Compania Boeing a fost amendată cu 200 milioane de dolari de către Comisia pentru bursă și valori mobiliare din SUA (SEC), pentru că nu a informat investitorii cu privire la defecțiunile aeronavelor 737 Max, care au condus la două accidente aviatice soldate cu 346 de victime, anunță BBC.
Potrivit autorității americane de reglementare atât compania, cât și fostul CEO, Dennis Muilenburg, au făcut declarații false cu privire la probleme de siguranță ale modelului 737 Max.
„În vremuri de criză și tragedie, este deosebit de important ca directorii și companiile listate să ofere investitorilor dezvăluiri complete, corecte și veridice”, a spus președintele SEC, Gary Gensler, într-un comunicat.
Fostul CEO a fost sancționat cu o amendă de 1 milion de dolari, conform BBC.
SEC arată că fostul director executiv a dat asigurări că nu sunt probleme la siguranța aeronavelor, inducând astfel investitorii în eroare.
(Citiți și: Boeing a acceptat să plătească o amendă de 2,5 miliarde de dolari pentru a soluţiona acuzaţiile privind avioanele 737 Max defecte)
BBC notează că amenda aplicată fostului CEO nu pare a fi atât de dureroasă, întrucât la momentul părăsirii funcției, Dennis Muilenburg a beneficiat de un pachet compensatoriu de 60 milioane de dolari. Cu toate acestea, faptul că SEC a ales să-l sancționeze personal trimite un semnal puternic.
Boeing: Ne-am îmbunătățit siguranța
Conform BBC, reprezentanții companiei Boeing au transmis că au fost făcute schimbări ample, consolidându-și procesele de siguranță și calitate în urma celor două accidente.
„Nu îi vom uita niciodată pe cei pierduți pe zborul Lion Air 610 și zborul Ethiopian Airlines 302. Am făcut schimbări ample și profunde în compania noastră ca răspuns la aceste accidente”, a spus Boeing ca răspuns la anunțul SEC.
Comisia pentru bursă și valori mobiliare din SUA a mai anunțat că va fi înființat un fond pentru investitorii care au suferit pierderi din cauza informațiilor înșelătoare transmise de Boeing între 2018 și 2019.
Două accidente soldate cu 346 de victime
Primul accident, soldat cu 189 de morți, a avut loc pe 29 octombrie 2018, când zborul Lion Air 610 s-a prăbușit în Marea Java la 13 minute după decolare de pe Aeroportul Internațional Soekarno-Hatta din Jakarta.
După doar cinci luni, zborul 302 Ethiopian Airlines, operat tot cu o aeronavă Boeing 737 Max în drum spre Kenya, s-a prăbușit la șase minute după ce a părăsit capitala Etiopiei Addis Abeba. Toate cele 157 de persoane aflate la bord au decedat.
Accidentele au fost provocate de un sistem de control al zborului numit „Sistemul de creștere a caracteristicilor de manevră” (MCAS) din Boeing 737 Max.
În urma incidentelor, Congresul SUA a adoptat o nouă legislație care reformează modul în care Administrația Federală a Aviației (FAA) certifică avioanele noi.
***