fbpx

La obiect

În sfârșit, DOCUMENTUL: Memorandumul pe Proiectul România Educată – adoptat de Guvern. Calendarul și țintele

Guvernul va înființa un grup de lucru interministerial coordonat de premierul Florin Cîțu, pentru elaborarea pachetului legislativ necesar implementării Proiectului România Educată elaborat la Președinție,… Mai mult

14.07.2021

Chestiunea

Cum s-ar putea implica economic România în Moldova pro-europeană care urmează: Radiografia economiei de peste Prut

Rezultatele alegerilor parlamentare de duminică pun Republica Moldova pe o direcție de dezvoltare pro-europeană – configurată de situația, istorică, în care șeful statului, parlamentul și… Mai mult

13.07.2021

La obiect

Scădere îngrijorătoare a producției industriale

România a consemnat în luna mai 2021 o scădere de 6% a producției industriale față de luna anterioară (serie brută). De reținut, acest rezultat a… Mai mult

13.07.2021

Analiză

Importurile duduie mai tare ca economia: Deficitul comercial la 5 luni, deja 4% din PIB. Sectorul mașini s-a întors pe minus în aprilie

Deficitul comercial al României a urcat după primele cinci luni ale anului curent la aproape 9 miliarde de euro sau 4% din PIB-ul pe 2021,… Mai mult

12.07.2021

Trecerea la mașina total electrică: entuziasm declarativ al producătorilor auto, critici din partea asociațiilor acestor producători

de Adrian N Ionescu , 4.7.2021

Lexus electric concept

Mare întrecere la modelele concept de masini electrice. Aici, Lexus

Unii din mari constructori auto europeni s-au grăbit să rezoneze, cel puțin în modul în care ți-au anunțat strategiile pentru viitorul mediu,  cu țintele de emisii auto prin care Comisia Europeană vrea să forțeze trecerea la o piață cu 100% mașini electrice până în 2035: unele mărci au anunțat că vor atinge acest obiectiv și chiar mai devreme.

Asociațiile și patronatele din care fac parte acești producători auto par să aibă o părere mai nuanțată: ele critică atât țintele Comisiei, cât și (sau mai ales) ritmul de atingere a acestora.

Cam în același timp când surse apropiate Comisiei Europene dezvăluiau intențiile acesteia de a stabili obiectivul emisii zero pentru vehiculele vândute după 2035, adică decesul motoarelor pe combustie internă, Volkswagen și Volvo au anunțat planuri mai ambițioase de atât: să vândă numai mașini 100% electrice după 2033 și respectiv după 2030.

După anumite ezitări și Renault a anunțat că își va accelera programul de electro-mobilitate și 90% din producția sa  vândută în 2030 va fi numai de mașini complet electrice.

BMW țintește la numai 50% mașini elecrice din vânzări în 2030.

În sfârșit, Daimler, singurul producător care a obiectat explicit în nume  propriu privind graba Executivului european, a anunțat, că are un un „plan solid” de a lansa 10 modele de Mercedes electric , care să asigure o pondere de cel mult 25% de mașini electrice în totalul vânzărilor până în 2025.

Entuziasm declarat la nivel de mărci – mari obiecții la nivel de industrie

14 ani de acum încolo nu pare o perioadă prea lungă pentru trecerea la producția exclusivă de mașini electrice, din punct de vedere tehnologic.

Provocările cu care se confruntă industria auto sunt mai multe și constructorii caută să negocieze, pentru că orice lună câștigată înseamnă un răgaz care să facă tranziția mai puțin costisitoare.

Și atunci constructorii auto presează prin puternicele lor asociații.

Lista de probleme cu care acestea negociază politicile de trecere la ”exclusiv electric”:

Mașinile electrice rămân încă scumpe din cauza rețelelor de încărcare firave

Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA) contracarează cu harta sărăciei rețelelor de încărcare a mașinilor electrice, mai precis harta disproporțiilor dintre cele mai mari rețele naționale (Țările de jos – Olanda, Franța, Germania) și cele aproape inexistente Bulgaria, România.

Argumentul este că ar fi inutilă presiunea noilor obligații de emisii auto zero (prin așa numitul standard Euro 7, pe cale de a fi aprobat luna viitoare), atâta vreme cât nu există programe pe măsură de dezvoltare a rețelelor de încărcare.

Cu cât punctele de încărcare rapidă sunt mai dese, cu atât bateriile sunt mai mici și mașinile electrice mai puțin scumpe, deci mai accesibile –  spunea săptămâmna trecută Oliver Zipse, președintele ACEA și, nu îmntâmplător directorul general (CEO) al Grupului BMW.

Provocarea socială: marile concedieri

Daimler a avertizat guvernul german încă din luna mai asupra costurilor sociale ale trecerii la automobile electrice.

„Va trebui să avem o conversaţie onestă despre locurile de muncă. (…) Toate lumea ştie că sunt necesare mai multe ore de muncă pentru a asambla şi a construi motoare pe combustie, comparativ cu motoarele alimentate pe baterii”, a explicat Ola Källenius, directorul general al Daimler.

Cam în același timp, puternica asociație a constructorilor auto germani Verband der Automobilindustrie (VDA) a anunțat că se vor pierde 215.000 de locuri de muncă, potrivit unei analize pe care a comandat-o Institutului Ifo, potrivit Automotive News Europe.

VDA deja anunțase că  aplicarea normelor de emisii Euro 7 înseamnă moartea motorului cu combustie internă.

Hibridele nu mai salvează situația

Comisia Europeană, nu mai vrea, însă, nici modelele hibride.

Or, „normele Euro 7, din orizontul 2025, pot fi atinse de către producătorii de automobile doar prin perspectiva unei hibridizări a grupului moto-propulsor”, declara în martie pentru CursDeGuvernare,  profesorul dr.ing. Bogdan Ovidiu Varga– de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca .

Atunci ACEA reacționase vehement la detaliile despre Euro 7. – AICI-LINK

Iar presiunile devin tot mai severe.

(Citiți și: „Parlamentul European a ridicat ștacheta până la ”emisii negative”: Cifrele oficiale asumate de UE către țintele de neutralitate climatică până în 2050”)

La puțină vreme după ce căzuse de acord cu Comisia Europeană privind o țintă de reducere a emisiilor de 55% față de 1990, parlamentul European a aprobat o lege a climei, care împinge ținta de reducere până la 57%.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 4.7.2021

Lăsați un comentariu


Stiri

SUA, confruntată cu cea mai mare inflație din ultimii 13 ani. Prețurile la autovehicule, factorul-cheie

Marin Pana

Prețurile la consumator au crescut în SUA cu 0,9% în luna iunie, cel mai ridicat nivel din iunie 2008 încoace, se arată într-o analiză a… Mai mult

Stiri

DOCUMENT / Deficitul bugetar la 6 luni a crescut până la nivelul raportat pe un an întreg „în vremurile bune”

Adrian N Ionescu

Deficitul bugetar a ajuns la 2,96% din Produsul Intern Brut (PIB), la jumătatea anului, adică la nivelul la care Ministerul Finanțelor (MFP) îl raporta la… Mai mult

Stiri

”Deschidem România!” – campanie pro-vaccinare împotriva Covid-19 inițiată de Romanian Business Leaders

Vladimir Ionescu

Romanian Business Leaders, comunitatea oamenilor de afaceri din România, lansează marți campania „Deschidem România!”, campanie de conștientizare a importanței vaccinării pentru oprirea răspândirii virusului Covid-19.… Mai mult

Stiri

Intenția de a face mai multe angajări, la minimul ultimilor 7 ani – CEO Survey PwC România

Razvan Diaconu

Mai puțin de jumătate (46%) dintre directorii generali din România prevăd o creștere a numărului de angajați în următoarele 12 luni, reiese din datele raportului… Mai mult

Europa

Cehia / Memorandum între guvern și CEZ pentru construcția unei fabrici de baterii în valoare de 2 miliarde euro

Vladimir Ionescu

Guvernul Cehiei a aprobat luni un memorandum între stat și compania CEZ cu privire la construirea unei fabrici de baterii pentru mașini electrice, valoarea investiției… Mai mult

Stiri

Noi măsuri de relaxare: De la 1 august, stadioane pline, doar cu persoane vaccinate

Vladimir Ionescu

Restricțiile împotriva răspândirii Covid-19 se relaxează de la 1 august, în pofida ușoarei ascendențe a cazurilor de noi îmbolnăviri și a avertismentelor instituțiilor internaționale de… Mai mult

Europa

Experții finalizează cea mai cuprinzătoare evaluare științifică privind schimbările climatice

Razvan Diaconu

Cercetători în domeniul climei se întâlnesc zilele acestea pentru a finaliza cea mai cuprinzătoare evaluare științifică privind starea încălzirii globale din 2013 și până în… Mai mult