fbpx Modifica setari cookieuri

La obiect

Diminuarea PIB pe S1, ajustată de la -4,7 la -4,5%. Scăderea producției industriale, principalul factor

INS a anunțat un rezultat de -4,5% al PIB pe S1 2020, deși a recalculat în jos rezultatul pe T2 cu circa 1,1 miliarde lei.… Mai mult

11.10.2020

La obiect

Paradox românesc pe piața asigurărilor de catastrofă: O comparație cu celelalte state UE la eficiența obligativității

România este printre puținele țări din Europa în care asigurarea locuințelor este obligatorie. Cu toate astea, doar una din cinci locuințe deține o asigurare împotriva… Mai mult

11.10.2020

Evenimentul

Acord semnat la Washington: un consorțiu de firme din SUA, România, Canada, Franța va dezvolta proiectul nuclear Cernavodă

Secretarul pentru Energie din SUA, Dan Brouillette, și ministrul român al Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, Virgil Popescu, au parafat vineri un proiect de… Mai mult

09.10.2020

La obiect

Salariile în plină pandemie: August 2020 – câștigul net, diminuat cu aproape trei procente față de iulie

Potrivit datelor publicate de INS, câștigul salarial mediu brut din luna august 2020 a fost de 5.337 lei, cu 131 de lei sau 2,4% mai… Mai mult

09.10.2020

Cum arată mlaștina birocratică în care s-a împotmolit Masteplanul pe Transporturi

de Victor Bratu 22.6.2016

autostradaComisia Europeană a agreat în luna aprilie 2016, după anterioare lungi discuții și controverse cu doi foști miniștri ai transporturilor, forma finală a Master Planul General de Transport al României, dar documentul nu este nici astăzi asumat politic sau adoptat de către Guvern.

(Citiți și: ”Politizarea infrastructurii distruge și noul Master plan pe Transporturi”)

Documentul se află teoretic, de aproximativ o lună de zile, în faza de avizare internă, însă o abordare de ultim moment de tehnică legislativă a făcut ca documentul să lipsească de pe masa ședinței de guvern de miercuri.

Din 10 avize de la 10 instituții aparent fără legătură cu infrastructura s-a obținut un singur aviz

Potrivit unui răspuns al Ministerului Transporturilor, Master Planul ”a fost agreat cu Comisia Europeană în cursul lunii aprilie 2016 și nu au existat observații” asupra acestui document care ”a fost bine apreciat și urmează să constitue un model de bună practică pentru Grecia în acest moment”.

Potrivit răspunsului oficial al ministerului transmis cursdeguvernare.ro, documentul final ”a intrat în circuitul de avizare la sfârșitul lunii mai 2016”, deci între momentul ”vizei” primite de la Bruxells și lansare procedurilor interne s-a scurs cel puțin o lună.

(Citiți și: ”O chestiune de dus în CSAT: 7 hărți ale izolării României din cauza infrastructurii”)

Potrivit Ministerului Transporturilor, care este inițiator al proiectului de ordonanță de aprobare a documentului, ”având în vedere importanța strategică a documentului”, instituțiile care trebuie să acorde viza pe Master plan sunt:

  • Ministerul Dezvoltării Regionle și Administrației Publice
  • Ministerul Finanțelor Publice
  • Agentia Națională a Funcționarilor Publici
  • Ministerul Fondurilor Europene
  • Ministerul Afacerilor Externe
  • Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale
  • Agenția Națională pentru Achiziții Publice
  • Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice
  • Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor
  • Ministerul Justiției

Viteza de reacție a sistemului: singura instituție care a emis avizul necesar, până la data de 15 iunie, este Agenția Națională a Funcționarilor Publici.

În principiu, este evidentă necesitatea ca Ministerul Justiției, al Mediului, al Finanțelor, al Fondurilor Europene, al Dezvoltării Regionale și al Agriculturii să dea aviz pe document, mai greu de înțeles ce caută pe listă Ministerul Muncii, Funcționarii Publici, sau MAE.

Experți consultați de cursdeguvernare.ro afirmă că MAE ar trebui să judece conformitatea proiectului de ordonanță cu documente internaționale semnate de România, explicații diferite fiind oferite verificărilor făcute la Ministerul Muncii sau ANFP.

”Până la urmă, este o procedură birocratică a cărei filosofie este simplă: cu cât mai multe semnături, cu atât mai bine….”, afirmă sursele citate.

O schimbare de filosofie de ultim moment

Pe fond, necesitatea adoptării cât mai rapide a Masterplanului nici nu mai trebuie explicată, fiind repetată aproape obsesiv de oficieli europeni, inclusiv de comisarul european Corina Crețu.

(Citiți și: ”Corina Creţu: Masterplanul de transporturi este o condiţie pentru aprobarea programului de infrastructura mare”)

Procedura internă de avizare a fost însă mai nou ”gripată” de diferența de abordare în tehnica legislativă între inițiator și câteva ministere solicitate să avizeze documentul.

Ministerul Transporturilor (AICI Link) a trimis în circuitul de avizare un proiect de ordonanță care se întinde pe 105 pagini, practic încorporând în textul proiectului întregul Master Plan.

Opinia altor ministere este aceea că ordonanța trebuie să fie mult mai concisă, practic textul să se rezume la o formulă de tipul: ”Se aprobă Master Planul General de Transport al României prezentat în Anexa 1”.

Se caută soluția ultimei șanse

Această dilemă de tehnică legislativă ar trebui să fie rezolvată de guvern în următoarele zile, iar avizele ar trebui obținute până la următoarea ședință de guvern, probabil ultima ședință ordinară din actuala sesiune parlamentară.

Cum în acest moment Camera Deputaților a abilitat guvernul să emită ordonanțe în perioada de vacanță a legislativului (care a refuzat să asume politic acest document), ar putea fi ultima șansă ca Guvernul să aprobe cadrul de dezvoltare al infrastructurii românești fără să apeleze la formula ”alte măsuri în domeniul transporturilor” pentru a-l aproba în ultima vacanță a actualului legislativ.

(Citiți și: ”Premieră politică: Senatul refuză guvernului abilitarea de a emite ordonanțe în vacanța parlamentară. Ce legi propune guvernul, ce legi nu vor senatorii”)

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 22.6.2016

Lăsați un comentariu


Stiri

Moment istoric: liderii marilor religii se vor ruga în comun pentru pace

Iulian Soare

Papa Francisc şi lideri de diferite religii, printre care şi patriarhul ortodox Bartolomeu I, se vor ruga marţi în Piaţa Campidoglio din Roma pentru victimele… Mai mult

Stiri

Michael Horodniceanu, care a revoluționat traficul din New York, îl va consilia pro bono pe Nicușor Dan

Vladimir Ionescu

Nicușor Dan a obținut sprijinul profesorului american de origine română Michael Horodniceanu, care a condus timp de mai mulți ani tot ce a ținut de… Mai mult

Stiri

Șeful Direcţiei de Investigare a Criminalităţii Economice, din Poliția Română, pus sub control judiciar

Vladimir Ionescu

Marius Eduard Moise, comisar şef în cadrul IGPR – Direcţia de Investigare a Criminalităţii Economice, a fost pus luni sub control judiciar, de către procurorii… Mai mult

Stiri

Eurostat: România, cea mai mare creștere la nivelul UE, în august, a lucrărilor de construcții

Raluca Florescu

România a înregistrat în august o creștere anuală de 12,4% a lucrărilor de construcții, cea mai mare la nivelul statelor membre, după cum reiese din… Mai mult

Stiri

Oficial: Capitala întră în scenariul roșu pentru 14 zile – școlile, restaurantele și teatrele se închid, purtarea măștii devine obligatorie și pe stradă

Vladimir Ionescu

Masca devine obligatorie în toate spațiile publice din Capitală, iar cursurile se mută în online, începând de marți, ora 00.00, conform măsurilor anunțate luni de… Mai mult

Stiri

Directorul medical Spitalului Colentina a demisionat. Unitatea este acum în totalitate destinată pacienților Covid

Vladimir Ionescu

Sabina Zurac (foto) a demisionat din poziția de director medical al Spitalului Colentina, vineri, înainte de anunțul autorităților potrivit căruia unitatea va trata exclusiv pacienți… Mai mult

Stiri

RePatriot App – aplicația care conectează românii de pretutindeni cu oportunitățile de acasă

Vladimir Ionescu

RePatriot anunță luni lansarea unei aplicații care apropie românii de pretutindeni – RePatriot App, cu ajutorul căreia ”poți fi mereu conectat cu oportunitățile pe care… Mai mult