Grupul BRD a anunțat un profit net de 1,1 miliarde lei la nouă luni, în scădere față de 1,23 miliarde lei în perioada similară a anului trecut, în timp ce rata de rentabilitate a capitalurilor, ROE, a atins 16,1% potrivit unui comunicat transmis joi Bursei de Valori București.
Rata de adecvare a capitalului BRD a ajuns la 27,6% la sfârşitul lunii septembrie 2024.
Soldul creditelor nete, inclusiv finanţarea prin leasing, a ajuns la 47,6 miliarde de lei, marcând o creştere de 15,1% în dinamica anuală faţă de 30 septembrie 2023. Creditarea pe segmentul companiilor a consemnat un avans de 23% an/an, în timp ce dinamica segmentului retail a înregistrat o îmbunătăţire, de la un ritm de creştere de +4,1% an/an la sfârşitul lunii septembrie 2023, la +10% an/an la sfârşitul lunii septembrie 2024.
Companiile mari conduc creşterea din perspectiva volumelor (+22,4% în dinamică anuală), urmate de IMM-uri (+23,9% faţă de septembrie 2023), impulsionate şi de programele guvernamentale, precizează sursa citată.
„Pe parcursul primelor nouă luni ale anului 2024, BRD a sprijinit activ afacerile româneşti prin implicarea în diverse iniţiative de finanţare a IMM-urilor, incluzând programe precum IMM Plus, Rural Plus, Fermierul, APIA, Construct Plus sau Prod Plus, fiind prezent în sectoare precum agricultura, construcţiile sau industria prelucrătoare. În plus, peste 600 de companii beneficiare ale schemei de ajutor de stat din cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă «Digitalizarea IMM-urilor» au selectat BRD ca partener bancar pentru proiecte de investiţii. BRD oferă servicii specializate acestor IMM-uri, asigurând respectarea cerinţelor programului alături de o ofertă competitivă de serviciile bancare şi creditare”, se arată în comunicat.
Creditele pe segmentul persoanelor fizice au atins noi niveluri-record, de 8,4 miliarde de lei pentru primele 9 luni din 2024, după un avans de 48% în dinamică anuală. Producţia de credite de consum a totalizat 5,4 miliarde de lei, în creştere cu 40,4% faţă de anul precedent, în timp ce creditele noi pentru locuinţe au crescut cu 65,7% faţă de anul precedent, apropiindu-se de 3 miliarde de lei.
„În primele nouă luni ale anului 2024, BRD a obţinut performanţe comerciale solide pe toate segmentele de afaceri, marcând o creştere semnificativă a soldului creditelor nete, de 15% faţă de aceeaşi perioadă din 2023. Segmentul companiilor a fost deosebit de puternic, crescând cu 23% în dinamică anuală, în timp ce segmentul retail s-a îmbunătăţit notabil. Creditele nou acordate persoanelor fizice au atins niveluri record, totalizând 8,4 miliarde RON, cu o creştere remarcabilă de 48%, beneficiind de o cerere solidă atât a creditelor de consum, cât şi a celor imobiliare. BRD rămâne puternic implicată în construirea unei economii sustenabile şi continuă să finanţeze proiecte şi să se angajeze în iniţiative cu impact pozitiv. În primele nouă luni ale anului, finanţările sustenabile noi ale BRD au ajuns la aproape 1 miliard RON, producţia cumulată din ultimii 3 ani atingând peste 1,1 miliarde EUR, cu mult peste ţinta stabilită iniţial pentru sfârşitul anului 2025″, a declarat Maria Rousseva, CEO, BRD Groupe Societe Generale, citată în comunicat.
Baza de depozite a continuat să crească constant, cu 7,9% an/an la sfârşitul lunii septembrie 2024. Depozitele retail, o sursă cheie de finanţare, au crescut cu 9,9% an/an, determinate în continuare de depozitele la termen ale persoanelor fizice (+28% an/an). Depozitele companiilor au înregistrat o creştere moderată, de 4,5% an/an, susţinută în principal de intrările nete din partea IMM-urilor (+10,2% an/an).
„Baza de depozite a înregistrat un progres constant, ajungând la +8% an/an la finalul lunii septembrie 2024, susţinută atât de creşterea depozitelor retail, cât şi ale companiilor. De asemenea, lucrăm la dezvoltarea continuă a capacităţilor noastre digitale, ceea ce susţine şi se traduce prin creşterea penetrării aplicaţiei de e-banking, YouBRD ajungând la 1,65 milioane de utilizatori la sfârşitul lunii septembrie 2024, +24% an/an. În plus, BRD se numără printre primele bănci care, foarte curând, va lansa în producţie RoPay, un serviciu de plăţi de proximitate şi instant, cu mobilul, prin cod QR, care este simplu, securizat şi gratuit”, a precizat Rousseva.
Activitatea de leasing şi-a continuat tendinţa de creştere, cu soldul finanţărilor nete prin leasing în urcare cu 18,5% an/an la finalul lunii septembrie 2024.
BRD asigură distribuţia produselor şi serviciilor sale printr-o combinaţie de prezenţă fizică şi la distanţă. La 30 septembrie 2024, reţeaua băncii a ajuns la 388 de sucursale (faţă de 432 la 30 septembrie 2023) şi un număr tot mai mare de zone self-service 24/7, acoperind aproape 60% din reţeaua sa (222 faţă de 172 la 30 septembrie 2023).
În primele nouă luni ale anului, venitul net bancar al Grupului BRD a crescut cu 5,4% an/an faţă de aceeaşi perioadă din 2023, ajungând la 2,98 miliarde de lei. Veniturile nete din dobânzi, principalul factor care contribuie la creştere, au marcat un avans de 7,1% an/an, având în vedere activitatea comercială dinamică pe toate segmentele de afaceri, temperat de costul mai mare cu finanţarea, se mai arată în comunicat. Veniturile nete din comisioane au crescut cu 6,4% an/an, determinate în principal de creşterea activităţii clienţilor în materie de transferuri şi carduri, combinată cu o penetrare mai mare a pachetelor de servicii. Activităţile de creditare şi asigurări au adus, de asemenea, o contribuţie pozitivă la dinamica anuală.
Venitul operaţional brut al Grupului BRD a ajuns la 1,47 miliarde de lei în primele 9 luni ale anului 2024 (+2,2% şi +8,8% în dinamică anuală, excluzând impactul taxei pe cifra de afaceri, fată de primele 9 luni din 2023). Excluzând impactul taxei, raportul cost/venit s-a îmbunătăţit, scăzând la 47,5% în primele 9 luni din 2024, de la 49,1% în primele 9 luni din 2023.
Cheltuielile operaţionale au crescut cu 8,8% an/an în primele 9 luni din 2024, determinate în principal de noua taxă pe cifra de afaceri şi de cheltuielile cu personalul. Pe o piaţă a muncii persistent competitivă, cheltuielile cu personalul au crescut cu 6,9% faţă de primele 9 luni din 2023, determinate de creşterea salariilor şi de alte ajustări ale pachetului de beneficii, în cadrul noului contract colectiv de muncă semnat în iunie 2024, se mai arată în documentul citat.
Rata creditelor neperformante s-a situat la 2,37% la sfârşitul lunii septembrie 2024 (în creştere faţă de minimumul istoric de 1,9% la sfârşitul anului 2023, determinată în principal de portofoliul retail, dar în continuare sub media la nivelul sistemului bancar), în timp ce gradul de acoperire a creditelor neperformante se situează la un nivel confortabil (78,55% finalul lunii septembrie 2024 faţă de 75,96% la sfârşitul anului 2023).
***