joi

27 ianuarie, 2022

1000 de km cu restricții severe de viteză în infrastructura feroviară: dar CFR cumpără 100 de Săgeți Albastre

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

19 septembrie, 2018

Toată infrastructura feroviară românească este aproape de colaps, accidentele pe cale ferată sunt tot mai dese, iar peste 1.000 de km sunt sub restricții de viteză, pe unele porțiuni trenurile fiind obligate să ruleze și cu 5 km/h pentru  a nu deraia, precizează Asociația Pro Infrastructura, într-un apel adresat guvernanților.

Prezentăm integral apelul API:


Tragem (încă) un semnal de alarmă: toată infrastructura feroviară românească este aproape de colaps! 75% din șine, 65% din poduri, 50% din terasamente și 90% din catenare au durata de viață expirată și au nevoie urgentă de reparații capitale (RK).

Așadar liniile pot fi periculoase dacă se exploatează la parametri normali și, prin urmare, CFR Infrastructura este nevoită să impună sute de restricții drastice de viteză și tonaj. Astăzi, avem peste 1.000 km restricționați și sunt puncte unde trenurile trebuie să încetinească chiar și până la 5 km/h ca să nu deraieze!

În ciuda acestor „măsuri”, există un risc ridicat de accidente. Acum câteva zile, AGIFER (organismul de investigații feroviare) a publicat un raport final în cazul deraierii trenului IR1765 Timișoara-Iași în gara Dej Călători în septembrie 2017.

Astfel, trenul care leagă Moldova de Ardeal și Banat a deraiat pe o linie care a fost reparată substanțial ultima oară acum 30 de ani, adică în 1988! Șina era atât de degradată încât viteza maximă permisă fusese scăzută la 50 km/h de la 100 km/h (viteza constructivă). Terasamentul era colmatat și acoperit de vegetație făcând imposibilă inspecția traverselor și a prinderilor.


Cârpeala făcută de CFR a fost un dezastru: s-au schimbat doar câteva sute de traverse de lemn pentru a putea menține viteza măcar la 50 km/h. Doar că, prin utilizarea unor firme neautorizate care au furnizat componente sub-standard, traversele noi (tot de lemn) au putrezit și au crăpat, iar puținii angajați din mentenanță (7 în loc de 43 – rezultat al disponibilizărilor) nu au reușit să identifice problema în timp util.

Suntem extrem de îngrijorați de frecvența incidentelor feroviare din ultima perioadă cauzate de cedări ale infrastructurii, defecțiuni ale materialului rulant și/sau de factori umani.

Avem o subfinanțare cronică: anual rețeaua feroviară primește doar între 5 și 10% din necesarul de bani pentru mentenanță! În acest ritm, până în 2030-2040 nu vom mai avea cale ferată, lucru recunoscut inclusiv oficial în Ministerul Transporturilor România.

Cerem alocare bugetară adecvată pentru a face măcar 150-200 km de reînnoiri (reparații capitale – RK) pe an și abordarea rețelei ca un tot unitar!

Infrastructura este în colaps, CFR anunță cumpărarea a 100 de trenuri second-hand detipul „Săgeata albastră”

CFR Călători negociază achiziţia a 100 de trenuri rulate de tip „Săgeata albastră”, urmând să finalizeze negocierile cu firme europene până la sfârşitul anului, a declarat ministrul Transporturilor, Lucian Şova, într-un interviu pentru News.ro.

„CFR Călători este în negocieri avansate privind obţinerea unui contract de leasing operațional pentru achiziţionarea a 100 de automotoare rulate, de tip „Săgeata albastră”, cu două-trei rame, moderne şi care consumă puţin.

Acestea vor spijini compania, deoarece are piaţă. Din păcate, pe de altă parte, lipsa acestor vagoane generează un volum de trafic redus din perspectiva numărului de pasageri pe care îi transportă, cu consecinţe nefericite privind absorbţia de subvenţii, pentru că subvenţia este raportată la volumul de pasageri”, a declarat Lucian Șova.

În ceea ce priveşte inftrastructura, acesta a spus că va cere Guvernului, anul viitor, bani mai mulţi pentru reparaţii şi întreţinere.

„La CFR Infrastructură, e clar că pentru proiectul bugetului de anul viitor va trebui să determin Guvernul şi Parlamentul să aloce sume consistente privind măcar asigurarea unor de minimum de reparaţii la infrastructura feroviară existent.

Şi pretind că ştiu cum să fac acest lucru. Va fi o diferenţă între ceea ce a fost până acum, când s-au cerut bani fără a se preciza unde anume vor fi folosiţi.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Lucrez împreună cu cei de la CFR SA să pregătească proiecte concrete cu privire la unele zone în care trebuie să se intervină şi cu o alocare financiară corespunzătoare, să atingem rezultatele scontate”, a adăugat ministrul.

CFR Călători a avut anul trecut pierderi de 20,1 milioane lei, la o cifră netă de afaceri de 1,97 miliarde lei.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

 ”Nu știm ce și unde vom fi atunci: dar timp de 25 de ani, această publicație trimestrială (format A4, peste 200 de pagini într-o realizare premium) va...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar:

rrr