Succesul cunoscut în ultimul an de ChatGPT a adus în atenția publicului numeroasele utilizări ale inteligenței artificiale. În acest articol vom explica ce este un chatbot și ce poate face.
Ce este un chatbot – definiție
Un chatbot (numit inițial chatterbot) este o aplicație software sau o interfață web care imită conversația umană prin interacțiuni vocale sau text.
Chatboții moderni sunt de regulă online și folosesc sisteme de inteligență artificială care sunt capabile să mențină o conversație cu un utilizator în limbaj natural și să simuleze modul în care un om s-ar comporta ca partener de discuție, potrivit Wikipedia.org. Aceste tehnologii AI folosesc adesea aspecte de învățare în profunzime (deep learning) și de procesare a limbajului natural.
Conform unei definiții oferite de compania Oracle, un chatbot este un program de calculator care simulează și procesează conversația umană (scrisă sau vorbită), permițându-le oamenilor să interacționeze cu dispozitivele digitale ca și cum ar comunica cu o persoană reală.
Chatboții pot fi la fel de simpli precum programele rudimentare ce răspund la o întrebare (oferind un răspuns pe un singur rând), sau la fel de sofisticați precum asistenții digitali care învață și evoluează pentru a oferi niveluri tot mai ridicate de personalizare pe măsură ce adună și procesează informații.
Ce este ChatGPT
Cel mai cunoscut chatbot este ChatGPT, lansat de compania americană OpenAI în noiembrie 2022. La scurt timp după aceea, compania Microsoft a lansat Bing Chat, iar Google a lansat chatbotul Bard. Aici poți citi un articol detaliat despre ce poate face ChatGPT.
Ce este un chatbot – primele aplicații
Însă chatboți mai simpli au existat de câteva decenii. Un domeniu în care chatboții erau folosiți de mai mult timp e reprezentat de serviciul de asistență pentru clienți.
Printre primii chatboți se numără ELIZA (lansat în 1966) și PARRY (lansat în 1972). Spre deosebire de chatboții moderni, care includ numeroase funcții, ca de exemplu abilități de căutare pe web, ELIZA și PARRY erau folosiți exclusiv pentru a simula conversația scrisă.
Astfel de chatboți timpurii precum ELIZA nu aveau însă inteligență artificială și abilități de raționament logic. Mai degrabă, aceștia foloseau tehnici de potrivire a modelelor, fără nicio capacitate de raționament.
Exemple de chatboți
Între 1978 și 1983, proiectul CYRUS, condus de cercetătoarea Janet Kolodner, a construit un chatbot care îi simula pe Cyrus Vance, al 57-lea secretar de stat al SUA. Chatbotul își actualiza baza de date zilnic, analizând știrile de la United Press International.
Ce este un chatbot și ce înseamnă GPT
Unii chatboți recenți combină învățarea în timp real cu algoritmi evolutivi care își optimizează capacitatea de a comunica pe baza fiecărei conversații purtate.
Chatboții moderni pot folosi rețele neuronale ca model de limbaj. De exemplu, modelele generative GPT sunt folosite pentru a construi chatboți sofisticați.
Acronimul GPT vine de la „generative pre-trained transformer” și desemnează o familie de modele de limbaj instruite în general pe un corp mare de date text pentru a genera text în mod similar oamenilor, potrivit Wikipedia.org.
„Preinstruirea” din numele său se referă la procesul de formare inițială pe un corp textual mare în care modelul de limbaj învață să prezică următorul cuvânt dintr-un pasaj, pentru ca modelul să funcționeze corect în sarcinile ulterioare.
Ce este un chatbot și ce utilizări are
Chatboții sunt frecvent utilizați pentru a îmbunătăți experiența de gestionare a serviciilor IT, care se îndreaptă spre autoservire și automatizarea proceselor oferite angajaților. Cu un chatbot inteligent, sarcinile obișnuite precum actualizarea parolelor, analiza statusului sistemelor, diversele alerte sau gestionarea cunoștințelor pot fi automatizate cu ușurință și puse non-stop la dispoziția personalului, se mai arată în articolul Oracle.
Chatboții și serviciile de asistență pentru clienți
Companiile folosesc chatboții în special în centrele de asistență pentru clienți, pentru a gestiona mesajele primite și a-i direcționa pe clienți către resursele adecvate de care au nevoie. Unele companii au înlocuit angajații din call-centere cu asistenți virtuali care răspund la întrebările clienților.
Chatboții pot purta un dialog eficient, înlocuind alte instrumente de comunicare cum ar fi e-mail-ul, telefonul sau SMS-urile. Unele studii sugerează că utilizarea chatboților duce la o reducere semnificativă a costurilor serviciilor pentru clienți. Se estimează că în următorii 10 ani chatboții vor duce la economii de miliarde de dolari pentru companiile care vor implementa astfel de tehnologii AI.
Ce este un chatbot și cum îi poate ajuta pe consumatori
De asemenea, chatboții sunt folosiți frecvent pentru sprijinirea angajaților prin realizarea de activități de rutină ca de exemplu planificarea vacanțelor, instruirea personalului, inclusiv a noilor angajați, plasarea de comenzi pentru consumabile și electronice și alte activități care nu necesită intervenție umană.
În ceea ce-i privește pe consumatori, chatboții pot presta o mulțime de servicii pentru ei, de la comandarea biletelor pentru diverse evenimente până la realizarea rezervărilor la hotel. De asemenea, chatboții pot compara diverse produse și servicii, ajutându-i pe consumatori să aleagă produsele potrivite pentru ei.
Foto: Franz26 / sergeitokmakov / pixabay.com
Dacă acest articol despre ce este un chatbot ți s-a părut util, te-ar putea interesa și:
Inteligența artificială exemple. 5 produse cu tehnologie AI
Companii de inteligență artificială. Listă cu 10 corporații
Google și inteligența artificială. 10 exemple de tehnologii AI
Ce poate face Chat GPT. 12 moduri în care poate fi utilizat
Inteligența artificială în educație. 4 avantaje majore și 8 exemple
Inteligența artificială în administrație publică. Exemple și beneficii
Inteligența artificială în agricultură. 3 avantaje majore și 10 aplicații
Inteligența artificială în justiție și aplicarea legii. 7 tipuri de utilizări
Google și inteligența artificială. 10 exemple de tehnologii AI