La obiect

Optimizare fiscală mondială: Luxemburg și Olanda se află pe traseele a 7 trilioane de dolari de false investiții străine directe – studiu FMI

Falsele investiții străine directe (ISD) din lume se ridică la circa 15 trilioane de dolari, iar dintre acestea aproape jumătate doar trec, de fapt, prin… Mai mult

11.09.2019

Evenimentul

Comisia von der Leyen vs. Comisia Juncker: Schimbare de echilibru în Europa

Președintele-ales al Comisiei Europene a anunțat marți noua structură a executivului european. României i-a fost atribuit, prin viitorul comisar Rovana Plumb, portofoliul de la Transporturi.… Mai mult

10.09.2019

La obiect

Noua strategie de îndatorare: MFP vrea mai mulți lei de la bănci, BNR se teme de gradul lor mare de expunere pe datoria guvernamentală

Ministerul Finanțelor (MFP) pare să nu fi ținut seama de gradul mare de expunere a băncilor la deținerile de titluri de stat, atunci când și-a… Mai mult

10.09.2019

Chestiunea

Record istoric la deficitul comercial, în iulie 2019. Am trecut pe deficit lunar și la mașini și echipamente de transport

Deficitul comercial pe luna iulie 2019 a urcat brusc la nivelul record istoric de 1.755,5 milioane euro, cu 38% mai mult decât în aceeaşi lună… Mai mult

09.09.2019

Cronicile

Sărăcia – o radiografie (2): La cine se concentrează lipsurile. Problema copiilor

de Marin Pana 27.11.2013

Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale ( MMFPS) a calculat datele de sărăcie pe baza datelor statistice rămase definitive pentru perioada 2002 – 2011. Acestea arată că numărul persoanelor aflate în stare de sărăcie relativă a rămas aproximativ același din anul 2000 încoace, în apropierea pragului de 4 milioane persoane. (depășit în anii 2002 și 2006).

Așa cum menționam și în episodul trecut, pragul de sărăcie relativă se situa în 2011 peste nivelul salariului minim net pe economie (530,4 lei față de 510 lei). Ceea ce înseamnă că un salariat cu salariul minim pe economie era automat catalogat drept sărac. Dacă structura veniturilor populației după mărime ar fi rămas în 2013 aceeași cu cea din 2011 (ceea ce va fi putea fi estimat numai după finalizarea cercetării statistice de profil) , înseamnă că pragul de sărăcie relativă a urcat în 2013 la circa 570 lei (inflațiile medii au fost de 3,33% în 2012 și undeva sub 4,5% preliminat inițial pentru 2013).

(Citiți și: ”Valentin Lazea: Câteva erori ale elitei românești”)

De remarcat că acest prag a fost depășit în anii 2002 și 2006, la mijlocul ciclurilor electorale 2000 – 2004 și 2004 – 2008, în timp ce în anul 2010 situația a fost inversă. În același interval de timp, numărul persoanelor aflate în stare de sărăcie absolută s-a diminuat de opt ori, de la aproximativ 8 milioane la 1 milion ( de la circa 40% din populația țării până la aproximativ 5%).

(CLICK PE TABEL PENTRU MĂRIRE)

De remarcat și faptul că rata sărăciei absolute a urcat inițial în perioada de criză, de la 4,4% în anul 2009 la 5,2% în anul 2010, pentru a se reduce la 5% în anul 2011. Din păcate, 2011 a adus simultan o creștere a sărăciei relative, ceea ce indică o redistribuire a rezultatelor economice dinspre zona veniturilor relativ reduse spre zona de protecție socială.

(Citiți și: ”Sărăcia – o radiografie (1). Pragul oficial de sărăcie, în apropierea salariului minim”)

Raportul MMFPS precizează, fără a da și cifre intermediare, că numărul persoanelor aflate în stare de sărăcie severă s-a diminuat drastic, de nu mai puțin de 22 de ori. Respectiv de la circa 3.093 mii persoane în anul 2000 la aproximativ 137 mii persoane în 2011. În același interval de timp, numărul de persoane aflate în stare de sărăcie alimentară s-a redus încă și mai mult, de 26 de ori ( de la 1,6 milioane la 61 mii persoane).

În pofida unor rezultate impresionante în ceea ce privește eradicarea sărăciei, mai rămân astfel aproximativ 200 de mii de români ( cam 1% din populație ) care nu își pot asigura o hrană corespunzătoare și au nevoie de susținere din partea statului sau a organizațiilor de caritate pentru cea mai elementară nevoie umană, hrana.

(CLICK PE TBEL PENTRU MĂRIRE)

Se poate observa ușor că rata sărăciei la gopodăriile fără copii dependenți nu diferă prea mult la persoanele singure, fie ele în vârstă de peste 65 de ani fie mai tinere. Mai mult, combinația cea mai puțin predispusă la sărăcie este cea de 2 adulți, dintre care unul are 65 de ani sau peste. Ceea ce înseamnă că percepția de apariția unui risc crescut de sărăcie odată cu ieșirea cuiva la pensie este eronată.

Ceea ce duce la risc crescut de sărăcie nu este ieșirea din activitate ci procreerea și susținerea copiilor.

Familia tipică și dezirabilă pentru refacerea numărului de locuitori în timp, cea de 2 adulți plus doi copii, are un risc de sărăcie situat peste cel al tuturor tipurilor de gospodării fără copii dependenți, și egal cu aproape o cincime din total. Explicația constă în deducerile și alocațiile foarte mici pentru copii. Contrar percepției comune și veniturilor mai reduse, persoanele de sex feminin au avut o rată a sărăciei relative ceva mai redusă decât a bărbaților ( 17,7% față de 18%).

Interesant este că, dacă situația familiilor cu 2 adulți este similară indiferent dacă au un copil sau nu, riscul de sărăcie se dublează dacă îngrijirea copiilor cade în sarcina unui părinte unic. El urcă cu peste 50% la al doilea copil și crește de peste patru ori dacă cei doi adulți se încumetă să facă trei copii sau mai mult. Atunci, deja există aproape o șansă din două de a intra pe termen lung în situația de sărăcie.

Datele INS mai arată o concentrare destul de puternică a sărăciei relative în mediul rural, unde este de aproape trei ori mai mare decât în mediul urban ( 27,4% la țară comparativ cu 10% la oraș).

Pe regiuni, se detașează în topul sărăciei partea de est a țării ( 25% în regiunea Nord-Est și 23,1% în regiunea Sud-Est), dar tot peste pragul de 20% se află și regiunea de Sud-Vest (21,4%). La polul opus, se află regiunea București-Ilfov cu 4,9%.

Trebuie subliniat că 3,8% dintre salariați au intrat în categoria săracilor, ceea ce ridică problema creșterii salariului minim, aflată în curs de rezolvare. Dar cei mai susceptibili de a avea probleme financiare sunt lucrătorii pe cont propriu, de zece ori mai expuși la sărăcie decât salariații ( 38,4% și 34% chiar dacă se exclud agricultorii) și cam de patru ori mai expuși decât pensionarii (9,3%).

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 27.11.2013

Lăsați un comentariu


Digital

România și Polonia au semnat un Memorandum de înțelegere în domeniul digital

Vladimir Ionescu

În marja consultărilor interguvernamentale România – Republica Polonă care au avut loc miercuri, la București, ministrul Comunicațiilor, Alexandru Petrescu, a avut o întâlnire bilaterală cu… Mai mult

Stiri

Și președintele și premierul sunt covinși fiecare că CCR le-a făcut dreptate

Razvan Diaconu

Președintele Klaus Iohannis și premierul Viorica Dăncilă interpretează în mod diferit decizia de miercuri a CCR, cei doi considerând însă că verdictul Curții le este… Mai mult

Stiri

Bolt investește 10 milioane de euro, până în 2025, în proiectul Green Plan

Vladimir Ionescu

Bolt, cea mai mare platformă europeană de transport la cerere, anunță că va transforma cursele efectuate prin intermediul aplicației sale în Europa în călătorii neutre… Mai mult

Europa

OUG 114: Prețul gazelor pe piața românească a ajuns la dublul celui de la Viena

Adrian N Ionescu

Tendința scumpirii gazelor pe piața din România, rămasă liberă după restricțiile OUG 114 / 2018, au dus prețul mediu ponderat al tranzacțiilor de la Bursa… Mai mult

Stiri

Decizie CCR: Președintele nu poate refuza revocările și trebuie să numească interimarii, premierul trebuie să ceară Parlamentului votul pentru noua structură a guvernului

Vladimir Ionescu

UPDATE: CCR a transmis comunicatul referitor la situația ocnflictuală existentă între cele două Palate. Motivarea, cu detaliile complete, urmează să apară ulterior. Prezentăm integral comunicatul… Mai mult

Europa

Parlamentul European cere clarificări sau chiar schimbări la portofoliile ”controversate” din noua Comisie

Razvan Diaconu

Lideri ai grupurilor politice reprezentate în Parlamentul European cer președintelui-ales al Comisiei Europene să clarifice, dacă nu să schimbe, atribuțiile și titulaturile unor portofolii atribuite… Mai mult

Europa

Bruxelles / Fondul pentru ajustarea la globalizare, adaptat pentru un Brexit fără acord

Iulian Soare

Atribuțiile Fondului european de ajustare la globalizare (EFG) au fost extinse de UE pentru a cuprinde și ajutarea eventualilor șomeri ce vor rezulta dintr-o ieșire… Mai mult