Deficitul bugetului general consolidat pe anul 2021 a fost de circa 80 miliarde de lei (-6,72% din PIB-ul estimat curent a fi de 1.190,3 miliarde lei), potrivit datelor operative publicate de Ministerul Finanțelor. Este un rezultat mai bun decât prevederea din lege care specifica un nivel de -7,13% din PIB și cu aproape 2,9 puncte procentuale sub valoarea consemnată în 2020 (-9,61% din PIB)
Cu toate acestea, trebuie reținut că ajustarea deficitului a fost mai mică decât reducerea sumelor lăsate în mediul economic prin facilități fiscale, investiții și cheltuieli excepționale alocate pentru combaterea efectelor epidemiei de COVID-19. Cifrate la 46,31 mld lei (4,45% din PIB sau 45% din deficitul consemnat) și la numai 14,76 miliarde lei în 2021 (1,24% din PIB sau 18% din deficit). Adică o reducere de 3,2 puncte procentuale, ceea ce reflectă o execuție MAI SLABĂ decât în anul anterior, dacă se face abstracție de situația specială generată de pandemie.
Pe fondul revenirii economice, încasările au fost semnificativ mai mari decât anul trecut c aproximativ 57 miliarde lei. Ceea ce s-a tradus în +1,4 puncte procentuale ca pondere într-un rezultat economic majorat semnificativ (+131 miliarde lei), respectiv de la 30,5% din PIB la 31,9% din PIB.
Totodată, s-a consemnat, însă, și o majorare cu 35 miliarde lei a cheltuielilor publice, transformată în procente, ca urmare a avansului economic, într-o scădere de 1,5 puncte procentuale (de la 40,1% la 38,6% din PIB). Per total, încasările au fost de aproape 380 miliarde lei iar cheltuielile de 460 miliarde lei, ceea înseamnă că statul a cheltuit 121 lei la fiecare 100 de lei încasați anul trecut.
Pentru a avea o imagine mai corectă, dincolo de echilibrarea obligatorie a fondurilor de asigurări sociale și de sănătate care au necesitat transferuri masive de la bugetul de stat, la acesta din urmă s-au cheltuit aproape 152 de lei la 100 de lei încasați, în timp ce bugetele locale au beneficiat doar de 99 lei din 100 iar instituțiile publice autofinanțate de 94 lei din 100.
Din cele circa 57 miliarde lei încasați în plus anul trecut față de cel anterior, cele mai importante creșteri s-au înregistrat la TVA (+18,5 miliarde lei, la o majorare procentuală de 30,5%), contribuții de asigurări (+15,2 miliarde lei, +13,6%), sume primite de la UE (+5,8 miliarde lei, +18,1%), impozit pe profit (+4,1 miliarde lei, +25,4%), accize (+3,8 miliarde lei, +12,3% nominal) și impozit pe salarii și venit (+3,7 miliarde lei,+15,1%).
Avansul cheltuielilor, la jumătate din cel al veniturilor
Avansul cheltuielilor a fost în 2021 de 8,3% în raport cu anul precedent, adică la jumătate din cel al veniturilor (+17,7%). Ritmul minim de creștere a fost în cazul cheltuielilor de personal (foarte aproape a fost și creșterea de doar 2% a cheltuieilor de capital, stopată spre finalul anului) iar maximul de +23,9% în cazul dobânzilor plătite de stat la creditele contractate.
După mai mulți ani în care a fost expandată peste rezultatele din economie, asistența socială a fost păstrată și ea undeva la jumătate ca și creștere procentuală în termeni nominali în raport cu cea a PIB (+6,3% față de +12,3%, cât ar urma să fie nominal majorarea în termeni reali de 7%).
De reținut, ca element pozitiv,creșterea cu 19% a sumelor achitate în contul participării la proiectele cu finanțare externă nerambursabilă și revenirea în ultima parte a lui 2021 pe segmentul subvențiilor (+6,2%, după ce au fost luni la rând pe minus în prima parte din anul trecut).
***