sâmbătă

25 iunie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

29 iulie, 2020

Tribunalul Arbitral al Camerei Internaţionale de Comerţ de la Paris a emis, în data de 9 iulie 2020, decizia finală prin care a solicitat Ministerului Mediului să ramburseze OMV Petrom (SNP) suma de 287,62 milioane de lei şi dobânda aferentă.

Suma este rezultată din neplata unei părți din costurile de dezafectare de sonde și de refacere a mediului, potrivit raportului SNP pe Semestrul 1 / 2020, publicat miercuri.

Despăgubirile decise sunt aproape cât „suma solicitată inițial” în arbitrajul iniţiat de OMV Aktiengesellschaft (OMV), în 7 martie 2017, pentru că, în anii anteriori, Guvernul nu a plătit o parte din cheltuielile legate de poluarea istorică, potrivit datelor dintr-un raport pe 2016 al companiei.

Profit din neglijenţa statului


Impactul deciziei Tribunalului Arbitral de la Paris este deja reflectat în rezultatele OMV Petrom (SNP) pentru T2/20, prin „recunoaşterea unui venit din dobânzi în rezultatul financiar net”, potrivit raportului SNP pe S1 / 2020.

Astfel, „rezultatul financiar net s-a îmbunătăţit până la 87 milioane de lei în T2/ 2020, de la 29 milioane lei în T2/2019, în principal ca urmare a recunoaşterii unui venit din dobânzi rezultat în urma finalizării procedurilor arbitrale iniţiate de OMV Aktiengesellschaft la Camera Internaţională de Comerţ de la Paris, împotriva Ministerului Mediului din România” , spune raportul citat.

În aprilie 2016, OMV a notificat statul român privind creanţele neplătite de partea română legate de ecologizarea sondelor dezafectate, în valoare cumulată de aproximativ 34 milioane de euro, invocând contractul de privatizare a Petrom, potrivit raportului pe 2016 al companiei.

„Începând cu data trimiterii acestei notificări, elaborată în baza clauzelor acordului de privatizare, OMV şi statul român au avut la dispoziţie 180 de zile pentru a rezolva în mod amiabil neînţelegerea. Acest termen a expirat în 19 octombrie 2016, iar pe 7 martie 2017 OMV a iniţiat procedurile de arbitraj împotriva statului român, în concordanţă cu regulamentele Camerei Internaţionale de Comerţ de la Paris”, mai spune raportul citat.


OMV a cumpărat pachetul majoritar al Petrom (SNP) în 2004, pentru 670 de milioane de euro, la care a adăugat o majorare de capital al acesteia de 830 de milioane de euro. Investițiile companiei se ridică la circa 13 miliarde de lei.

Rezultate de criză

OMV Petrom (SNP) a înregistrat în Semestrul 1 / 2020 un profit net în scădere cu 56% față de aceeași perioadă a anului 2019, pânmă la 867 milioane de lei, pe fondul scăderii vânzărilor cu 11% până la 10 miliarde de lei.

Vânzările de produse rafinate (carburanți) au scăzut cu 17% în Trimestrul 2, afectate de criza coronavirus), până la 1,15 milioane de tone, și cu 25% pe segmentul cu amănuntul, până la 0,53 milioane de tone.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Scăderea vânzărilor din cauza blocării economiei și a restricțiilor de circulație din T2 / 2020 a coborât cu 9% vânzările de carburanți pe S1 / 2020, până la 2,34 milioane de tone (-13% până la 1,15 mil. tone pe retail).

Alte date:

  • Dividende plătite pentru anul financiar 2019 în valoare de 1,7 miliarde lei, mai mari cu 15%;
  • Contribuția la bugetul de stat al României în perioada ianuarie-iunie 2020: 4,82 miliarde de lei, inclusiv dividendele de 362 de milioane de lei plătite Ministerului Economiei;
  • Instalarea de panouri fotovoltaice în toate cele 78 de stații de distribuție, prevăzute pentru 2020;
  • OMV Petrom și Eldrive au încheiat un acord pentru instalarea a 30 de stații de încărcare rapidă pentru mașinile electrice în stații de distribuție carburanți din România și Bulgaria;
  • OMV Petrom a redus emisiile de carbon ale operațiunilor sale cu 22% în 2019 față de 2010.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: