Evenimentul

Summit UE – Declarația de la Sibiu

La finalul sesiunii plenare a Summit-ului UE a fost dată publicității Declarația de la Sibiu. Aceasta conține cele 10 angajamente despre care cursdeguvernare.ro a scris… Mai mult

09.05.2019

Evenimentul

A început summit-ul UE de la Sibiu – cele mai semnificative momente și declarații

La sediul Primăriei Sibiu a început reuniunea informală a liderilor UE la care se vor trasa liniile generale ale agendei europene pe următorii 5 ani.… Mai mult

09.05.2019

Evenimentul

Istorie pură pentru România: Pentru prima oară de la agatârși încoace, spațiul dintre Marea Neagră și Tisa devine buricul politic al Europei

Un moment istoric, la care România – cea istorică și cea reală deopotrivă – n-ar fi putut spera până acum 15 ani: apogeul unei lupte,… Mai mult

08.05.2019

La obiect

Sezonul dividendelor: Guvernul vrea să stoarcă şi în 2019 resursele de investiţii în scădere ale companiilor controlate. Cine rezistă la presiuni

Două companii strategice controlate de Guvern încă rezistă la presiunile acestuia de spoliere a resurselor de investiţii prin dividende cât mai mari. Adunările generale  ale… Mai mult

07.05.2019

Cronicile
Cronicile

Sectorul de transport – oportunitatea insuficient exploatată pentru echilibrarea contului curent

de Marin Pana , 27.11.2018

România s-a situat anul trecut pe locul 5 între statele membre UE, în ceea ce priveşte ritmul de creştere a transportului de mărfuri, potrivit datelor comunicate de Eurostat.

Cu un avans de 13,6%, ne-am plasat după Lituania (+26,2%), Cipru (+17,5%), Grecia (+15,5%) şi Polonia (+15,3%) dar înaintea Sloveniei şi Franţei şi mult peste media UE de 4,5%.

Cu toate acestea, ţara noastră nu figurează printre cei mai mari transportatori din UE, sector care a fost dominat anul trecut de Polonia, cu 18% din total mărfuri transportate, înaintea Germaniei (16%) şi Spaniei (12%).

Menţionăm că indicatorul utilizat pentru comparabilitate este milioane tone-kilometru (tkm) iar totalul la nivelul UE a fost anul trecut de circa 1,9 milioane.

Trebuie subliniat că România a înregistrat în perioada 2013 – 2017, prezentată de Eurostat, cel mai înalt ritm de dezvoltare al sectorului de transporturi, de aproape 61%. Adică peste cel polonez consemnat în acelaşi interval, de circa 35%, dar raportat la o bază mult mai mare.

De altfel, raportul de tkm între Polonia şi România s-a situat anul trecut la circa 6 la 1 ( 335.220 mil. tkm faţă de 54.704 mil. tkm).

De reţinut, sumele obţinute de România din activitatea transport s-au ridicat anul trecut la peste 6 miliarde de euro (la un ritm de creştere situat la 10,5%, ceva mai mic decât cel al mărfurilor transportate). Ele au fost aproape egale cu deficitul contului curent, ajuns la aproape  6,5 miliarde de euro, după o creştere de 85% în raport cu anul precedent.

Din păcate, dacă banii aduşi în ţară au crescut într-un ritm destul de bun, obligaţiile de plată în contul transporturilor efectuate de alţii s-au majorat undeva la aproape 30%. Ceea ce a făcut ca, pe sold, majorarea de venituri din balanţa de plăţi să fie mai mică de o jumătate de procent ( de la 3.622 milioane euro, până la 3.640 milioane lei).

În ce priveşte evoluţia pe 2018, trebuie semnalat că, după primele trei trimestre ale anului, soldul pozitiv pe sectorul de transport a fost chiar ceva mai mic decât în aceeaşi perioadă a anului precedent (2.761 milioane euro în intervalul ianuarie- septembrie 2018 faţă de 2.854 milioane euro în perioada ianuarie – septembrie 2017). Explicaţia este că, din nou, ritmul de creştere pe partea de sume aduse în ţară a fost net inferior creşterii plăţilor către alţii pentru transportul mărfurilor ( cam +5% pe credit faţă de +19% pe debit)

Practic, avem de-a face cu o oportunitate (insuficient) exploatată pentru echilibrarea contului curent, dependentă de mai mulţi factori, de la costul carburanţilor şi până la condiţiile în care se pot achiziţiona şi exploata autovehiculele pentru transportul de mărfuri, inclusiv pe partea de concurenţă prin plata şoferilor pe parcursul din alte ţări sau regulile impuse.

Cert este că, dacă în 2016 soldul net din transporturi a reuşit să acopere circa 40% din deficitul consemnat pe partea de comerţ cu bunuri, în 2017 (şi în condiţiile creşterii importante a importului de mărfuri, urmare a creşterii veniturilor populaţiei), procentajul aferent a scăzut la doar 30%, iar pe primele nouă luni din 2018 a coborât la 28%.

Dat fiind că sectorul de transporturi a contribuit în cea mai mare măsură la echilibrarea contului curent, peste serviciile de prelucrare a mărfurilor deţinute de terţi, peste sumele transmise în ţară de cei plecaţi la lucru în străinătate şi peste alte servicii, ar fi trebuit să beneficieze de o atenţie specială din partea factorilor decizie şi să se înscrie cu rezultatele măcar în ritmul de creştere general a economiei.

Dacă am fi urmat mai îndeaproape modelul polonez, păstrând proporţiile de circa 2 la 1 între cele două economii, ar fi trebuit să avem acum un sector de transport de mărfuri aproximativ triplu ca volum de activitate şi ca venituri obţinute. Caz în care deficitul de cont curent consemnat anul trecut ar fi dispărut în totalitate. Sunt aspecte asupra cărora ar trebui meditat ceva mai adânc şi luate măsuri în consecinţă.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 27.11.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Liviu Dragnea, pronunțarea sentinței definitive – luni, 27 mai. DNA a cerut majorarea pedepsei

Vladimir Ionescu

Curtea Supremă va pronunța pe 27 mai, adică a doua zi după alegerile europarlamentare, hotărârea definitivă din Dosarul angajărilor fictive, dosar în care Liviu Dragnea… Mai mult

Stiri

Consiliul Concurenței: Sumele cheltuite cu iluminatul festiv depășesc și 50% din valoarea contractelor pentru serviciile de iluminat public

Vladimir Ionescu

Costurile iluminatului festiv depășesc, în cazul unor primării, chiar și 50% din suma totală alocată pentru iluminatul public, reiese dintr-o analiză realizată de Consiliul Concurenței.… Mai mult

Stiri

Consiliul Consultativ al Procurorilor Europeni recomandă desființarea Secției speciale: Risc de presiune foarte mare, ce poate submina independența procurorilor

Vladimir Ionescu

Consiliul Consultativ al Procurorilor Europeni recomandă desființarea Secției speciale de anchetarea magistraților, întrucât există un risc de presiune foarte ridicat asupra procurorilor, de natură să… Mai mult

Stiri

Noua definiție mondială a kilogramului a intrat în vigoare

Vladimir Ionescu

Noua definiţie mondială a kilogramului, independentă de orice obiect fizic, a intrat în vigoare luni, potrivit Agerpres. Noul sistem internaţional de măsurare, ce vizează şi… Mai mult

Stiri

CCR amână a treia oară decizia privind completurile de 3 judecători. Mizele

Vladimir Ionescu

CCR a amânat luni decizia referitoare la lipsa completurilor specializate de la Înalta Curet de Casație și Justiție. Este a treia amânare a soluționării acestei… Mai mult

Stiri

Video de colecție / Poliția rutieră a cerut, la propriu, ”parola”, șoferilor care au vrut să intre în Târgoviște în timpul mitingului PSD

Razvan Diaconu

Un bărbat care voia să intre în Târgoviște duminică, să vadă meciul celor de la Chindia – Metaloglobus București, a fost oprit de polițiști la… Mai mult

Stiri

Procurorii militari s-au autosesizat după acțiunea jandarmilor de la Topoloveni. Acuzațiile – abuz în serviciu și lipsire de libertate

Vladimir Ionescu

Parchetul militar s-a autosesizat după reținerea de către jandarmi a protestatarilor de la Topoloveni și a deschis un dosar in rem (pe fapte, suspecții urmează… Mai mult