Ministerul Transporturilor a anunțat oficial, marți, că a promovat proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea documentului strategic Master Planul General de Transport al României, actul aflându-se în prezent pe circuitul de avizare interministerială, după care va fi aprobat de Guvern, în cel mai scurt timp.
Potrivit unui comunicat al Ministerului Transporturilor, adoptarea MPGT devine esențială pentru accesarea fondurilor structurale și asigurarea continuității finanțării din partea Uniunii Europene.
Potrivit unor surse europene consultate de cursdeguvernare.ro în luna aprilie 2016, oficialii de la Bruxelles evită cu greu exasperarea cu privire la hățișul politic în care s-a împotmolit Master Planul românesc. Documentul trebuia avizat de Comisia Europeană pe data de 22 martie, la data respectivă fiind programată la Bruxelles o discuție finală la care delegația română nu a mai ajuns din cauză că zborurile spre capitala Belgiei au fost anulate ca efect al atentatelor teroriste.
(Citiți: Politizarea infrastructurii distruge și noul Master plan pe Transporturi)
Documentul românesc a primit ”undă verde” o lună mai târziu, precizarea de la Bruxelles fiind aceea că oficialii europeni nu au mai cercetat în amănunt planurile de infrastructură și au transmis un mesaj de tipul: ”Faceți ce vreți, numai aprobați-l odată. Trebuie să treceți de stadiul de plan, cineva trebuie să îl asume și nu mai trebuie modificat!”.
(Descărcați AICI prezentarea strategiei conținute de noul Master Plan)
De menționat că anunțul ministerulului privind trimiterea documentului în circuit de avizarevine la 5 luni după momentul la care, potrivit unui răspuns oficial al instituției trimis cursdeguvernare.ro, Master Planul ”a fost agreat cu Comisia Europeană în cursul lunii aprilie 2016 și nu au existat observații” asupra acestui document care ”a fost bine apreciat și urmează să constitue un model de bună practică pentru Grecia în acest moment”.
În cele cinci luni, după probabile negocieri politice și după o schimbare de titular la Ministerul Transporturilor, noutatea majoră este aceea că mult-dorita autostradă din epoca Șova/Rus, Comarnic-Brașov, ulterior retrogradată pe locul 40 ca prioritate de fostul ministru Costescu, revine sub noul ministru Sorin Bușe direct pe locul doi în lista de priorităţi a proiectelor de infrastructură de transport cu perioadă de implementare 2014-2020.
Un proiect de ordonanță de urgență de promovare a Masterplanului fusese lansat în dezbatere publică la data de 27 mai 2015. (AICI LINK cu textul pus în dezbatere)
Documentul inițiat de fostul ministru Dan Costescu a parcurs teoretic, în luna mai 2016, faza de avizare internă, și doar o abordare de ultim moment de tehnică legislativă a făcut ca documentul să lipsească de pe masa unei ședințe de guvern din iunie 2016.
(Citiți și: Cum arată mlaștina birocratică în care s-a împotmolit Masteplanul pe Transporturi)
Dilema de tehnică legislativă putea fi rezolvată simplu de guvern iar ordonanța putea fi aprobată în una din ultimele ședințe înainte de vacanța parlamentară din această vară.
Pentru că nu face parte din rețeaua Tent-T Core, autostrada Comarnic-Brașov a fost respinsă vreme de 3 ani de zile de către experții Comisiei Europene de la cuprinderea în lista de obiective prioritare finanțate de Bruxelles. În fața evidenței a părut că însuși Victor Ponta a renunțat.
(Citiți și: Surse de la Comisia Europeană: Ministerul Transporturilor nu a trimis la Bruxelles Masterplanul. La presiunea Comisiei, guvernul a înclinat spre tronsonul Pitești-Sibiu în detrimentul Comarnic-Brașov)
Mai ales că Traian Băsescu, încă președinte, începuse să ”vorbească liber” în 2014 despre acest proiect.
(Citiți și: Ioan Rus – avertizat la învestire asupra autostrăzii Comarnic-Brașov. Traian Băsescu: ”Deja s-au produs acte de corupție”)
Varianta prezentată marți de Ministerul Transporturilor diferă de cea a celei cuprinse în textul proiectului de ordonanță promovat de Dan Costescu, chiar dacă, în martie 2016, fostul ministru anunța că din acel moment nu mai pot fi scoase sau introduse proiecte.
Precizările au fost făcute după vizita unei delegații a Comisiei Transport și Turism (TRAN) a Parlamentului European la sediul ministerului de resort, întâlnire în cadrul căreia europarlamentarii au încercat să introducă în lista de priorități a Masterplanului câteva proiecte.
Tot în acea perioadă, Marcel Boloș, secretar de stat MT, supralicita: Dacă cineva schimbă coridoarele din Masterplan este pasibil de închisoare.
Un răspuns
Ar trebui sa demareze lucrari la centurile ocolitoare. De exemplu. pe ruta Pitesti – Drobeta Turnu Severin se pierd timpi pentru traversarea oraselor Slatina- 10-15 minute, Bals – 30 de minute, Filiasi – 10-15 minute, Strehaia 10-15 minute. Adunam si rezultatul este….peste 60 de minute cu vitezele a I -a si a II -a !!!