Europa

NATO la 70 de ani / 12 experți, o singură opinie: Cea mai mare provocare la adresa Alianței vine din Statele Unite

NATO împlinește joi, 4 aprilie, 70 de ani de existență, ocazie potrivită de sărbătoare și de introspecție. La intrarea în a opta sa decadă de… Mai mult

04.04.2019

Analiză

Aurul României – despre ce valoare (valori) vorbim

Senatul a aprobat zilele trecute repatrierea rezervei de aur a României – la capătul unei problematizări mediatice bazate aproape exclusiv pe inflamarea sentimentului național. Dincolo… Mai mult

04.04.2019

Evenimentul

Ziua în care marii aliați ai României au pus o presiune fără precedent pe guvernul Dragnea – Tăriceanu, pentru salvarea legilor justiției

Mobilizare fără precedent a instituțiilor europene și a mai multor state-partenere ale României care au avertizat miercuri guvernul să nu modifice prin OUG legile justiției.… Mai mult

03.04.2019

Chestiunea

Oare ce n-o fi în ordine aici? Țara cu creşterea cea mai rapidă, unde scade numărul întreprinderilor cu creştere rapidă

Conform datelor publicate de Eurostat, România ( deşi lider la creşterea PIB, cu 7%) s-a situat în 2017 la coada clasamentului UE în ceea ce… Mai mult

02.04.2019

Cronicile

Sectorul de transport – oportunitatea insuficient exploatată pentru echilibrarea contului curent

de Marin Pana , 27.11.2018

România s-a situat anul trecut pe locul 5 între statele membre UE, în ceea ce priveşte ritmul de creştere a transportului de mărfuri, potrivit datelor comunicate de Eurostat.

Cu un avans de 13,6%, ne-am plasat după Lituania (+26,2%), Cipru (+17,5%), Grecia (+15,5%) şi Polonia (+15,3%) dar înaintea Sloveniei şi Franţei şi mult peste media UE de 4,5%.

Cu toate acestea, ţara noastră nu figurează printre cei mai mari transportatori din UE, sector care a fost dominat anul trecut de Polonia, cu 18% din total mărfuri transportate, înaintea Germaniei (16%) şi Spaniei (12%).

Menţionăm că indicatorul utilizat pentru comparabilitate este milioane tone-kilometru (tkm) iar totalul la nivelul UE a fost anul trecut de circa 1,9 milioane.

Trebuie subliniat că România a înregistrat în perioada 2013 – 2017, prezentată de Eurostat, cel mai înalt ritm de dezvoltare al sectorului de transporturi, de aproape 61%. Adică peste cel polonez consemnat în acelaşi interval, de circa 35%, dar raportat la o bază mult mai mare.

De altfel, raportul de tkm între Polonia şi România s-a situat anul trecut la circa 6 la 1 ( 335.220 mil. tkm faţă de 54.704 mil. tkm).

De reţinut, sumele obţinute de România din activitatea transport s-au ridicat anul trecut la peste 6 miliarde de euro (la un ritm de creştere situat la 10,5%, ceva mai mic decât cel al mărfurilor transportate). Ele au fost aproape egale cu deficitul contului curent, ajuns la aproape  6,5 miliarde de euro, după o creştere de 85% în raport cu anul precedent.

Din păcate, dacă banii aduşi în ţară au crescut într-un ritm destul de bun, obligaţiile de plată în contul transporturilor efectuate de alţii s-au majorat undeva la aproape 30%. Ceea ce a făcut ca, pe sold, majorarea de venituri din balanţa de plăţi să fie mai mică de o jumătate de procent ( de la 3.622 milioane euro, până la 3.640 milioane lei).

În ce priveşte evoluţia pe 2018, trebuie semnalat că, după primele trei trimestre ale anului, soldul pozitiv pe sectorul de transport a fost chiar ceva mai mic decât în aceeaşi perioadă a anului precedent (2.761 milioane euro în intervalul ianuarie- septembrie 2018 faţă de 2.854 milioane euro în perioada ianuarie – septembrie 2017). Explicaţia este că, din nou, ritmul de creştere pe partea de sume aduse în ţară a fost net inferior creşterii plăţilor către alţii pentru transportul mărfurilor ( cam +5% pe credit faţă de +19% pe debit)

Practic, avem de-a face cu o oportunitate (insuficient) exploatată pentru echilibrarea contului curent, dependentă de mai mulţi factori, de la costul carburanţilor şi până la condiţiile în care se pot achiziţiona şi exploata autovehiculele pentru transportul de mărfuri, inclusiv pe partea de concurenţă prin plata şoferilor pe parcursul din alte ţări sau regulile impuse.

Cert este că, dacă în 2016 soldul net din transporturi a reuşit să acopere circa 40% din deficitul consemnat pe partea de comerţ cu bunuri, în 2017 (şi în condiţiile creşterii importante a importului de mărfuri, urmare a creşterii veniturilor populaţiei), procentajul aferent a scăzut la doar 30%, iar pe primele nouă luni din 2018 a coborât la 28%.

Dat fiind că sectorul de transporturi a contribuit în cea mai mare măsură la echilibrarea contului curent, peste serviciile de prelucrare a mărfurilor deţinute de terţi, peste sumele transmise în ţară de cei plecaţi la lucru în străinătate şi peste alte servicii, ar fi trebuit să beneficieze de o atenţie specială din partea factorilor decizie şi să se înscrie cu rezultatele măcar în ritmul de creştere general a economiei.

Dacă am fi urmat mai îndeaproape modelul polonez, păstrând proporţiile de circa 2 la 1 între cele două economii, ar fi trebuit să avem acum un sector de transport de mărfuri aproximativ triplu ca volum de activitate şi ca venituri obţinute. Caz în care deficitul de cont curent consemnat anul trecut ar fi dispărut în totalitate. Sunt aspecte asupra cărora ar trebui meditat ceva mai adânc şi luate măsuri în consecinţă.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 27.11.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

ICCJ a respins cererea DNA de judecare cu celeritate a procesului lui Liviu Dragnea

Vladimir Ionescu

Înalta Curte de Casație și Justiție a respins cererea DNA pentru devansarea următorului termen în dosarul lui Liviu Dragnea, termen fixat pentru 20 mai. Procurorii… Mai mult

Europa

Combinatul ArcelorMittal de la Galați va fi preluat de Liberty House Group, companie înregistrată în Singapore – Comisia Europeană a aprobat tranzacția

Razvan Diaconu

Comisia Europeană a aprobat miercuri achiziționarea de către compania britanică Liberty House Group a combinatelor siderurgice deținute de ArcelorMittal în Uniunea Europeană – la Galați,… Mai mult

Stiri

13 formațiuni politice și 3 independenți candidează la europarlamentare. Odinea pe buletinele de vot

Vladimir Ionescu

Biroul Electoral Central (BEC) a stabilit, miercuri, prin tragere la sorţi, ordinea pe buletine de vot la alegerile europarlamentare din 26 mai. În competiție intră… Mai mult

Stiri

C.P.Tăriceanu: Am decis cu PSD să avem candidat comun la alegerile prezidențiale

Razvan Diaconu

Președintele ALDE, Călin Popescu Tăriceanu, a declarat miercuri, la Antena 3, că speră ca președintele Klaus Iohannis să nu mai câştige un nou mandat la… Mai mult

Stiri

Augustin Lazăr se pensionează – CSM i-a aprobat cererea

Vladimir Ionescu

UPDATE: CSM a aporbat în ședința de joi cererea de pensionare a lui Augustin Lazăr, care își va încheia așadar mandatul și cariera pe data… Mai mult

Stiri

Complexul Energetic Oltenia împrumută 500 de milioane de lei pentru a plăti certificatele de emisii de dioxid de carbon

Vladimir Ionescu

Complexul Energetic Oltenia a contractat credite în valoare totală de 500 de milioane de lei pentru a putea plăti certificatele de emisii de dioxid de… Mai mult

Stiri

Senatul a adoptat proiectul de modificare a Codului penal

Razvan Diaconu

Senatul a adoptat miercuri proiectul de modificare a Codului penal, în forma în care a fost elaborat de Comisia specială condusă de Florin Iordache. Senatorii… Mai mult