Decizia CCR de invalidare a referendumului și de readucere la Cotroceni a lui Traian Băsescu oficializează finalul unei încleștări în care România a suferit prejudicii atât pe plan intern, cât și pe plan extern.
Prejudicii pe plan Intern:
- Emiterea de către guvernul USL a unor acte normative de conjunctură excepțională prin care, în procedură de urgență, au fost modificate atribuții ale unor instituții cheie, culminând cu restrângerea prin ordonanță de urgență a atribuțiilor Curții Constituționale (între timp, ajunsă în parlament și votată, legea a fost respinsă de CCR)
- Trecerea Monitorului Oficial din subordinea Parlamentului în cea a guvernului, pentru a gestiona intrarea în vigoare a deciziilor referitoare la suspendarea președintelui.
- Demiterea intempestivă a Avocatului poporului, singurul care avea dreptul să conteste la curtea constituțională ordonanțele de urgență ale guvernului. CCR a stabilit că înlocuirea Avopcatului Poporului este constituțională, dar demiterea intempestivă și lipsită de argumente a determinat reacții externe dure.
- Brutalizarea și decredibilizarea unor instituții folosite în războiul politic, precum Comisia de Etică subordonată Ministerului Educației și Consiliul pentru Atestarea Diplomelor și Titlurilor Universitare – instituții desființate și modificate, practic, în timp ce se pronunțau asupra acuzațiilor de plagiat aduse premierului Ponta.
- Demisia miniștrilor de la Interne și Administrație, în urma scandalului listelor electorale permanente – cei doi acuzând presiuni din partea superiorilor pe linie de partid în sensul de-a modifica listele pentru a fi îndeplinit cvorumul care să ducă la validarea referendumului.
- Consecințele economice ale crizei politice, cu presiunea pe cursul leu/euro – deprecierea monedei naționale atângând câteva recorduri istorice – și retragerile de plasamente de către nerezidenți.
- Perioada de stagnare a investițiilor și de neîncredere a piețelor – mediul de afaceri așteptând un deznodământ și manifestând o prudență specifică crizelor grave.
- Intrarea mediului economic și de afaceri într-o perioadă de incertitudini, din cauza dificultății de-a gestiona relațiile dintre instituții, relații radicalizate de modul în care s-a purtat bătălia politică.
Prejudicii pe plan extern:
- Un raport defavorabil pe Mecanismul de Cooperare și Verificare (MCV) și o evaluare suplimentară a României, față de Bulgaria, în decembrie 2012. Măsura poate duce la o nouă amânare a aderării la Schengen.
- Riscul, iminent la un moment dat, de suspendare a acordului preventiv cu România de către Comisia Europeană.
- Intervenția Comisiei Europene și a liderilor de la Bruxelles, care a culminat cu celebra ”Listă a lui Barroso”: cele 11 puncte prin care premierului Ponta i s-a cerut imperativ repunerea în drepturi a instituțiilor afectate de procedurile intempestive de demitere a lui Traian Băsescu.
- Intrarea României pe lista informală a statelor est-europene cu probleme, alături de Ungaria, prin punerea în discuție a caracterului ireversibil al construcției statului de drept.