miercuri

6 iulie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

13 iulie, 2012

Discuţiile pe care premierul Victor Ponta le-a avut miercuri şi joi la Bruxelles, cu preşedintele comisiei Europene Manuel Barroso şi cu preşedintele Consiliului European Herman Van Rompuy s-a concretizat într-o veritabilă listă de probleme pe care Comisia i le-a dat premierului român spre rezolvare, pentru a reistaura echilibrul dintre instituţiile statului după rapidul proces legislativ din România ultimelor două săptămâni.

Presa a relatat despre trei astfel de probleme: repunerea în drepturi a Curţii Constituţionale, ale cărui atribuţii au fost modificate prin ordonanţă de Urgenţă, respectarea deciziilor Curţii Constituţionale în privinţa Legii referendumului, de asemenea modificată de guvernul ponta prin Ordonanţă de Urgenţă, şi alegerea unui Avocat al Poporului transpartinic, dat fiind că USL l-a înlocuit pe Gheorghe Iancu astfel încât să nu mai aibă cine să sesizeze CCR în privinţa Ordonanţelor de Urgenţă.

Lista este, însă, mult mai lungă, de la posibila graţiere a lui Adrian Năstase, până  la maniera în care vor fi numiţi noii şefi la DNA şi Parchetul General – potrivit corespondentului RFI la Bruxelles.


Potrivit postului de radio, iată problemele detaliate pe care Comisia i-a cerut premierului Victor Ponta să le rezolve în cel mai scurt timp cu putinţă:

1. Respectarea statului de drept şi a independenţei sistemului judiciar (aflat deasupra intereselor partidelor politice)

  • Reinstaurarea atribuţiilor Curţii Constituţionale de a verifica inclusiv constituţionalitatea deciziilor adoptate de Parlament: abrogarea Ordonanţei de Urgenţă nr. 38
  • Reinstaurarea regulii majorităţii necesare pentru validarea rezultatelor referendumului (jumătate plus unu din numărul celor înregistraţi pe listele electorale): abrogarea OUG nr. 41
  • Renunţarea la folosirea de ordonanţe de urgenţă în cazul unor decizii care afectează statutul instituţiilor fundamentale ale statului ori Constituţia şi în situaţii care nu prezintă urgenţă
  • Evitarea utilizării publicării selective în Monitorul Oficial pentru a urmări scopuri politice şi mai ales pentru a evita decizii judiciare.
  • Conformarea imediată în faţa tuturor deciziilor Curţii Constituţionale.
  • Angajamentul autorităţilor publice de a respecta independenţa sistemului judiciar şi evitarea criticării acestor decizii judiciare.

2. Redarea încrederii

  • Numirea unui Avocat al Poporului care să se bucure de sprijinul majorităţii partidelor politice, printr-un proces de numire transparent şi obiectiv
  • Nicio numire în posturile de procuror general şi procuror-şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie sub actuala preşedinţie: proceduri publice şi transparente şi liste deschise pentru oricine, selecţii bazate pe criterii de profesionalism şi integritate şi de palmares în domeniul luptei anti-corupţie.
  • Nicio graţiere prezidenţială în cursul actualei preşedinţii
  • Numirea unor miniştri împotriva cărora să nu fi fost formulate decizii că nu respectă criteriile de integritate. Obligaţia celor care nu respectă aceste criterii să părăsească posturile.
  • Demisia membrilor Parlamentului care au primit decizii finale privind incompatibilitatea, conflictul de interese sau corupţie la nivel înalt.

Crin Antonescu: România nu se conduce de la Bruxelles

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Preşedintele interimar Crin Antonescu a declarat vineri seară, într-o ieşire televizată, că România este un stat în care se respectă Constituţia şi că nu se conduce de la Bruxelles.

Din declaraţiile lui Crin Antonescu:

  • S-a vorbit despre faptul că preşedintele Comisiei Europene i-ar fi spus domnului prim-ministru Ponta să-i spună preşedintelui României că n-are voie să schimbe oamenii din conducerea Parchetului, în fine, o listă.
  • S-a vorbit despre poruncile lui Barroso, despre cerinţele Uniunii Europene: Nu există aşa ceva, pentru că nu avem un document în sensul acesta. Aşa ceva este neimaginat şi trebuie să spunem care este adevărul
  • Există la Bruxelles oarecare derută în câmpul disucţiilor. Situţia este simplă şi clară în România. Suntem într-un stat de drept în care există un traseu constituţional, avem o ordonanţă în vigoare şi un proiect legislativ care a fost adoptat în parlament şi a fost declarat constituţional
  • Vreau să fie foarte limpede: Preşedintele României, deplin sau interimar, nu primeşte ordine şi dispoziţii de la nimeni, cu excepţia Parlamentului în unele cazuri şi cu excepţia poporului român atunci când el se pronunţă


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Totusi, nu se amesteca Comisia in chestiuni interne? Parca statele UE mai au un rest de suveranitate politica, daca nu economica.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Un răspuns

  1. Totusi, nu se amesteca Comisia in chestiuni interne? Parca statele UE mai au un rest de suveranitate politica, daca nu economica.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Mult așteptatul pachet de măsuri fiscale, anunțat de coaliția de guvernare în urmă cu câteva luni a intrat oficial pe masa guvernului și a fost pus în transparență....

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: