sâmbătă

4 februarie, 2023

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

11 noiembrie, 2022

România are o putere medie de cumpărare de 8.017 euro pe cap de locuitor în acest an. Aceasta este cu 51% sub media europeană și plasează România pe locul 31 dintre cele 42 de state incluse în studiul „GfK Purchasing Power Europe 2022”.

Este cea mai slabă putere de cumpărare din regiunea Europei Centrale și de Est.

Față de anul precedent, decalajul dintre județele cu putere mare de cumpărare și cele cu putere mică de cumpărare s-a mărit și mai mult în acest an, reiese din analiza GfK.


Capitala conduce detașat clasamentul, cu o putere de cumpărare de 15.482 de euro, cu peste 93% mai mult decât media națională și de 3,6 ori mai mult decât puterea de cumpărare a locuitorilor din Vaslui, ultimii din clasament. Aici, venitul net disponibil este de doar 4.728 de euro, aproximativ 53% din media națională. Într-un număr de 32 de județe, puterea de cumpărare este sunt sub media națională.

Ordinea județelor din top zece a rămas în mare măsură neschimbată față de anul precedent. Clujul a devansat în acest an județul Timiș, iar Argeș Arad.

Puterea de cumpărare a consumatorilor din România este inferioară celei a statelor din regiune.

Specialiștii se așteaptă la o creștere medie de 6% a puterii de cumpărare din Europa, de trei ori mai ridicată decât cea din 2021.


„Totuși, această creștere a puterii de cumpărare va compensa doar parțial creșterea bruscă a inflației rezultată din pandemie și războiul din Ucraina, care a atins valori cu două cifre în multe țări europene. Împreună cu teama de creșterea prețurilor la energie și incertitudinea cu privire la evoluțiile economice viitoare, oamenii sunt mai predispuși să pună bani deoparte pe cât posibil și să amâne orice plan pentru achiziții mai mari”, a comentat Filip Vojtech, expert în domeniul soluțiilor de Geomarketing GfK.

În 2022, europenii au la dispoziție aproximativ 11,1 trilioane de euro de cheltuit pentru alimente, întreținerea locuințelor, servicii, costuri cu energia, pensii private, asigurări, vacanțe, mobilitate și achiziții de consum.

Aceasta sumă corespunde unei puteri de cumpărare medii pe cap de locuitor de 16.344 euro, ceea ce reprezintă o creștere de 5,8 la sută față de anul precedent. Cu toate acestea, suma pe care consumatorii o au de fapt la dispoziție pentru a cheltui și a economisi variază foarte mult de la o țară la alta și, de asemenea, depinde de modul în care prețurile de consum au evoluat în 2022.

Studiul „GfK Purchasing Power Europe 2022” este disponibil pentru 42 de țări europene. Puterea de cumpărare este o măsură a venitului disponibil după deducerea impozitelor și a contribuțiilor caritabile și include, de asemenea, orice beneficii primite de stat.

Studiul indică nivelurile puterii de cumpărare pe persoană, pe an în euro și ca indice. Puterea de cumpărare GfK se bazează pe venitul nominal disponibil al populației, ceea ce înseamnă că valorile nu sunt ajustate cu inflația. Calculele sunt efectuate pe baza veniturilor și câștigurilor raportate, a statisticilor privind beneficiile guvernamentale, precum și a previziunilor economice furnizate de institutele economice.

***

Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

România a reușit să facă progrese semnificative în ceea ce privește recuperarea decalajului față de media în privind PIB-ului pe cap de locuitor. Odată cu aderarea la NATO

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: