Premierul Marcel Ciolacu a anunțat, de la Bruxelles, că cele „360 milioane de euro pentru trenurile cu hidrogen”, prevăzute în PNRR, vor fi transferate pentru cofinanțarea necesară fondurilor accesate pentru autostrăzi. Pentru că nu există trenuri cu hidrogen care să fie cumpărate, a spus prim-ministrul.
„Vom avea o renegociere. Ministrul își asumă. E ăla cu trenurile cu hidrogen. Ați văzut vreunul în Europa, în lume, vreun tren cu hidrogen? A ținut Grindeanu licitația de trei ori. Nu s-a prezentat nimeni. De ce? Pentru că nu există niciun tren cu hidrogen. Asta au trecut în PNRR. Normal că acum domnul ministru Câciu a cerut ca acei bani, 360 milioane de euro pentru trenurile cu hidrogen să îi prindă pentru cofinanțări la autostrăzi. Lucrăm cu materialul clientului”, a declarat premierul Ciolacu, după o discuție cu președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.
Decizia vine după mai multe licitații eșuate pentru achiziția de trenuri pe hidrogen.
Anul trecut, licitația pentru 12 trenuri pe hidrogen a fost anulată, întrucât a fost depusă o singură ofertă, cea a Alstom, care a fost respinsă ca neconformă.
La o altă licitație nu s-a prezentat nimeni, companiile solicitând separarea achiziției trenurilor de cumpărarea de vehicule şi mentenanţă.
(Citește și: Introducerea primelor trenuri cu hidrogen se amână – achiziția a fost anulată, nu s-a primit nicio ofertă)
Oficialii se contrazic în privința destinației și a stadiului negocierii transferului
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, spunea însă, în urmă cu două săptămâni, că fondurile pentru achiziția trenurilor pe hidrogen ar putea fi transferată de la PNRR la Fondul de Modernizare.
Fondul de Modernizare sprijină investițiile în proiecte de modernizare a sistemelor energetice în regiunile dependente de cărbune din statele membre UE cu PIB pe cap de locuitor mai mic de 60% din media Uniunii, țările beneficiare fiind România, Bulgaria, Croația, Estonia, Cehia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia, Grecia si Portugalia.
Ministrul Transporturilor spunea atunci că nu se pierde niciun ban din cele 360 de milioane de euro. „Am și primit agreement-ul, ok-ul, să îl trecem pe Fondul de Modernizare. România nu a fost în stare până acum să depună destule proiecte pe Fondul de Modernizare, să acceseze toate cele 14 – 15 miliarde de euro”.
****