(1) operaţiune pe anumite pieţe de cumpărare a unui bun la un preţ redus şi vânzarea simultană a acestuia pentru un preţ mai mare, realizându-se astfel un câştig. Efectul decurge din legea preţului unic. Dacă acelaşi bun este disponibil pe două pieţe la preţuri diferite, atunci există posibilitatea cumpărării bunului respectiv la preţul redus şi a vânzării acestuia la preţul ridicat, câşti- gându-se ca urmare a diferenţei dintre preţuri. În cazul în care oportunitatea de a. este sesizată de un număr semnificativ de agenţi economici, cererea pe piaţa cu preţ redus creşte, fapt care determină majorarea preţului. Pe piaţa cu preţ ridicat, creşterea ofertei antrenează presiuni în direcţia reducerii preţului. A.
elimină diferenţa de preţ dintre diverse pieţe, astfel încât bunul respectiv tinde să se tranzacţioneze la un preţ unic. Dacă există costuri de tranzacţie, atunci a. nu elimină complet diferenţa de preţuri, ci o reduce la un nivel care reflectă costurile respective de tranzacţie. (2) Înseamnă cumpărarea şi vânzarea simultană de instrumente financiare similare pe pieţe diferite, cu scopul de a beneficia de pe urma diferenţelor de preţuri existente sau pentru a preveni viitoarele posibile schimbări în raporturile de preţuri ale instrumentelor respective (v. Open Market).