Comisia Europeană a revizuit normele de concurență privind acordurile între firme în domeniul vânzărilor, prin care se restrâng cazurile în care practicile de distribuție de produse și servicii prin intermediari și direct la clienți erau exceptate de la clasificarea ca incompatibile cu piața internă a UE.
Normele fac parte din Regulamentul de exceptare pe categorii aplicabil acordurilor vertical dintre întreprinderi (Vertical Block Exemption Regulation – VBER), potrivit unui comunicat al Executivului European.
Noile norme sunt menite să ajute la evaluarea compatibilității acordurilor de furnizare şi distribuţie dintre firme cu normele UE în materie de concurenţă, într-un mediu de afaceri remodelat de creşterea comerţului electronic şi a vânzărilor online.
Versiunea revizuită a VBER şi orientările privind restricţiile verticale vor intra în vigoare la 1 iunie 2022.
Ce spun noile norme
VBER exceptează, în anumite condiţii, anumite acorduri dintre întreprinderi de la interdicţia privind contractele care nu respectă regulile pieței interne (articolul 101 alineatul (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene – TFUE) și anume acordurile dintre societăţi care îşi desfăşoară activitatea la diferite niveluri ale lanţului de producţie sau de distribuţie.
Astfel, nu vor mai fi exceptate „anumite aspecte ale distribuţiei duale şi anumite tipuri de obligaţii de paritate nu vor mai fi exceptate în temeiul noului VBER, însă trebuie în schimb să fie evaluate în mod individual în temeiul articolului 101 din TFUE”:
- Distribuția duală se referă la situsația în care un furnizor îşi vinde produsele sau serviciile prin intermediul unor distribuitori independenţi, dar şi direct clienţilor finali.
- Obligaţiile de paritate sunt cele care impun vânzătorului să ofere concurenţilor săi condiţii identice sau mai bune cu cele oferite pe canalele de vânzare ale terţilor, precum alte platforme, şi/sau pe canalele de vânzare directe ale vânzătorului, cum ar fi site-ul său web.
Vor fi extinse însă, tot în anumite condiții, excepțiile privind:
- „unele restricţii privind capacitatea unui cumpărător de a se adresa în mod activ clienţilor individuali, şi anume vânzările active, şi
- unele practici legate de vânzările online, şi anume capacitatea de a percepe de la acelaşi distribuitor preţuri cu ridicata diferite pentru produsele care urmează să fie vândute online şi offline şi capacitatea de a impune criterii diferite pentru vânzările online şi offline în sistemele de distribuţie selective”, potrivit comunicatului Comisiei.
***