fbpx Modifica setari cookieuri

Just Business

Economia și administrația – problemă comună: lipsa competențelor digitale ale personalului, produsă de lipsa educației continue

Guvernul a decis alocare sumei de 150 de milioane de lei din fondul de urgență pentru achiziționarea de dispozitive electronice conectate la internet, astfel încât… Mai mult

26.05.2020

Analiză

Fotografia de la întâlnirea Economiei cu Pandemia: Convergența 2019 și convergența 2020

Câteva citate din Programul de convergență 2019 – 2022 ar putea explica mult mai clar anumite prevederi incluse în Programul de convergență 2020 (Programul oficial… Mai mult

26.05.2020

Analiză

Cea mai grea împărțeală din istoria UE: încep negocierile

Mai sunt două zile până când va fi anunțată noua propunere de Cadru Financiar Multianual Aceasta conține inclusiv mult-așteptatele detalii ale Fondului de Relansare Economică… Mai mult

25.05.2020

Europa

Europa a depășit vârful pandemiei Covid – țările au trecut la faza a doua de gestionare: testarea ratei de imunizare

După relaxarea măsurilor de prevenire a pandemiei, autoritățile naționale au declanșat pe tot globul marea operațiune a testării pe scară largă, pentru depistarea anticorpilor la… Mai mult

25.05.2020

Sectorul de transport – oportunitatea insuficient exploatată pentru echilibrarea contului curent

de Marin Pana , 27.11.2018

România s-a situat anul trecut pe locul 5 între statele membre UE, în ceea ce priveşte ritmul de creştere a transportului de mărfuri, potrivit datelor comunicate de Eurostat.

Cu un avans de 13,6%, ne-am plasat după Lituania (+26,2%), Cipru (+17,5%), Grecia (+15,5%) şi Polonia (+15,3%) dar înaintea Sloveniei şi Franţei şi mult peste media UE de 4,5%.

Cu toate acestea, ţara noastră nu figurează printre cei mai mari transportatori din UE, sector care a fost dominat anul trecut de Polonia, cu 18% din total mărfuri transportate, înaintea Germaniei (16%) şi Spaniei (12%).

Menţionăm că indicatorul utilizat pentru comparabilitate este milioane tone-kilometru (tkm) iar totalul la nivelul UE a fost anul trecut de circa 1,9 milioane.

Trebuie subliniat că România a înregistrat în perioada 2013 – 2017, prezentată de Eurostat, cel mai înalt ritm de dezvoltare al sectorului de transporturi, de aproape 61%. Adică peste cel polonez consemnat în acelaşi interval, de circa 35%, dar raportat la o bază mult mai mare.

De altfel, raportul de tkm între Polonia şi România s-a situat anul trecut la circa 6 la 1 ( 335.220 mil. tkm faţă de 54.704 mil. tkm).

De reţinut, sumele obţinute de România din activitatea transport s-au ridicat anul trecut la peste 6 miliarde de euro (la un ritm de creştere situat la 10,5%, ceva mai mic decât cel al mărfurilor transportate). Ele au fost aproape egale cu deficitul contului curent, ajuns la aproape  6,5 miliarde de euro, după o creştere de 85% în raport cu anul precedent.

Din păcate, dacă banii aduşi în ţară au crescut într-un ritm destul de bun, obligaţiile de plată în contul transporturilor efectuate de alţii s-au majorat undeva la aproape 30%. Ceea ce a făcut ca, pe sold, majorarea de venituri din balanţa de plăţi să fie mai mică de o jumătate de procent ( de la 3.622 milioane euro, până la 3.640 milioane lei).

În ce priveşte evoluţia pe 2018, trebuie semnalat că, după primele trei trimestre ale anului, soldul pozitiv pe sectorul de transport a fost chiar ceva mai mic decât în aceeaşi perioadă a anului precedent (2.761 milioane euro în intervalul ianuarie- septembrie 2018 faţă de 2.854 milioane euro în perioada ianuarie – septembrie 2017). Explicaţia este că, din nou, ritmul de creştere pe partea de sume aduse în ţară a fost net inferior creşterii plăţilor către alţii pentru transportul mărfurilor ( cam +5% pe credit faţă de +19% pe debit)

Practic, avem de-a face cu o oportunitate (insuficient) exploatată pentru echilibrarea contului curent, dependentă de mai mulţi factori, de la costul carburanţilor şi până la condiţiile în care se pot achiziţiona şi exploata autovehiculele pentru transportul de mărfuri, inclusiv pe partea de concurenţă prin plata şoferilor pe parcursul din alte ţări sau regulile impuse.

Cert este că, dacă în 2016 soldul net din transporturi a reuşit să acopere circa 40% din deficitul consemnat pe partea de comerţ cu bunuri, în 2017 (şi în condiţiile creşterii importante a importului de mărfuri, urmare a creşterii veniturilor populaţiei), procentajul aferent a scăzut la doar 30%, iar pe primele nouă luni din 2018 a coborât la 28%.

Dat fiind că sectorul de transporturi a contribuit în cea mai mare măsură la echilibrarea contului curent, peste serviciile de prelucrare a mărfurilor deţinute de terţi, peste sumele transmise în ţară de cei plecaţi la lucru în străinătate şi peste alte servicii, ar fi trebuit să beneficieze de o atenţie specială din partea factorilor decizie şi să se înscrie cu rezultatele măcar în ritmul de creştere general a economiei.

Dacă am fi urmat mai îndeaproape modelul polonez, păstrând proporţiile de circa 2 la 1 între cele două economii, ar fi trebuit să avem acum un sector de transport de mărfuri aproximativ triplu ca volum de activitate şi ca venituri obţinute. Caz în care deficitul de cont curent consemnat anul trecut ar fi dispărut în totalitate. Sunt aspecte asupra cărora ar trebui meditat ceva mai adânc şi luate măsuri în consecinţă.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 27.11.2018

Lăsați un comentariu


Europa

Redeschiderea frontierelor: Belgia acuză concurenţa turistică în care s-au angajat țările UE

Adrian N Ionescu

Uniunea Europeană ar fi incapabilă să ia măsuri de coordonare a redeschiderii frontierelor, atâta vreme ţările membre au intrat într-o formă de concurenţă turistică pe… Mai mult

Digital

Tehnologia în administrație: În Estonia se testează pașaportul imunitar digital

Iulian Soare

Estonia a dezvoltat o aplicație digitală care poate fi folosit de utilizatori ca un „pașaport imunitar”, pentru a dovedi că au dezvoltat anticorpi și că… Mai mult

Europa

Medicii italieni: blocarea spitalelor poate duce la mai multe decese decât pandemia

Iulian Soare

Cel  puțin 600.000  de intervenții, vizite și consulații medicale au fost anulate în Italia, ca urmare a   blocării  spitalelor cu bolnavii de coronavirus  și  există… Mai mult

Stiri

S&P menține ratingul României la nivelul recomandat investițiilor: România are acces la finanțare externă / Consolidarea fiscală e inevitabilă după alegeri

Adrian N Ionescu

Agenția de rating  Standard & Poor’s  a   confirmat  clasificarea României ‘BBB-/A-3   și a păstrat perspectiva negativă. Ratingul  păstrează  România în domeniul  recomandat investițiilor  străine, în… Mai mult

Stiri

VIDEO Alina CULCEA, Președinte ARPIM: „România va fi în competiție cu celelalte țări pentru investiții, pe toate domeniile, dar mai ales în sectorul farmaceutic”

Redacţia

„Una dintre lecțiile pe care le-am învățat cu toții a fost lecția solidarității. A fost o mobilizare fără precedent din partea asociației noastre, sperăm că… Mai mult

Europa

Scădere surprinzătoare a șomajului în SUA, în mai: 13%, analiștii se așteptau la o creștere spre 20%

Adrian N Ionescu

Economia SUA a oferit pe neașteptate mai multe locuri de muncă decît estimau analiștii, în luna mai, iar rata şomajului a scăzut la 13,3% de… Mai mult

Stiri

BNR primește o linie de finanțare de 4,5 miliarde de euro de la BCE pentru asigurarea lichidității de euro

Alexandra Pele

Banca Centrală Europeană (BCE) și Banca Națională a României (BNR) au convenit asupra unui aranjament în cadrul căruia se va furniza BNR lichiditate în euro,… Mai mult