miercuri

10 august, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

5 august, 2022

Marian-Jean Marinescu, eurodeputat în grupul PPE din Parlamentul European

De câteva zile, mai exact de la 1 august a intrat în vigoare așa numitul regulament ‘Save gas for a safe winter’ (Să economisim gaz pentru o iarnă sigură). După prezentarea de către Comisia Europeană pe 26 iulie, documentul a fost adoptat de către Consiliu cu o majoritate calificată într-o variantă revizuită față de propunerea Comisiei și a fost publicat pe 28 iulie. 

Ideea principală este: reducerea cu 15% a cererii de gaz (sau economisirea) în Statele membre UE începând cu 1 august 2022 și până în 31 martie 2023. Această reducere are caracter voluntar însă nu și în cazul unei situații de criză.

Înainte de a intra in substanța acestui regulament aș dori să creionez un pic contextul în care UE a luat această măsură, parte, de altfel a unui larg set de măsuri menite să mențină statele membre, industria europeană și cetățenii noștri în siguranță în ciuda războiului din Ucraina.


Îndrăznesc să spun că războiul pe care îl duce actualmente Rusia pe teritoriul european a început înainte de invazia Ucrainei. Volumul de gaze venit din Rusia a fost diminuat cu luni de zile înaintea izbucnirii războiului. Rusia a menținut intenționat aprovizionarea cu gaze cât mai scăzută, iar una dintre consecințe a fost și creșterea prețului gazelor.

Gazprom nu a făcut nici un efort pentru reechilibrarea pieței. Dimpotrivă, și-a menținut nivelul de stocare cât mai scăzut posibil, a diminuat și aprovizionarea, reducând astfel oferta. Consecința? Creșterea prețurilor.

La aproape jumătate de an de la declanșarea războiului și a jocului cu gazele descris mai sus, 12 state membre UE sunt afectate de o întrerupere parțială sau totală a aprovizionării cu gaze rusești. Debitul de gaz rusesc este acum la mai puțin de o treime din ceea ce era, de exemplu, în aceeași perioadă a anului trecut. Rusia folosește în Ucraina armele convenționale, iar în restul Europei arma numită ”energie”. Europa trebuie să fie pregătită în orice moment pentru închiderea (parțială sau totală) a robinetului de la Moscova.

De la declanșarea războiului, UE a luat deja câteva măsuri importante pentru a ne pregăti de o astfel de situație:

  • s-a înființat un depozit comun de gaze (s-a adoptat deja regulamentul Gas Storage). În acest moment  suntem la 64% capacitate de umplere, până la 1 noiembrie depozitele subterane de gaze aflate pe teritoriul statelor membre trebuie să fie umplute până la cel puțin 80% din capacitatea și cel puțin la 90% din 2023 încolo.
  • s-a înființat o platformă energetică a UE pentru achiziție de gaz în comun.
  • s-a propus REPowerEU, cu cei doi piloni: aprovizionarea sporită din alte surse decât Rusia, respectiv reducerea cererii de gaze în ansamblu. În ceea ce privește primul pilon al REPower EU, aprovizionarea, din ianuarie anul acesta aprovizionarea din alte surse a crescut cu 35 de miliarde de metri cubi. Sursele: SUA, Norvegia, Qatar, statele din Golf, Algeria. Urmează Azerbaidjan cu care UE a semnat un memorandum privind aprovizionarea sporită. În paralel, am lucrat mult la creșterea procentului de energie regenerabilă din mixul energetic. De la începutul acestui an, aproximativ 4 miliarde de metri cubi au fost înlocuiți de surse regenerabile.

În acest context, pe 26 iulie Comisia a prezentat și apoi Consiliul a adoptat ‘Save gas for a safe winter’ (Să economisim gaz pentru o iarnă sigură), un instrument de urgență pe baza articolului 122 din Tratatul UE. Pe scurt, în caz de urgență, cum ar fi o întrerupere completă a gazului rusesc, Comisia Europeană va declanșa o alertă generală solicitând statelor membre să reducă consumul de gaze cu 15%. Oprirea totală a gazului rusesc ar conduce până în martie 2023 la un deficit de 30 de miliarde de metri cubi (BCM). Prin măsurile propuse, statele UE vor putea economisi 45 BCM.

Cu o astfel de reducere de 15%, spune Comisia Europeană, putem trece în siguranță în această iarnă în cazul unei întreruperi complete a gazului rusesc.

Așadar, principala prevedere a regulamentului ‘Save gas for a safe winter’ este reducerea cu 15% a cererii de gaz în Statele membre UE începând cu 1 august 2022 și până în 31 martie 2023.

Această reducere are caracter voluntar însă nu și în cazul unei situații de criză. Atunci când se declanșează așa numitul ”Nivel de Alerta UE” reducerea devine obligatorie, cu o serie de excepții:

  1. statele care nu sunt conectate la rețelele europene de gaz (Irlanda, Cipru și Malta, mai ales) sunt total exceptate 
  2. parțial exceptate sunt situațiile în care infrastructura nu permite solidaritatea între state membre (Peninsula iberică, Franța sau Croația).
  3. statele a căror rețea de electricitate nu este sincronizată cu rețeaua europeană sunt total exceptate (Estonia, Letonia, Lituania)
  4. parțial pot fi exceptate statele care sunt dependente de generatoare bazate pe gaz
  5. alte exceptări individuale pot fi acordate de la caz la caz de către Comisia Europeană spre exemplu pentru statele în care industriile critice sunt dependente de rezervele de gaz

Există unele state membre care sunt expuse mai direct decât altele la gazul rusesc și sunt, desigur, mai vulnerabile decât altele la perturbări. Dar toate statele membre vor suferi consecințele unei astfel de perturbări prin intermediul pieței unice. De aceea, este important ca toate statele membre să contribuie acum la economisire, stocare și să fie gata să împartă gazul cu ceilalți vecini în caz de nevoie. Natura regulamentului este una gândită în spirit de solidaritate, considerând UE un bloc unitar. Fiind o măsură excepțională, Regulamentul va fi valabil pentru un an și va fi revizuit în mai 2023 pentru o posibilă extindere.

***

Marian-Jean Marinescu (PNL, România) este coordonatorul grupului PPE pentru politica europeană de transport și președinte al Inter-grupului ”Cer și Spațiu” din Parlamentul European. Actualmente, activitatea sa parlamentara se desfășoară în comisiile TRAN, CONT, ITRE si ENVI si in comisia speciala pentru lupta împotriva cancerului- BECA. Membru al Parlamentului European din 2007, Marian-Jean Marinescu a fost vicepreședintele Grupului PPE pentru două legislaturi, președintele Grupului PPE ”Bugete și Politici Structurale” si coordonatorul grupului PPE ”Cadrul Financiar Multianual 2021-2027”.

***

Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Induiosator . Minunat ! De ce a ajuns UE in aceasta situatie catastrofala ? Nu va e rusine sa ne vindeti asemenea gogosi ?
    Cand Donald Trump v-a atras atentia asupra dependentei periculoase de gazul rusesc , reprezentantii Germaniei radeau in hohote.
    Ce ati pazit in Parlamentul European ? Indignarea mea este asa de mare ca ma opresc aici.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Un răspuns

  1. Induiosator . Minunat ! De ce a ajuns UE in aceasta situatie catastrofala ? Nu va e rusine sa ne vindeti asemenea gogosi ?
    Cand Donald Trump v-a atras atentia asupra dependentei periculoase de gazul rusesc , reprezentantii Germaniei radeau in hohote.
    Ce ati pazit in Parlamentul European ? Indignarea mea este asa de mare ca ma opresc aici.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Creșterea nevoii de finanțare a companiilor a fost principalul motor al creditării din S1 al anului, marile bănci prezente pe piața locală reușind să marcheze profituri în creștere.

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: