Vânzările de retail au scăzut în octombrie cu 1,7% în UE, potrivit datelor publicate luni de Eurostat, întărind convingerile analiștilor cu privire la alunecarea economiei europene în recesiune.
”Având în vedere că majoritatea gospodăriilor se confruntă cu o creștere uriașă a facturilor la utilități și a dobânzilor la rate, ne așteptăm la noi scăderi ale consumului pe perioada iernii”, a punctat Andrew Kenningham, Chief Europe economist la capital Economics, într-o notă transmisă investitorilor.
La nivelul zonei euro, scăderea a fost de 1,8%, indicând un start slab pentru ultimul trimestru din 2022. ”Așteptați-vă ca tendința să continue, creșterea salariilor reale fiind încă negativă”, a avertizat și Bert Colijn, Senior economist la banca olandeză ING.
El punctează declinul generalizat atât al vânzărilor alimentare cât și ale vânzărilor de produse nealimentare, doar vânzările de carburanți înregistrând creșteri.
(Citește și: ”În ciuda vânzărilor bune de Black Friday, comercianții europeni sunt pesimiști cu privire la perspectivele pentru sărbători”)
”Germania și Franța au înregistrat ambele declinuri de aproape 3% în vreme ce Țările de Jos au raportat o scădere marginală. Spania este singura excepție din rândul marilor economii, cu o creștere de 0,4%”, notează specialistul.
În opinia sa, perspectivele vânzărilor de retail se mențin slabe pentru lunile ce urmează.
Stocurile din comerțul cu amănuntul s-au epuizat în 2021, blocajele de pe lanțurile de aprovizionare și cererea ridicată făcând foarte dificilă menținea rafturilor pline pentru comercianții cu amănuntul.
”Acum această situație se inversează rapid. Comercianții cu amănuntul s-au aprovizionat pe măsură ce problemele pe partea ofertei s-au estompat, dar și cererea a început rapid să scadă”, avertizează Bert Colijn.
Prin urmare, stocurile sunt ridicate, dar așteptările pentru perioada sărbătorilor modeste.
***