea spațiilor comerciale și 47% din veniturile pentru spațiile publicitare de la metrou. USLM a propus companiei un nou acord, cu un procent de 40% din veniturile comerciale virat Metrorex.
„S-a încercat prelungirea de facto a acestor contracte, Sindomet încasând în continuare sumele, dar Metrorex refuzând să încaseze partea sa (oricum prea mică), pentru că nu mai exista contract valabil. Corpul de Control va face lumină și în această poveste”, declara în urmă cu aproape două luni ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă.
(Citiți și: “Metrorex, ”stat în stat” – spune Raportul ministerului Transporturilor: Disputa se mută în justiție și la Curtea de Conturi”)
2. Pierderea influenței sindicatului asupra conducerii și a avantajelor salariale provenite din această relație
Dezvăluirile au fost făcute în contextul conflictului declanșat după ce ministrul Drulă i-a acuzat pe sindicaliști că și-au crescut salariile cu 18% anul trecut, în plină panemie.
„Negocierea avantajelor și privilegiilor pe care și le-au dobândit prin Contractul Colectiv de Muncă și pentru care plătesc toți românii subvenționarea metroului, trebuie să aibă în centrul atenției călătorul, nu nababul de sindicat. Din concluziile preliminare ale anchetei Corpului de Control aflăm că, la negocierea CCM de anul trecut, când s-au majorat salariile cu 18%, 10 din cei 15 membri din comisia de negociere constituită la nivelul administrației Metrorex erau membri de sindicat”, a spus Cătălin Drulă.
Din 5.678 de persoane salariate de la Metrou, 4.533 (80%) au salariu net de peste 5.000 de lei, iar aproape 1.478 (26%) de persoane, peste 7.260 de lei (circa 1.500 de euro).
Toți angajații primesc sporul de tunel, inclusiv casierele care vând tichetele.
Activitatea Metrorex este subvenționată, iar sumele au crescut de la an la an, penrtu a cuprinde inclusiv creșterile salariale peste media națională negociate în stilul descris de ministrul Cătălin Drulă:
- în 2016 subvenția primită de Metrorex de la Ministerul Transporturilor s-a ridicat la 297 milioane de lei
- în 2020, subvenția urcase la 683 de milioane de lei
- pentru 2021 suma solicitată este de 1,04 miliarde de lei.