Analiză

T2 din 2019 – Venitul mediu lunar s-a dublat din 2014 încoace

Datele publicate de INS pentru trimestrul II 2019 arată că veniturile românilor au depășit nivelul de 1.800 lei lunar pe persoană. Ele au fost de… Mai mult

07.10.2019

La obiect

Deficit bugetar la opt luni – salariile bugetarilor au dat peste 40% din creșterea cheltuielilor

Execuția bugetară pe primele opt luni din anul 2019 s-a soldat cu un deficit de circa 21,9 miliarde de lei sau 2,13% din PIB-ul estimat… Mai mult

07.10.2019

Chestiunea

Gospodăriile de pensionari, majoritare în România: Statistica tristă care pune politicile pe termen scurt în contradicție cu cele pe termen lung

Cele mai multe dintre cele aproape 7,5 milioane de gospodării din România sunt de pensionari, după statutul ocupațional al capului gospodăriei, potrivit datelor publicate de… Mai mult

06.10.2019

La obiect

Bugetul de Apărare la 8 luni: 1% din PIB, din care 02% din PIB sunt pentru înzestrare

Intrat în ultimul trimestru al anului 2019, Guvernul României ar trebui să depună eforturi deosebite pentru a respecta angajamentul de 2% cheltuieli anuale pentru Apărare… Mai mult

03.10.2019

Cronicile

1000 de km cu restricții severe de viteză în infrastructura feroviară: dar CFR cumpără 100 de Săgeți Albastre

de Vladimir Ionescu , 19.9.2018

Toată infrastructura feroviară românească este aproape de colaps, accidentele pe cale ferată sunt tot mai dese, iar peste 1.000 de km sunt sub restricții de viteză, pe unele porțiuni trenurile fiind obligate să ruleze și cu 5 km/h pentru  a nu deraia, precizează Asociația Pro Infrastructura, într-un apel adresat guvernanților.

Prezentăm integral apelul API:

Tragem (încă) un semnal de alarmă: toată infrastructura feroviară românească este aproape de colaps! 75% din șine, 65% din poduri, 50% din terasamente și 90% din catenare au durata de viață expirată și au nevoie urgentă de reparații capitale (RK).

Așadar liniile pot fi periculoase dacă se exploatează la parametri normali și, prin urmare, CFR Infrastructura este nevoită să impună sute de restricții drastice de viteză și tonaj. Astăzi, avem peste 1.000 km restricționați și sunt puncte unde trenurile trebuie să încetinească chiar și până la 5 km/h ca să nu deraieze!

În ciuda acestor “măsuri”, există un risc ridicat de accidente. Acum câteva zile, AGIFER (organismul de investigații feroviare) a publicat un raport final în cazul deraierii trenului IR1765 Timișoara-Iași în gara Dej Călători în septembrie 2017.

Astfel, trenul care leagă Moldova de Ardeal și Banat a deraiat pe o linie care a fost reparată substanțial ultima oară acum 30 de ani, adică în 1988! Șina era atât de degradată încât viteza maximă permisă fusese scăzută la 50 km/h de la 100 km/h (viteza constructivă). Terasamentul era colmatat și acoperit de vegetație făcând imposibilă inspecția traverselor și a prinderilor.

Cârpeala făcută de CFR a fost un dezastru: s-au schimbat doar câteva sute de traverse de lemn pentru a putea menține viteza măcar la 50 km/h. Doar că, prin utilizarea unor firme neautorizate care au furnizat componente sub-standard, traversele noi (tot de lemn) au putrezit și au crăpat, iar puținii angajați din mentenanță (7 în loc de 43 – rezultat al disponibilizărilor) nu au reușit să identifice problema în timp util.

Suntem extrem de îngrijorați de frecvența incidentelor feroviare din ultima perioadă cauzate de cedări ale infrastructurii, defecțiuni ale materialului rulant și/sau de factori umani.

Avem o subfinanțare cronică: anual rețeaua feroviară primește doar între 5 și 10% din necesarul de bani pentru mentenanță! În acest ritm, până în 2030-2040 nu vom mai avea cale ferată, lucru recunoscut inclusiv oficial în Ministerul Transporturilor România.

Cerem alocare bugetară adecvată pentru a face măcar 150-200 km de reînnoiri (reparații capitale – RK) pe an și abordarea rețelei ca un tot unitar!

Infrastructura este în colaps, CFR anunță cumpărarea a 100 de trenuri second-hand detipul „Săgeata albastră”

CFR Călători negociază achiziţia a 100 de trenuri rulate de tip „Săgeata albastră”, urmând să finalizeze negocierile cu firme europene până la sfârşitul anului, a declarat ministrul Transporturilor, Lucian Şova, într-un interviu pentru News.ro.

„CFR Călători este în negocieri avansate privind obţinerea unui contract de leasing operațional pentru achiziţionarea a 100 de automotoare rulate, de tip „Săgeata albastră”, cu două-trei rame, moderne şi care consumă puţin.

Acestea vor spijini compania, deoarece are piaţă. Din păcate, pe de altă parte, lipsa acestor vagoane generează un volum de trafic redus din perspectiva numărului de pasageri pe care îi transportă, cu consecinţe nefericite privind absorbţia de subvenţii, pentru că subvenţia este raportată la volumul de pasageri”, a declarat Lucian Șova.

În ceea ce priveşte inftrastructura, acesta a spus că va cere Guvernului, anul viitor, bani mai mulţi pentru reparaţii şi întreţinere.

„La CFR Infrastructură, e clar că pentru proiectul bugetului de anul viitor va trebui să determin Guvernul şi Parlamentul să aloce sume consistente privind măcar asigurarea unor de minimum de reparaţii la infrastructura feroviară existent.

Şi pretind că ştiu cum să fac acest lucru. Va fi o diferenţă între ceea ce a fost până acum, când s-au cerut bani fără a se preciza unde anume vor fi folosiţi.

Lucrez împreună cu cei de la CFR SA să pregătească proiecte concrete cu privire la unele zone în care trebuie să se intervină şi cu o alocare financiară corespunzătoare, să atingem rezultatele scontate”, a adăugat ministrul.

CFR Călători a avut anul trecut pierderi de 20,1 milioane lei, la o cifră netă de afaceri de 1,97 miliarde lei.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 19.9.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Misiunea primului echipaj exclusiv feminin care a pășit pe Lună, un succes

Iulian Soare

Prima misiune în afara Stației Spațiale Internaționale (ISS) efectuată de o echipă formată doar din astronaute, s-a încheiat cu succes vineri seară, a anunțat NASA,… Mai mult

Europa

Brexit / Camera Comunelor a votat un amendament ce l-ar obliga pe premier să ceară amânarea ieșirii din UE. Boris Johnson respinge orice amânare

Iulian Soare

Parlamentul de la Londra a respins sâmbătă pentru amânarea ieșirea Marii Britanii din UE până după adoptarea legislației prin care s-ar implementa acest acord convenit… Mai mult

Stiri

CSM cere declasificarea Raportului MCV: Este fără precedent și inadmisibil

Vladimir Ionescu

Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) acuză faptul că Raportul MCV pentru 2019 i-a fost transmis, de la Ministerul Justiției, ca document clasificat, lucru ”fără precedent… Mai mult

Stiri

Acord între Guvern și sindicatele din Apărare: Executivul demis promite comenzi, retehnologizare cu fonduri de la buget și facilități fiscale

Vladimir Ionescu

Guvernul şi sindicatele din industria naţională de Apărare au semnat vineri un acord prin care Cabinetul demis Viorica Dăncilă promite să mențină unitățile de profil,… Mai mult

Stiri

Proiectul Oxigen, modificat: Toate mașinile sub Euro 5 vor trebui să plătească vinieta pentru a circula în București

Vladimir Ionescu

Toate mașinile sub Euro 5 să plătească vinieta pentru a putea circula în Capitală, iar mașinile non euro, Euro 1 și Euro 2 să fie… Mai mult

Stiri

Rick Perry, secretarul de stat pentru Energie și susținător al proiectelor de la Marea Neagră, înlocuit cu adjunctul său

Iulian Soare

Propunerea pentru înlocuirea lui Rick Perry, ministrul american al Energiei, este adjunctul acestuia, Dan Brouillette (foto), a anunțat vineri președintele Donald Trump. „Sunt bucuros să… Mai mult

Europa

Manifestații violente la Barcelona – sute de mii de persoane au venit din alte orașe ale Cataloniei

Iulian Soare

Peste 500.000 de persoane au manifestat vineri seară la Barcelona împotriva pedepsei cu închisoarea primită de liderii mișcării pentru independenţa Cataloniei. Centrul oraşului a fost… Mai mult