fbpx Modifica setari cookieuri

Chestiunea

Datoria publică raportată la PIB a avansat în luna iulie cât în întregul T2, pe vârf pandemie. Implicații

Datoria publică măsurată oficial de Ministerul Finanțelor pe metodologia europeană a avansat doar în luna iulie 2020 aproape cât în întreg trimestrul doi, când România… Mai mult

15.09.2020

Digital

Crearea ”Bibliotecii Virtuale” – scoasă la licitație: Ce înseamnă platforma digitală cu resurse educaționale și ce presupune crearea ei

Statul român a lansat procedura de achiziție a unei ”Biblioteci Virtuale”, o Platformă digitală cu resurse educaționale deschise – un proiect finanțat din fonduri UE… Mai mult

15.09.2020

Analiză

Cât cântăresc (doar) 5 luni de pandemie în povara finanțării datoriei publice a următorului deceniu

Datoria publică a României a urcat în iulie la 42,2% din PIB, potrivit datelor publicate de Ministerul Finanțelor Publice (MFP). Deși nivelul este sub ținta… Mai mult

14.09.2020

La obiect

Sinteză realizată de AmCham

AmCham: ”Priorități pentru București” – lista măsurilor și proiectelor prioritare pentru dezvoltarea Capitalei

În anticiparea alegerilor locale, Camera de Comerț Americană în România (AmCham România) a elaborat documentul ”Priorități pentru București”, o sinteză a măsurilor și proiectelor prioritare,… Mai mult

14.09.2020

Sărăcia – o radiografie (1) : Pragul oficial, în apropierea salariului minim pe economie

de Marin Pana 20.11.2013

Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale (MMFPS) a calculat datele de sărăcie pe baza datelor statistice rămase definitive pentru perioada 2002 – 2011. Deloc surprinzător dar alarmant, pragul de sărăcie relativă se situa în 2011 peste nivelul salariului minim net pe economie (530,4 lei față de 510 lei). Ceea ce înseamnă că un salariat cu salariul minim pe economie era automat catalogat drept sărac.

Dacă structura veniturilor populației după mărime ar fi rămas în 2013 aceeași cu cea din 2011 (ceea ce va fi putea fi estimat numai după finalizarea cercetării statistice de profil) , înseamnă că pragul de sărăcie relativă a urcat în 2013 la circa 570 lei (inflațiile medii au fost de 3,33% în 2012 și undeva sub 4,5% preliminat inițial pentru 2013).

(Citiți și: ”Valentin Lazea: Câteva erori ale elitei românești”)

Ceea ce ar înseamnă că de-abia de la mijlocul acestui an un salariat la minim pe economie nu mai poate fi încadrat oficial drept sărac. Asta deoarece salariul minim net a urcat de la 566 lei la 601 lei (ceea ce corespunde pentru un angajat fără alte persoane în întreținere, beneficiar al deducerii personale neindexate încă din anul 2005 de 250 lei, la o majorare de la 750 lei la 800 lei a salariului brut.

(CLICK PE TABEL PENTRU MĂRIRE)

***

Pragul sărăciei relative este de 60% din mediana veniturilor disponibile pe adult echivalent. Mediana împarte valorile consemnate la populație exact la mijloc, jumătate fiind deasupra și jumătate sub această valoare.

Pragul sărăciei absolute reprezintă un coș minim de alimente plus un minim de bunuri nealimentare și servicii egal cu cheltuielile persoanelor al căror consum alimentar este egal cu costul coșului alimentar. Adică un minim pentru alimente plus o medie de alte cheltuieli a celor care mănâncă la limita minimă pentru a se îmbrăca, încălța, achita facturile la întreținere, electricitate etc.

Pragul sărăciei severe este dat tot de coșul minim alimentar dar, în acest caz, se mai adaugă doar cheltuielile cu nealimentare și servicii ale persoanelor cu consum total egal cu costul coșului alimentar ( calculat pentru 2.550 calorii/zi/persoană). În traducere, persoanele în cauză se privează de mâncare pentru a se îmbrăca, încălța și achita facturi

De remarcat două lucruri în privința evoluției în timp a acestor indicatori:

1 .În 2002 sărăcia relativă și sărăcia absolută erau același lucru, după care pragul sărăciei relative a urcat, după cum era și firesc, peste cel al sărăciei relative, ceea ce exprimă o împrăștiere mai mare a gamei de venituri.

2. Pragul sărăciei relative a crescut de două ori mai repede în intervalul 2002 – 2011 decât fiecare dintre pragurile de sărăcie absolută, severă și alimentară ( de 3,8 ori la sărăcia relativă față de circa 1,9 ori la fiecare dintre ceilalți trei indicatori menționați)

Practic, deși în mod obiectiv sărăcia s-a diminuat la scara societății, sentimentul de sărăcie s-a menținut accentuat prin raportare la veniturile celorlalți. Cu toate acestea, se poate observa cum devoltarea economică la rate robuste de creștere a fost însoțită, pe lângă diminuarea rapidă a sărăciei absolute sau severe, de o ușoară creștere a sărăciei relative și invers. Ceea ce ar trebui să ne dea de gândit.

(CLICK PE TABEL PENTRU MĂRIRE)

În fine, pentru referință, prezentăm pragurile de sărăcie calculate pe baza datelor definitive din 2011 pentru tipurile cele mai frecvente de familii întâlnite în practică. Trebuie subliniat că stabilirea necesarului pentru o familie în cazul sărăciei relative ține cont de regulile OECD, care prevăd un coeficient de 1 pentru primul adult dintr-o gospodărie, de 0,5 pentru alt adult și de 0,3 pentru fiecare copil.

(CLICK PE TABEL PENTRU MĂRIRE)

În schimb, pentru cazul sărăciei absolute, se utilizează o metodologie națională care atribuie valoarea de 1 fiecărui adult, 0,5 fiecărui copil și un factor de putere ( parametrul economiei la scară) de 0,9. Practic, o familie cu un copil nu se poate susține dintr-un salariu minim pe economie și ar avea nevoie de circa 955 lei net sau 1.300 lei pe cartea de muncă pentru a ieși oficial din sărăcie.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 20.11.2013

Lăsați un comentariu


Europa

Forintul, sub presiune. Banca centrală jonglează cu dobânzile pentru a ține economia în echilibru

Vladimir Ionescu

Banca centrală a Ungariei a decis marți să mențină dobânda-cheie de politică monetară la nivelul de 0,6% pe an, în contextul în care deprecierea accentuată… Mai mult

Stiri

AOAR: Cheltuielile bugetare nesustenabile sunt un risc major pentru România

Vladimir Ionescu

Generarea unor cheltuieli bugetare nesustenabile, din motive pur electorale, reprezintă un factor de risc major pentru România, avertizează Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR),… Mai mult

Stiri

AVOCATNET

Indemnizațiile pentru PFA-uri și profesioniști: Cum se pot obține banii pentru reducerea activității

AVOCATNET

Deja poate fi solicitată de persoanele fizice autorizate (PFA) și alți profesioniști indemnizația pentru reducerea activității, stabilită de curând de Guvern printr-o nouă ordonanță, completată… Mai mult

Stiri

Companiile aeriene cer ca pasagerii să fie testați COVID înaintea zborului

Raluca Florescu

Reprezentanții transportatorilor aerieni la nivel global solicită ca toți cei care călătoresc cu avionul  să fie testați pentru COVID-19 înaintea zborului, scrie Reuters. Odată ce… Mai mult

Europa

UE a actualizat lista sectoare energo-intensive care pot beneficia de ajutoare de stat

Adrian N Ionescu

Comisia Europeană a publicat luni lista finală a sectoarelor industriale mari consumatoare de energie care pot beneficia de compensarea prin ajutoare de stat a costurilor… Mai mult

Stiri

Centrul de tehnologii inovative va fi la Cluj – anunțul premierului Ludovic Orban

Mariana Bechir

Un institut de tehnologii inovative va fi creat la Cluj Napoca și va fi unul dintre principalii beneficiari ai fondurilor alocate prin proiectul Europa Inteligentă,… Mai mult

Europa

CJUE: Regulile pentru Airbnb sunt justificate – măsurile naționale ce limitează închirierea pe termen scurt a apartamentelor sunt în interesul general

Mariana Bechir

Impunerea unor măsuri speciale pentru închirierea apartamentelor pe termen scurt este justificată, răspunde unui interes general imperativ și este proporțională cu obiectivul urmărit, a decis… Mai mult