Organismul de reglementare în industria aviatică al SUA – FAA – a cerut sâmbătă tuturor companiilor care operează avioane de tipul Boeing MAX 9 să le oprească de la zbor pentru verificări tehnice după ce un aparat de acest tip al Alaska Airlines a fost nevoit să aterizeze de urgență din cauza desprinderii unei părți din fuzelaj, relatează Reuters.
Vineri, o bucată din fuzelajul din partea stângă a avionului s-a desprins la scurt timp după decolarea din Portland (Oregon) cu destinația Ontario (California) forțând piloții să aterizeze de urgență. Toți cei 171 de pasageri și 6 membrii ai echipajului au ajuns în siguranță la sol.
Decizia FAA este cu mult mai ușoară decât oprirea de la zbor a întregii flote globale de 737 MAX în urmă cu cinci ani după două accidente grave care s-au soldat cu aproape 350 de victime.
Cu toate acestea, este o lovitură pentru Boeing, care încearcă să-și revină din crizele consecutive provocate de problemele de siguranță descoperite la avioanele sale și a pandemiei care i-a provocat mari pierderi.
FAA nu a exclus acțiuni ulterioare, deoarece a început o cercetare a defecțiunii structurale aparente, care a produs o gaură dreptunghiulară într-o zonă a fuzelajului rezervată pentru o ușă suplimentară opțională, dar care este dezactivată pe aeronava Alaska.
Imagini şi înregistrări video cu Boeingul 737 Max 9 al companiei Alaska, distribuite pe reţelele de socializare, au arătat o gaură mare pe o parte a avionului şi pasageri care foloseau măşti de oxigen înainte de a se întoarce la Portland.
„FAA solicită inspecții imediate ale anumitor avioane Boeing 737 MAX 9 înainte de a se putea întoarce la zbor”, a declarat șeful FAA, Mike Whitaker.
Avioanele Boeing 737 MAX 9 care au prevăzute un „capac” special care înlocuiește o ușă suplimentară opțională vor fi inspectate și eventualele defecțiuni vor fi remediate, a anunțat FAA. În această situație se află 215 de avioane la nivel global.
Ușa suplimentară este instalată de obicei de companiile aeriene low-cost care folosesc locuri suplimentare și care necesită mai multe căi de evacuare a pasagerilor. Cu toate acestea, acele uși sunt permanent „blocate” sau dezactivate, la avioanele cu mai puține locuri, inclusiv precum cele utilizate de Alaska Airlines.
La sfârşitul anului trecut, Boeing a îndemnat companiile aeriene să inspecteze aeronavele pentru un „posibil” şurub slăbit în sistemul de control al direcţiei, cel mai recent eveniment dintr-o serie de defecte de fabricaţie la avioanele Boeing care au determinat inspecţii suplimentare.
***