Unii din mari constructori auto europeni s-au grăbit să rezoneze, cel puțin în modul în care ți-au anunțat strategiile pentru viitorul mediu, cu țintele de emisii auto prin care Comisia Europeană vrea să forțeze trecerea la o piață cu 100% mașini electrice până în 2035: unele mărci au anunțat că vor atinge acest obiectiv și chiar mai devreme.
Asociațiile și patronatele din care fac parte acești producători auto par să aibă o părere mai nuanțată: ele critică atât țintele Comisiei, cât și (sau mai ales) ritmul de atingere a acestora.
Cam în același timp când surse apropiate Comisiei Europene dezvăluiau intențiile acesteia de a stabili obiectivul emisii zero pentru vehiculele vândute după 2035, adică decesul motoarelor pe combustie internă, Volkswagen și Volvo au anunțat planuri mai ambițioase de atât: să vândă numai mașini 100% electrice după 2033 și respectiv după 2030.
După anumite ezitări și Renault a anunțat că își va accelera programul de electro-mobilitate și 90% din producția sa vândută în 2030 va fi numai de mașini complet electrice.
BMW țintește la numai 50% mașini elecrice din vânzări în 2030.
În sfârșit, Daimler, singurul producător care a obiectat explicit în nume propriu privind graba Executivului european, a anunțat, că are un un „plan solid” de a lansa 10 modele de Mercedes electric , care să asigure o pondere de cel mult 25% de mașini electrice în totalul vânzărilor până în 2025.
Entuziasm declarat la nivel de mărci – mari obiecții la nivel de industrie
14 ani de acum încolo nu pare o perioadă prea lungă pentru trecerea la producția exclusivă de mașini electrice, din punct de vedere tehnologic.
Provocările cu care se confruntă industria auto sunt mai multe și constructorii caută să negocieze, pentru că orice lună câștigată înseamnă un răgaz care să facă tranziția mai puțin costisitoare.
Și atunci constructorii auto presează prin puternicele lor asociații.
Lista de probleme cu care acestea negociază politicile de trecere la ”exclusiv electric”:
Mașinile electrice rămân încă scumpe din cauza rețelelor de încărcare firave
Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA) contracarează cu harta sărăciei rețelelor de încărcare a mașinilor electrice, mai precis harta disproporțiilor dintre cele mai mari rețele naționale (Țările de jos – Olanda, Franța, Germania) și cele aproape inexistente Bulgaria, România.
Argumentul este că ar fi inutilă presiunea noilor obligații de emisii auto zero (prin așa numitul standard Euro 7, pe cale de a fi aprobat luna viitoare), atâta vreme cât nu există programe pe măsură de dezvoltare a rețelelor de încărcare.
Cu cât punctele de încărcare rapidă sunt mai dese, cu atât bateriile sunt mai mici și mașinile electrice mai puțin scumpe, deci mai accesibile – spunea săptămâmna trecută Oliver Zipse, președintele ACEA și, nu îmntâmplător directorul general (CEO) al Grupului BMW.
Provocarea socială: marile concedieri
„Va trebui să avem o conversaţie onestă despre locurile de muncă. (…) Toate lumea ştie că sunt necesare mai multe ore de muncă pentru a asambla şi a construi motoare pe combustie, comparativ cu motoarele alimentate pe baterii”, a explicat Ola Källenius, directorul general al Daimler.
Cam în același timp, puternica asociație a constructorilor auto germani Verband der Automobilindustrie (VDA) a anunțat că se vor pierde 215.000 de locuri de muncă, potrivit unei analize pe care a comandat-o Institutului Ifo, potrivit Automotive News Europe.
VDA deja anunțase că aplicarea normelor de emisii Euro 7 înseamnă moartea motorului cu combustie internă.
Hibridele nu mai salvează situația
Comisia Europeană, nu mai vrea, însă, nici modelele hibride.
Or, „normele Euro 7, din orizontul 2025, pot fi atinse de către producătorii de automobile doar prin perspectiva unei hibridizări a grupului moto-propulsor”, declara în martie pentru CursDeGuvernare, profesorul dr.ing. Bogdan Ovidiu Varga– de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca .
Atunci ACEA reacționase vehement la detaliile despre Euro 7. – AICI-LINK
Iar presiunile devin tot mai severe.
(Citiți și: „Parlamentul European a ridicat ștacheta până la ”emisii negative”: Cifrele oficiale asumate de UE către țintele de neutralitate climatică până în 2050”)
La puțină vreme după ce căzuse de acord cu Comisia Europeană privind o țintă de reducere a emisiilor de 55% față de 1990, parlamentul European a aprobat o lege a climei, care împinge ținta de reducere până la 57%.