După 16 ore de negocieri, reprezdentanții țărilor membre UE și cei ai Parlamentului European au ajuns la un acord privind regulile pe care Alphabet (Google), Meta (Facebook) și alte platforme online trebuie să le respecte pentru a preveni postarea conținutului ilegal.
Legea privind serviciile digitale (DSA) este cel de-al doilea capitol al strategiei comisarei europene antitrust, Margrethe Vestager, de a ține în frâu Google, Facebook și alți coloși americani din domeniul tehnologiei, potrivit Reuters.
Luna trecută, Margrethe Vestager a câștigat sprijinul celor 27 de țări UE și al parlamentarilor pentru regulile Digital Markets Act (DMA), care ar putea forța Google, Amazon, Apple, Meta și Microsoft să-și schimbe practicile de afaceri de bază în Europa.
„Avem un acord privind DSA: Legea privind serviciile digitale se va asigura că ceea ce este ilegal offline este, de asemenea, văzut și tratat ca fiind ilegal online”, a scris Margrethe Vestager pe Tweeter.
Amenzi de până la 6% din cifra de afaceri
„Google, Meta și alte mari platforme online va trebui să acționeze pentru a-și proteja mai bine utilizatorii. Europa a arătat clar că nu pot acționa ca insule digitale independente”, a spus eurodeputatei Dita Charanzova.
În conformitate cu noile reglementări DSA, companiile riscă amenzi de până la 6% din cifra de afaceri globală pentru încălcarea normelor, în timp ce în cazul unor încălcări repetate li s-ar putea interzice să facă afaceri în UE.
Noile norme interzic publicitatea orientată către copii sau bazată pe date sensibile precum religia, sexul, rasa și opiniile politice.
Vor fi interzise ”dark pattern-urile”, tacticile care induc oamenii în eroare și îi determină să furnizeze date personale companiilor online.
Companiile vor trebui să plătească o taxă anuală de până la 0,05% din veniturile anuale la nivel mondial pentru a acoperi costurile de monitorizare a conformității lor.
Totuși, au fost criticate scutirile de care beneficiază companiilor mijlocii.
„Sub presiunea conservatorilor, a fost integrată o regulă de excepție pentru companiile mijlocii, aceasta este o greșeală. Din cauza numărului mare de companii care se încadrează în această definiție în sectorul digital, excepția este ca o portiță”, a spus eurodeputatul Martin Schirdewan .
Regulile vor intra în vigoare în 2024.
***