Deficitul comercial pe luna februarie 2020 a fost de 1.277 milioane euro, cu 11% mai mare față de aceeaşi lună a anului trecut, potrivit datelor comunicate de INS. Această evoluție a avut loc pe fondul unui ritm de creștere al exporturilor mai mic de un procent (+0,8%) și situat la doar o treime din avansul importurilor (+2,4%).
Exporturile fob pe primele două luni din anul 2020 au fost de 11,6 miliarde de euro iar importurile CIF (inclusiv costurile de transport şi asigurare) de 14,2 miliarde de euro. Astfel, deficitul comercial la data de 29 februarie 2020 s-a cifrat la circa 2,6 miliarde euro, în creștere cu 7% faţă de același interval din 2019.
Exporturile lunare au crescut față de prima lună a anului cu 250 milioane de euro iar importurile cu ceva mai mult de 200 de milioane de euro. Ceea ce a ameliorat ușor deficitul lunar și a permis o anumită creștere a gradul de acoperire al importurilor cu exporturile efectuate până la 85,2%. Valoare rămasă, totuși, sub cea din anii de criză 2011- 2012 (vezi tabelul).
Deficitul consemnat pe segmentul de mărfuri în schimburile externe după primele 2 luni din 2020 a trecut deja de 1% din PIB-ul estimat pentru 2020.
Acest dezechilibru semnificativ ridică probleme de echilibru macroeconomic, mai ales din perspectiva perfomanțelor mult mai bune consemnate de statele din regiune, care au minusuri minore sau chiar excedent comercial.
Pe primele două luni din 2020, schimburile cu țările din UE au fost de circa 8,6 miliarde euro la export și 10,4 miliarde euro la import (aproximativ 74% din total la exporturi şi 73% la importuri). Pe segmentul de schimburi extracomunitare, s-au înregistrat exporturi de 3 miliarde euro și importuri de 3,85 miliarde euro (circa 26% din total la exporturi şi 27% la importuri).
Au rezultat, astfel, solduri negative de circa 1,75 miliarde euro în schimburile cu ţările din UE şi de 0,84 miliarde euro pe relaţiile extracomunitare. De remarcat faptul că ponderea în deficit a comerţului cu ţările din zona non-euro a fost de 32,5% din total, semnificativ mai mare decât ponderea de 26-27% a acestui segment în totalul schimburilor externe.
Sectorul de mașini și echipamente de transport, în revenire spectaculoasă
Singura evoluție pozitivă, sectorul de mașini și echipamente de transport (singurul pe care îl mai avem pe sold pozitiv semnificativ) a intrat pe o traiectorie ascendentă iar soldul schimburilor sectoriale, încheiat anul trecut la doar +516 milioane euro, a ajuns deja la +450 milioane euro după primele două luni din 2020.
Astfel, în ultimul trimestru al anului, România s-a cantonat în deficit pe segmentul de mașini și echipamente de transport. Cumulat pe 2019, după ce excedentul inițial a însemnat 17% la finele primului trimestru și 12% din soldul negativ al schimburilor externe la mijlocul anului, a ajuns la doar 3% pe finalul lui 2019.
Deficitul pe zona de produse alimentare s-a apropiat de 400 de milioane de euro iar gradul de acoperire sectorial a importurilor din exporturile efectuate s-a dus sub pragul de 70%, față de aproape 100% în urmă cu doar cinci ani. Combustibilii și lubrifianții au urcat, pe urma grupei mari „alte produse manufacturate”, în apropierea cotei de 600 de milioane de euro deficit.
Soldul negativ al schimburilor de produse chimice a urcat deja la peste 1,5 miliarde de euro și a reprezentat aproape 60% din totalul deficitului comercial.
Pe partea de petrochimie avem, astfel, concentrat mai mult de patru cincimi din minusul adus de comerţul exterior. De unde și necesitatea de a crește producția internă de profil, altădată aducătoare de valută forte.