Proiectul pilot pentru achiziția primelor trenuri pe hidrogen din România a fost avizat în Consiliul Tehnico – Economic al Ministerului Transporturilor, a anunțat secretarul de stat Irinel Scrioșteanu.
Costurile totale estimative ale proiectului sunt de 973 milioane de euro, fără TVA, iar finanțarea proiectului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin PNRR, și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.
„În ședința Comitetului Tehnico – Economic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii din 29 aprilie, am avizat indicatorii de investiție pentru achiziția primelor trenuri nepoluante pe hidrogen, din România. Proiectul pilot, implementat prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, vizează achiziția a 12 automotoare de 160 de locuri, precum și servicii de întreținere și reparații a vehiculelor și alimentare cu hidrogen, pe termen lung”, a anunțat Irinel Scrioșteanu, potrivit Digi24.
Proiectul pilot va funcționa pe liniile CF neelectrificate și va deservi în principal rutele din nordul Municipiului București și județul Ilfov, în conexiune cu județele învecinate Argeș, Dâmbovița și Giurgiu
Astfel, noile trenuri pe hidrogen vor circula:
- la 30 de minute între Gara de Nord și Aeroportul Otopeni
- la 30 de minute între Gara de Nord – Chitila – Săbăreni și Titu
- la o oră între București – Găești – Pitești
- la o oră între București și Târgoviște
- 4 trenuri pe zi între București – Slatina – Craiova, prin Pitești
Trenurile vor permite îmbarcarea cu bicicleta și accesul facil pentru persoanele cu dizabilități.
Prin înlocuirea tracțiunii diesel cu cea electrică bazată pe pile de combustie cu hidrogen se reduce poluarea din transporturi cu un echivalent a peste 600.000 euro pe an și, de exemplu, 18.348 tone CO2/an și 306 tone NOx/an, contribuind la atingerea obiectivelor din strategiile europene și naționale de atingerea efectului net-zero al poluării în 2050.
***