Proiectul-pilot al introducerii trenurilor cu hidrogen, finanțat prin PNRR, se amână, întrucât nicio companie nu a depus ofertă pentru cele 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen. Procedura de achiziție a fost anulată, dar va fi reluată, a anunțat marți Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF).
Investiția reprezintă un proiect-pilot finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și a fost estimată, în caietul de sarcini, la maximum 4,25 miliarde de lei fără TVA, în funcție de durata serviciilor de mentenanță, parte la contract.
„Potrivit legislației în materia achizițiilor publice, ARF va analiza soluțiile pentru reluarea procedurii întru-un termen cât mai scurt, în vederea încadrării în jaloanele PNRR și menținerea fondurilor alocate sistemului feroviar. Echipa ARF va derula, în prealabil o serie de consultări de piață prin platforma electronică de licitații SICAP, pentru a identifica soluțiile adecvate la aspecte semnalate de companiile interesate în cadrul derulării procedurii încheiate”, menționează ARF.
(Citește și: „Ministerul Transporturilor a avizat achiziția a 12 trenuri pe hidrogen„)
Contractul de achiziție a celor 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen va conține și serviciile de mentenanță și reparații necesare funcționării acestora timp de 15 ani, precum și serviciile de alimentare cu hidrogen.
Valoarea achiziției este cuprinsă între 2,49 miliarde de lei fără TVA și 4,25 miliarde de lei fără TVA, în funcție de durata serviciilor conexe contractului – 15, respectiv 30 de ani.
Aceste trenuri vor fi utilizate pe rute aflate sub contracte de servicii publice, pe liniile neelectrificate: Magistrala 300 – Bucureşti Gara de Nord – Chitila; Linia 700 T1 – Ramificaţie Aeroport T1 – Aeroport Henri Coandă T1; Magistrala 700 – Bucureşti Nord – Ramificaţie Aeroport T1; Magistrala 101 – Bucureşti Nord – Titu – Piteşti – Craiova; Linia 104 – Titu – Târgovişte; Linia 106 – Piteşti – Curtea de Argeş.
Prin înlocuirea tracțiunii diesel cu cea electrică bazată pe pile de combustie cu hidrogen se reduce poluarea din transporturi cu un echivalent a peste 600.000 euro pe an și, de exemplu, 18.348 tone CO2/an și 306 tone NOx/an, contribuind la atingerea obiectivelor din strategiile europene și naționale de atingerea efectului net-zero al poluării în 2050.
****