miercuri

24 aprilie, 2024

23 martie, 2022

Prețul oțelului armat din Europa a crescut în ultima săptămână la un nivel record de 1.140 de euro pe tonă, cu 150% mai mult decât prețul din decembrie 2019.

Și prețul bobinei laminate la cald, o formă populară de oțel, a atins un record de aproximativ 1.400 de euro pe tonă, în creștere cu aproape 250% față de perioada de dinaintea pandemiei.

Un motiv pentru creșterea prețurilor este dimensiunea industriei siderurgice din Rusia și Ucraina. Rusia este al treilea cel mai mare exportator de oțel din lume, după China și Japonia, în timp ce Ucraina este al optulea ca mărime.


Colin Richardson, analist la compania de consultanță Argus, apreciază că Rusia și Ucraina asigură împreună aproximativ o treime din importurile de oțel ale UE, respectiv 10% din cererea internă a regiunii. Rusia, Belarus și Ucraina asigură împreună aproximativ 60% din totalul importurilor europene de armătură și au o cotă uriașă și din piața plăcilor – bucăți groase de oțel semifabricat.

Oțelul, de la Stalin la Putin

Iosif Stalin a ordonat construcția Uzinei de Siderurgie din Mariupol în 1930 – unul dintre mega-proiectele sale de industrializare a Uniunii Sovietice. Pentru o vreme, complexul a fost una dintre cele mai mari fabrici de oțel din lume. Aproape un secol mai târziu, un alt lider rus cu înclinație stalinistă, Vladimir Putin, a ordonat distrugerea acestuia, scrie Washington Post.

”Bombele căzute pe furnalele din Mariupol, orașul ucrainean aflat sub asediu rusesc, sunt un simbol al modului în care războiul a dat peste cap piața oțelului”, notează publicația.

Alături de petrol, oțelul este o materie primă de bază a economiei moderne, fiind folosit în construcția de zgârâie-nori și căi ferate și până la autoturisme și electrocasnice.


Invazia Rusiei amenință să transforme oțelul într-o marfă de lux. Prețurile au crescut, iar aceasta se va simți peste tot, adăugând la presiunile inflaționiste deja îngrijorătoare de la nivel global.

Prețul oțelului dintr-o mașină a urcat de la 400 de dolari la 1.250

Pentru a ilustra impactul, putem lua, spre exemplu, mașinile. Circa 60% din greutatea unei mașini provine de la oțelul folosit în construcția sa, potrivit Organizației Mondiale a Oțelului. Nominal, prețul acestui oțel a crescut la peste 1.250 de euro, de la aproximativ 400 de euro la începutul lui 2019.

Pentru băncile centrale, explozia prețului oțelului este o altă bătaie de cap, deoarece va avea un impact asupra inflației generale. În afara de creșterea prețurilor, guvernele s-ar putea confrunta și cu penurii în această vară, avertizează jurnaliștii străini.

Uniunea Europeană a impus deja sancțiuni asupra unor vânzări de oțel rusești și a vizat majoritatea oligarhilor țării care dețin părți mari din industria siderurgică rusă. Războiul a oprit totodată aproape producția de oțel din Ucraina.

Costurile energiei afectează 40% din producția europeană de oțel

Creșterile de preț la oțel sunt totodată alimentate de impactului războiului asupra prețurilor energiei și asupra industriei siderurgice din afara Rusiei.

Deși producția de oțel este asociată, în general, cu furnalele uriașe precum cele distruse la Mariupol, în Europa aproximativ 40% provine din așa-numitele cuptoare cu arc electric sau mini-laminoare.

Aceste instalații folosesc cantități uriașe de electricitate pentru a topi deșeurile de fier și a le transforma în oțel proaspăt. Deși sunt mai ecologice sunt foarte susceptibile costurilor energiei electrice.

Odată cu creșterea prețurilor la gaze din cauza războiului, prețurile la energie electrică pe termen scurt au crescut și ele în Europa, ajungând la începutul acestei luni la peste 500 de euro pe megawat oră – de aproximativ zece ori peste nivelul de dinaintea crizei.

Penuria nu este exclusă dacă prețul energiei continuă să crească

Creșterea prețurilor a forțat multe mini-laminoarelor din Spania în Germania să închidă sau să reducă producția, funcționând la capacitate maximă doar noaptea, când electricitatea este mai ieftină.

Închiderea oțelăriilor pe curent ridică temeri cu privire la eventuale deficite pe viitor.

Executivi din industrie sunt îngrijorați că prețurile ar putea crește brusc, poate cu încă 40%, până la aproximativ 2.000 de euro pe tonă.

Vorbind în privat, ei au avertizat că, dacă prețurile la energie electrică vor crește din nou și mai multe mini-mori europene se vor închide, perspectiva unei penurii de oțel de armare este reală.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: