marți

23 aprilie, 2024

30 noiembrie, 2022

Încrederea în economia României a mediului de afaceri s-a îmbunătățit în noiembrie, până la nivelul din decembrie 2019, potrivit rezultatelor sondajului armonizat al Direcției Generale Afaceri Economice și Financiare (DG ECFIN) a Comisiei Europene.

Sondajul DG ECFIN a dus la o creștere a indicatorului de încredere în economie (Economic Sentiment Indicator, ESI), de la 103,5 până la 105,2 puncte, „creștere bruscă” – consideră Ciprian Dascălu, economistul șef al BCR, într-o notă a Erste Group Research.  

Și indicatorul așteptărilor privind ocuparea forței de muncă (Employment Expectations Indicator, EEI) a crescut marginal (+0,1 puncte, până la 108,5) cu rezultate mai bune raportate în construcții și retail și cu perspective mai slabe de angajare în producție și servicii.


Și la nivelul UE, ESI a crescut în noiembrie, pentru prima dată din februarie încoace, cu un punct până la 92,2,iar în Zona Euro până la 93,7 puncte.

Oamenii de afaceri români au fost mereu optimiști în anul războiului Rusiei

Indicatorul de încredere în economie (Economic Sentiment Indicator, ESI) nu a scăzut niciodată în România sub pragul de 100 de puncte, care este limita între pesimism și optimism.

Creșterea din noiembrie este a treia consecutivă după scăderea din august, când s-a înregistrat și cea mai mică valoare, 101,1 puncte.

Minimul acestui secol a fost în aprilie 2020 (60,4 puncte), iar maximul în iunie 2004, anul încheierii negocierilor pentru aderarea României la Uniunea Europeană.


Nu la fel de optimiști sunt însă analiștii.

Încrederea în economie a căzut până la nivelul din octombrie al primului an al pandemiei, potrivit Indicatorului de Încredere Macroeconomică realizat de asociația analiștilor CFA din România.

În plus…

Există un neajuns statistic – legătura cu consumatorii

ESI este un indicator compozit care combină judecățile și atitudinile întreprinderilor (din industrie, construcții, comerțul cu amănuntul și servicii) și ale consumatorilor prin intermediul unei agregări ponderate a inputurilor, spune comunicatul Comisiei Europene.

Teoretic, opiniile managerilor din industrie au ponderea cea mai mare în media ESI (40%), urmată de ponderea celor din servicii (30%), a populației (20%), a managerilor din construcții și comerț (cu câte 5%).

În România, însă, încrederea consumatorilor nu mai este măsurată din aprilie încoace, ceea ce duce la un neajuns al comparației cu niveluri anterioare.

(Citește și: Semestrul european: România are trei indicatori de risc ieșiți în decor”)

Totodată, același neajuns statistic va fi fost, „probabil în spatele divergenței observate în ultimele două luni între cei deoi indicatori ESI (pentru România și pentru UE), căci încrederea consumatorilor din UE a scăzut în septembrie”, atrage atenția Ciprian Dascălu.

„Pe baza celui mai recent Eurobarometru, evaluarea noastră sugerează că încrederea consumatorilor români este aproximativ la minimul ultimilor patru ani. Estimările noastre cu privire la averea financiară a gospodăriilor indică epuizarea a jumătate din economiile consumatorilor din timpul restricțiilor pandemiei”, spune analistul citat.

Încrederea pe sectoare

Încrederea din industria prelucrătoare s-a deteriorat la -0,2 puncte în noiembrie, de la 0,2 în octombrie, din cauza scăderii portofoliului de comenzi niveluri, în principal pentru export, ca și a perspectivelor mai slabe de producție.

Indicatorul de încredere din servicii a crescut până la 10,9 puncte în noiembrie față de 7,6 în luna anterioară, așa cum se vede în tabelul de mai sus.

Managerii din comerțul cu amănuntul au raportat o activitate comercială mai bună în trecut pentru a doua lună consecutiv, care le-a crescut încrederea până la 12,4 puncte în noiembrie de la 6,9 în octombrie, în ciuda stocurilor mai mari, în timp ce vânzările așteptate aproape stagnează, deși la un nivel ridicat.

Sentimentul din construcții s-a îmbunătățit până  la -6,1 puncte în noiembrie de la -8,0 în octombrie, ajutat de un portofoliu de comenzi mai puternic și de așteptări mai mari de angajare.

Mai trebuie adăugat că indicatorul incertitudinilor (Economic Uncertainty Indicator, EUI) s-a relaxat, scăzând de la 14,3 puncte, în octombrie, până la 10,3 în noiembrie.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: