vineri

29 martie, 2024

10 august, 2022

Guvernul a aprobat miercuri un Memorandum privind încadrarea schemei de ajutor de minimis „Sprijin acordat pentru implementarea Programului de creștere a competitivității produselor industriale” în politicile economico-bugetare și financiare ale statului român.

Schema este propusă de Ministerul Economiei, care va fi și gestionarul acestui proiect.

Bugetul solicitat pentru 2022 și 2023: 60 milioane lei

Potrivit proiectului, ajutorul de minimis va fi acordat sub formă de grant. Proiectele acceptate se finanţează în limita fondurilor aprobate pentru Program, cuprinse în bugetele anuale ale Ministerului Economiei.


Bugetul schemei de ajutor de minimis este de 60 milioane de lei pentru anii 2022 și 2023, jumătate credite angajament, jumătate credite bugetare.

Astfel, bugetul schemei de ajutor de minimis este de 10 milioane de lei pentru anul 2022, respectiv 20 milioane de lei pentru anul 2023, plățile urmând să fie efectuate până  la data de 31 decembrie 2027, potrivit unui comunicat al Ministerului Economiei.

„Continuăm seria de măsuri pentru industria prelucrătoare. Am aprobat astăzi în guvern o nouă schema de minimis prin care venim în sprijinul întreprinderilor și ne propunem să creștem competitivitatea produselor industriale românești. Avem la dispoziție un buget de 30 de milioane de lei, dintre care 10 milioane lei pentru anul în curs și 20 de milioane lei pentru 2023, ajutor de minimis sub formă de grant”, a precizat ministrul economiei, Florin Spătaru.

Suma totală a ajutoarelor de minimis primite de întreprinderea unică pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal în curs, fie din surse ale statului sau ale autorităţilor locale, fie din surse comunitare, nu depăşeşte echivalentul în lei a 200.000 euro.

Cât susține statul, pentru ce activități


Intensitatea maximă a ajutorului de minimis acordat în cadrul acestei scheme de finanțare este de:

  • 50% din cheltuielile efectuate de beneficiari de la bugetul de stat şi 50% cofinanţare din surse proprii ale beneficiarilor pentru activități precum certificarea voluntară a produselor şi/sau obţinerea etichetei ecologice pentru produse; asimilarea de tehnologii şi produse noi sau dotarea / modernizarea laboratoarelor de testare şi etalonare
  • 30% din cheltuielile efectuate de beneficiari de la bugetul de stat şi 70% cofinanţare din surse proprii ale beneficiarilor pentru organizarea de expoziţii şi/sau standuri de prezentare a produselor industriale
  • 45% din cheltuielile efectuate de beneficiari de la bugetul de stat şi 55% cofinanţare din surse proprii ale beneficiarilor pentru înregistrarea şi protejarea pe piaţa externă a mărcilor, desenelor şi modelelor industriale româneşti.

Cine poate beneficia de finanţare

Prezenta schemă de ajutor de minimis se adresează întreprinderilor, inclusiv societăţilor cooperative, care activează în sectoarele industriei prelucrătoare şi al recuperării materialelor, precum şi entităţilor din infrastructura pentru evaluarea conformităţii produselor industriale, asociaţiilor profesionale şi patronatelor de ramură.

Beneficiarii activităţilor menționate sunt următorii:

  • întreprinderi mari şi societăţi cooperative
  • microîntreprinderi, întreprinderi mici, mijlocii, mari şi societăţi cooperative
  • entităţi din infrastructura conformităţii produselor industriale
  • asociaţii profesionale sau patronate de ramură.


Condiții pentru acces la finanțare

Pentru a beneficia de ajutorul de minimis întreprinderile trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:

  • să fie persoane juridice cu sediul în România, înregistrate la registrul comerţului ca societăţi comerciale sau ca societăţi cooperative care îşi desfăşoară activitatea în România
  • să realizeze profit din activitatea de exploatare, conform ultimei situaţii financiare anuale transmise şi înregistrate la administraţia teritorială a Ministerului Finanţelor
  • să nu se afle în stare de insolvenţă, să nu aibă afacerile administrate de un judecător-sindic, să nu le fi fost impusă nicio restricţie asupra activităţii comerciale, să nu fie subiectul unor aranjamente între creditori sau să se afle într-o altă situaţie similară cu cele menţionate anterior, reglementate prin lege
  • să nu înregistreze datorii restante la bugetul de stat, respectiv bugetele locale, atestate prin certificate fiscale; fac excepţie operatorii economici care beneficiază de înlesniri la plata obligaţiilor restante la bugetul de stat, acordate prin convenţii şi/sau ordine conform prevederilor legale, şi respectă termenele de plată, atestate prin certificate fiscale
  • reprezentantul legal să nu fi fost supus unei condamnări în ultimii 3 ani de către nicio instanţă de judecată, din motive profesionale sau etic profesionale
  • să nu se afle în dificultate conform art 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr.651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare
  • întreprinderea unică să nu fi beneficiat în ultimii 2 ani fiscali şi în anul fiscal în curs, fie din surse ale bugetului de stat sau ale autorităţilor locale, fie din surse comunitare, de ajutor de minimis, care, cumulat cu suma solicitată în proiect, să depăşească echivalentul în lei a 200.000 euro și de 100.000 euro pentru beneficiarii care desfășoară activități de transport de mărfuri în contul terților sau contra cost
  • să nu fi fost subiectul unei decizii a Comisiei Europene sau al Consiliul Concurenței, de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis sau, în cazul în care a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanţa integral recuperată, cu dobânzile și penalitățile aferente
  • să deţină resursele financiare necesare asigurării cofinanţării pentru implementarea proiectului
  • să realizeze produse prelucrate pentru care există piaţă asigurată
  • să aibă structura organizatorică specializată pentru implementarea proiectului
  • să prezinte sinteza rezultatelor cercetărilor şi, după caz, copia brevetului eliberat de Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci şi să demonstreze avantajele aplicării industriale a acestora
  • să prezinte certificatul de înregistrare a mărcilor, desenelor şi a modelelor industriale de la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci şi să demonstreze avantajele înregistrării acestora pe pieţele externe

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: